HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Liggande D'appolito
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/03/18 :  10:04:10  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Såg ett inlägg om hembio-centrar och liggande d'appolitos nackdelar med utsläckning off-axis.

Min tanke blir då följande konfiguration. B T/M B där då T&M sitter i vertikal linje tätt-tätt.

Var skall man dela mellan B och M för att slippa detta med utsläckning eller i varje fall så det blir försumbart?

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/03/18 :  11:10:15  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Ett förslag kan vara akustisk 24dB / okt Linkwitz-Riley. Dessutom delar man så lågt som diskanten tillåter.

Mellan B / M är det inte lika kritiskt med avståndet som mellan M / T, men man delar väl så lågt som mellanreg tillåter?

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/03/18 11:19:11
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/18 :  17:44:51  Show Profile Send celef a Private Message
du skulle ju kunna sätta diskanten under mellanregistret för att få bättre löptidsmatchning på elementen, men det kräver ju iofs en diskant med god spridning eller en "toppig" diskant. skärning mellan "b" och "m" bör väl (som vanligt) vara så låg som möjligt samt att elementen sitter så tätt som möglish!

sound pollution
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/18 :  22:41:55  Show Profile Send Kraniet a Private Message
brytgränsen mellan bas och mellan måste ligga nånstans vid 300hz eller mindre för att det inte ska bli utsläckningar.. Tror det var så iaf..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/19 :  18:09:37  Show Profile Send marens a Private Message
Bilder säger ganska mycket:

3000Hz delning 24dB/oktav L/R

500Hz -samma-

Simuleringen är horisontellt för två 6,5:or i bredd och en diskant i mitten där avståndet mellan elementen är 15cm från mitten av varje element.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/19 :  21:15:14  Show Profile Send celef a Private Message
jag får inte riktigt samma resultat, vid vilket avstånd granskar du?

sound pollution
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/03/19 :  22:14:54  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Alltså det jag inte förstår är alla "fina" hgt-tillverkare som gör såna där grejer....

Antingen måste de ju dela annorlunda i centern.....och då blir det ju knappast klangmatchning. Eller så låter det skumt om man inte sitter mitt i ögat.

Eller räknar de iskallt med att en som ändå kör "surroundschmäckförstärkeri" inte bryr sig så mycket om välljud.

Mja det var väl en retorisk fråga, men ändå...

(Mitt eget bryderi är att jag redan har sågat alla bitar(dock inga hål ännu) och höjden är endast 20 cm, varför det blir trångt om man skall trycka in både diskant och mellan på höjden (diskanten är den skärmade H534:an, "Main" högtalarna skall ha H534+MP14RCY), så tanken var förstås att använda P14RC/TV som bas/mellan i centern).....jag vet nu är jag off-topic.

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/19 :  22:29:27  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag får inte riktigt samma resultat, vid vilket avstånd granskar du?

2 meter
0 grader vinkling 15, 30 och 45 grader.
circular pistons
17cm membran hmm lite stort för en 6,5:a kanske:), men det blir värre med mindre membran yta.
diskanten var bara 1cm fast det påverkar bara i toppen
alla x och z värden är noll och platt baffel
osv.

mycket inställningar är det.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/19 :  22:40:17  Show Profile Send marens a Private Message
Hela idén med hemmabio med en vanlig TV och i ett vardagsrum är ju ganska skruvad egentligen. Finns ju så mycket inbyggda problem i konceptet så man blir ju bara trött. Rumsakustik, soffplacering(nästan mitt i rummet ska den helst stå), center ovanpå eller under TV:n när den borde vara rakt bakom bilden egentligen(och på höjden). Bassmanagement som inte är helt genomtänkt så att den antingen funkar till stereo eller i surround. Placering av bakhögtalare med en massa dörrhål och möbler i vägen. Fast nu är jag off topic.

Personligen skulle jag köra helt utan center iaf, blir bättre stereoperspektiv och mindre artificiell och förvrängd ljudbild. Det man missar är väl att rösterna kommer rakt från bilden om man sitter vid sidan av, men de gör de ju ändå inte riktigt...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000