| Author |
Topic  |
|
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 12:42:27
|
jag erinrar mig att för några år sedan var det snack om att man skulle måla cd-skivorna på kanten med speciella pennor för att ljudet skulle bli bättre. Är det relevant att göra det idag. Är det någon som har subjektiva eller mer faktamässiga synpunkter på detta. tack från en som undrar. Suveränt forum förresten. |
Veckans skiva, här ! |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 12:51:54
|
För några år sen gjorde det säkert STOR skillnad.. men nu är det ute och då gör det ingen skillnad längre. Idag skall det till andra tweaks!
Om jag skall vara lite mer seriös: Jag har aldrig sett en vettig förklaring varför det skulle bli bättre med målade kanter, har heller inte kommit på nån förklaring själv... Men tror man på det kan det säkert göra skillnad!... |
Edited by - norman on 2003/03/18 12:52:30 |
 |
|
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 12:57:58
|
Jag har för mig att det var en grön färg man målade med och att det skulle vara en nyans som var komplementär färg till den "röda" lasern i cd-spelaren. Detta skulle då släcka eller dämpa de ljusreflexer som skulle uppstå inuti skivan och därmed göra avläsnings jobbet lite lättare för laserpickupen.
Kanske funkar men jag har inte provat.
Melker |
Halmstad |
 |
|
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 13:30:10
|
Borde inte felkorrigeringskretsar odyl jobba som tokiga om man målar skivorna?
Jag tror att resultatet av just denna tweak är ljudförsämring |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 13:36:37
|
Hifi och musik gjorde ett mät test med cd-stoplight(den gröna pennan) som tex hifi-klubben sålde i början av 90:talet. Ingen mätbar skillnad. Men i blind-testet hade försöks pesonen alla rätt!!! Och kunde höra skillnaden. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 13:37:08
|
Dan Brickman!
Det ligger någonting i det, och du har kanske hört det på omvägar(?).
Didrik de Geer (ni vet, han med rörmikarna) har detekterat grönmålad CD-skiva i blindtest. Det var just felkorrigeringskretsarna som gick på högvarv, och korrigerade till korrekta sampelvärden. Nätdelen var dåligt utformad och en följd av det var att analogdelen apparaten påverkades. Så det var inga bitfel som orsakade det sämre ljudet.
Slutsatsen är nog att man ska undvika att måla kanterna på CD-skivor. Man kan också tänka sig att begagnatvärdet sjunker på skivan om den är målad, om man nu skulle få för sig att sälja skivan.
/Johan |
 |
|
|
jonsson
Member

574 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 13:46:02
|
OBS detta är inget som jag vågat prova av kanske uppenbara skäl!!!!!!!!
Har läst nånstans att efter det var ute med att måla kanten så skulle man sandpappra!!! den istället.. Förklaring till detta med måla/sandpappra kant är som jag förstått det att laser"strålen" som läser av skivan inte ska kunna reflekteras ut ur skivan genom kanterna... Hmmmmm Detta är som sagt inte mina ord utan sådant jag läst runt om på tweaksidor på internet... Att jag tar sådant avstånd till detta beror på att jag aldrig skulle våga prova på då risken för att få obalans i skivan är en som jag inte vill ta och inte skulle rekommendera till någon... Men som sagt JAG har inte provat..
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
 |
|
|
bernu
Member

424 Posts |
|
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 13:53:00
|
| Han säljer väl nån typ av svarv för att få jämna kanter på skivor... fungerar? Aldrig provat. |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 13:53:32
|
citat: "...reflekteras ut ur skivan genom kanterna... "
Mig veterligen betyder reflekteras att någonting (t ex ljus) "studsar" tillbaka (dock inte nödvändigtvis i exakt samma riktning som det inföll mot gränsytan)... Jag tror du menar att ljuset inte ska transmitteras ut ur skivan... Vad nu det skulle göra för skillnad...?
Vänliga språkpolishälsningar /Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 13:58:03
|
| tack för svaren. låter som om detta att måla kanterna på cd-skivorna skall arkiveras i hifins kuriosa-kabinett... |
Veckans skiva, här ! |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 13:58:33
|
Skulle just komma till herr Svalander. Läste på hemsidan om hans svarv för CD-skivor. Man svarvar skivans ytterkant perfekt rund vilket underlättar för diverse kretsar. Och så var det något med att kanten inte blev rak utan fick en vinkel.... ja, något med ljus tror jag.
Någon som har provat? |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 14:12:37
|
Den hifitidning som jag minns mest förespråkade att man skulle måla sidorna på cd:n var den danska tidningen High Fidelity. MvhKristofer  |
 |
|
|
f97mno
Member

