HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Snabbfråga Rega skivspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/03/17 :  11:06:03  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
Min Rega-spelare (Planar 3) krånglade lite så jag skruvade isär den. Nu tror jag att jag har löst problemet men medan spelaren var isärplockad trillade något ner på golvet. Efter lite letande hittade jag en lite stålkula. Min fråga är följande: ska denna kula ligga i hålet där skivtallriken snurrar, så att "pinnen" från skivtallriken snurrar ovanpå denna lilla kula? Tacksam för snabb hjälp eftersom jag vill lyssna på vinyl nu.

Mvh/Mats

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/17 :  11:09:21  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Testa

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/03/17 :  12:12:11  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
Jag tror att jag löst det problemet nu. Det verkar som om kulan ska ligga där. Nu är problemet att det lilla motorn vibrerar mot trähöljet. Jag lyckas inte få den att hänga fritt som den ska... Jäkla skivspelare! Jag får väl köpa ett sånt där motor-upgrade-kit, och vips så blev den billiga begagnade skivspelaren ganska dyr!
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/03/17 :  17:30:36  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Motorn ska vara upphängd i en o-ring som kanske kommit ur läge eller gått av.
Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2003/03/17 :  18:30:02  Show Profile Send Lennart a Private Message
En liten anekdot från min gröna ungdom som jag kommer att tänka på när jag läser om "the lost ball of steel":
Jag hade en Dual-spelare som jag ville skruva lite i. Tänk, vad mycket konstiga prylar och saker det fanns i den. Och tänk, det blev ÄNNU mer konstiga saker över när jag hade skruvat ihop den!

Lärdom: Skruva aldrig i en Dual!

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/03/17 :  18:35:33  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
Tack Mattepatte! Jag har kollat motorn två gånger, ska ta en tredje titt så fort jag orkar. Den hänger ju i en gummirem i den där o-ringen. Verkar snarare som om gummiremmen är slut i min spelare. Kanske går att byta mot gummisnoddar?
Lennart: Regas spelare är nog lättare att meka med. Otroligt lite delar. "The lost ball of steel", låter som en deckare.
Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2003/03/17 :  19:29:49  Show Profile Send Lennart a Private Message
quote:
Regas spelare är nog lättare att meka med. Otroligt lite delar.

Ja, det är pga antalet delar som Dual aldrig kom upp till High End. I Dual-spelarna finns en massa skrammel och tingel-tangel. Men de var himla bra på sin tid.
Hoppas du får ordning på Regan igen!

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...

Edited by - Lennart on 2003/03/17 19:32:05
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/03/17 :  21:41:00  Show Profile Send divander a Private Message
Jag testade en gång att byta Regas orginalupphängning mot dubbelhäftande tejp och en gummiduk mellan motor och platta. Blev faktiskt väldigt lyckat.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:27:16  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Ja se upp bara så inte motorn börjar skutta runt av sig själv.
Det är ju ändå en synkronmotor 220V~ som kan ställa till det om man kommer för nära med kroppsdelarna.

Semko, var är du ?
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2003/03/18 :  23:37:11  Show Profile Send falukorv a Private Message
Haalaahh

Long time no see

Regor renderar rimligen rätt reko resonanser runt röret.
Motormodifieringar medför mestadels måttligt missnöje med malfunktion.
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/03/19 :  17:17:57  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
quote:
Regor renderar rimligen rätt reko resonanser runt röret.
Motormodifieringar medför mestadels måttligt missnöje med malfunktion.
Hej Falukorv! Då jag hittills varit tämligen nöjd med min Rega har jag ej för avsikt att modifiera motorupphängningen. Är inte "malfuction" ett engelskt ord? De uppgraderingspaket som finns att köpa till Regas skivspelare är helt enkelt en ny motor med förbättrad upphängning.

Edited by - bubblebobble on 2003/03/19 17:20:45
Go to Top of Page

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2003/03/19 :  18:47:59  Show Profile Send fonz a Private Message
Ajajaj!

När det gäller stela plintar som i detta fallet med Rega så är allt monterat, avstämt och testat hos tiilverkaren.
Dvs Lagerbrunn, tonarmsfundament, och motor är omsorgsfullt anpassat och testat i just sin plint,
Tanken med detta är helt enkelt att få just DEN spelaren att låta som det är tänkt, med alla parametrar inräknade.
Att skruva isär denna konstruktion är självklart hur tokigt som helst.
Ok, inte så lätt att veta kanske, men faktum kvarstår iallafall.

Dessa spelare är egentligen nästan lika känsliga som subkonstruktioner ala Linn, Mantra, Systemdek, Roksan osv. Den enda egentliga skillnaden är att man slipper att skruva med några justeringar i ett ytterligare chassi, dvs sub.
Men skruvar man lite för mycket och för tokigt så är risken stor att spelaren fullständigt dör.

Å visst finns det uppgraderingar att köpa, allt ifrån motorer och luftlagringar, men det fodras lite plock och fix, och sist men inte minst ett ossanolikt tålamod och kunskap för att få det att stämma.
Nåväl, kul att kulan hamnade rätt till slut iaf, och glöm inte högviskositetsoljan i lagerbrunnen så din spindel kan snurra som den skall..........

Keep on spinning
Go to Top of Page

bubblebobble
Member

119 Posts

Posted - 2003/03/19 :  20:44:58  Show Profile Send bubblebobble a Private Message
fonz: Jag vet, men plinten och kulan åkte ur av misstag när jag skulle skruva loss höljet runt motorn. Ska nog lämna in hela skiten till Veteran Hifi.
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/03/20 :  00:37:54  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
äääh
Finns inget enklare att pilla med än en Rega.
Inte lämna in !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000