71 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 14:13:06
|
Det där med svarvning av kanterna är nog i alla fall en bättre idé än att kladda på grönfärg... Att få skivan helt rund får skivan att rotera jämnare och kan eventuellt minska jittret (om man nu har problem med det). Vinkeln på kanten lär dock inte göra någon skillnad. Mängden ljus som reflekteras i skivan ut till kanten, reflekteras i kanten och återvänder och träffar pickuppen är så löjligt liten att den kan försummas.
/Micke |
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 14:22:25
|
quote: jag erinrar mig att för några år sedan var det snack om att man skulle måla cd-skivorna på kanten med speciella pennor för att ljudet skulle bli bättre. Är det relevant att göra det idag. Är det någon som har subjektiva eller mer faktamässiga synpunkter på detta.
Det finns tester i tidningar där man påstår att det låter bättre med gröna kanter. Provade faktiskt detta för ett bra tag sedan och hur vi än målade och lyssnade så var det ingen skillnad! Om det sedan är så att det beror på vad du har för utrustning om man skall höra skillnad vet jag inte men i grejerna jag hade då var det plus minus noll. |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 14:28:26
|
Knoppen: Hur pålitligt är resultatet av blindtestet som gjorts? jag undrar lite då jag har svårt att tänka mig att den otroligt lilla mängd ljus som kan tänkas komma till kanten och sen gå tillbaka och lyckas transmitteras ut ur skivan och träffa pickupen kan påverka så mycket att det blir nån skillnad för felkorrkretsarna...med den vinkel ljuset måste ha för att komma till kanten så borde det bli totalreflektion i gränsskiktet plast/luft, då måste alltså ljuset reflekteras mot nån kant på det reflekterande skiktet för att få en vinkel så det kan komma ut och det måste väl vara en försumbar del jämfört med ljuset som går rätt väg med tanke på att nivåerna läses av digitalt? (jag kan ju iof ha fel eller missat nåt..)
|
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 14:39:43
|
En sådan här vanlig "kul" tråd där många vet något utan att ha provat. Jag vill inte uttala mig om de grönmålade kanterna eftersom jag inte provat detta. Däremot använder jag ibland Auric Illuminator. Det är en tvåstegsbehandling där det första steget är att måla kanterna svarta. Det andra steget är att applicera en vätska på båda sidorna av CD:n. Denna vätska skall rengöra CD:n och motverka statisk elektricitet. http://www.audience-av.com/accessor.htm I de flesta fall tycker jag att denna behandling ger en skillnad. Använder framför allt den på skivor som jag tycker låter litet hårda eller vassa. Det blir inga jätteskillnader men ofta försvinner den värsta vassheten. Basen påverkas ofta också positivt och blir fastare. Möjligen blir skivorna svårsålda, men man kan ta bort de svarta kanterna med isopropylalkohol.
Jag har litet svårt att förstå att det skulle kunna bli sämre med grönmålade kanter, men fullt rimligt att det inte gör någon skillnad. Det är väl inte meningen att laserstrålen skall reflekteras ut i kanten och stutsa tillbaka till pickupen? Så hur kan den gröna kanten då försämra läsningen av skivan?
|
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 14:48:06
|
Jag grönmålade kanter på några skivor i början av min hifikarriär. Min favoritskiva med Wagners orkesterverk på Decca. Det var petigt och jag lyckades inte få färgen heltäckande. Jag vill minnas att det var en reklamblaska från hifiklubben jag gick på när jag köpte en grön tuschpenna för 200 spänn. Fantastiska förbättringar utlovades. Skivan låter fortfarande bra men jag kan inte säga att det beror på de gröna kanterna. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 15:05:48
|
Norman! Det var ett test utfört på en CD-spelare som jag skrev. Det är ju mycket möjligt att andra CD-spelare som har bättre strömförsörjning av olika delar i apparaten är mycket svårare att detektera detta på. Själva blindtestet var nog korrekt utfört med tillräckligt god statistisk signifikans.
Antagligen kan det bero på att det blir obalans (man skulle måla längst ut, samt längst in också har jag för mig) och (SÅ VAR DET NOG!?!) spelarens servokretsar drog mer ström och påverkade analogdelen. Och om det blir ljudskillnader så är det garanterat sämre än omålad kant. Men man kan ju "gilla ljudet" ändå, om man vill.
Så det har kanske mindre att göra med ljus som reflekteras hit eller dit.
JOhan |
 |
|
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 16:20:05
|
| dole: Du skrev att dom kunde höra skillnaden, men var tweaket ljudförbättrande eller blev det sämre med att måla skivorna? |
 |
|
|
dajo
Member

253 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 16:35:57
|
Jag investerade i en grön penna från Hi-Fi klubben för en massa år sedan.
Resultatet skilde sig från skiva till skiva. En del skivor hände det absolut ingenting med men vissa fick ett rejält lyft. Jag gjorde ett litet ovetenskapligt blindtest emd en kompis och kunde faktiskt peka ut vilka skivor som var målade eller inte.
Nu provade vi endast dom skivor som dels upplevdes som bättre efter målning och dels dom vi hittade dubletter på hos kompisar osv.
Om en modern cdspelare behöver den här typen av hjälpmedel idag är däremot tveksamt. jag ska nog packa mig till min bror och låna Metallicas svarta som jag har målad och han har omålad och lyssna efter... |
Min anläggning hittar ni här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471
Bästa webbhotellet http://resurser.net |
 |
|
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 16:43:10
|
| har faktiskt sandpapprat några skivor (bla Radiohead, OK Computer). Kanske, kanske blev det lite större dynamik, men det är enbart ovetenskapligt säkerställt. Fint papper rekommenderas om man vill testa. |
 |
|
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 19:10:20
|
| Jag läste i en gammal HF tidning och där stod det att det gick lika bra att använda en vanlig svart tusch (stavfel?) penna och att det funkar bäst om man målar på både ytterkanten och in mot mitten på disc:en samt på både över och undersidan. |
 |
|
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 21:54:38
|
| Att måla CD-skivornas kanter i en komplementfärg till laserljusets färg var en myt men samtidigt var det en god tanke som bara var en teori som inte höll. |
=================== Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
 |
|
| |
Topic  |
|