| Author |
Topic  |
|
flintan
Member

663 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 17:22:05
|
Ska så småningom bygga en cylinderformad subbas i betong. Ytan ska vara väldigt slät (marmor...) vilket den blir om gjutformen är slät. Flintan funderar: Var kan man få tag i släta rör typ plexi, PET plast? Jag tror inte att PVC-rör (avloppsrör) är tillräckligt släta på insidan. Någon som har erfarenheter av liknande projekt. Alla spekulationer och förslag välkomnas tacksamt. 
Linus |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 18:04:11
|
| jag tror pvc-rören är tillräckligt släta, kanske kan du slipa, bona, polera betongen efteråt... har för mig att jag såg ett martin timell-program där de gjorde bordskiva i betong på detta vis!? betongrör låter väldigt tungt, finns väl oxå färdiga sådana för enkelhetens skull? |
sound pollution |
 |
|
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 18:11:31
|
Varför inte köpa ett betongrör med en gång ? Det har jag själv fantiserat om länge faktiskt.. Sedan är det väl inte sån där jättefinish på avloppsrör. Men det går ju att fixa till med spackel..
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 18:18:15
|
| varför vill man ha rör, de är väl nästan sämsta tänkbara? |
sound pollution |
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 18:25:41
|
Jag byggde mina subbar med gjutrör, dvs papprör som används som gjutformar till betong. Sådana i olika diametrar skulle nog göra susen. Har nog kvar som jag kan sälja om du bor i Skåne. Bara en diameter, dock.
Ett tips kan kanske vara att blanda ut betongen med tex lekakulor eller liknande, så att det inte blir så in i h...tes tungt.
/Marcus |
 |
|
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 19:20:33
|
Celef ! Skulle rör vara nästan sämsta tänkbara ? Vad har du fått det ifrån ? Däremot så tar ju ett runt rör som är 40cm i diameter nästan lika mycket plats som en låda (fyrkantigt rör ?) som är 40 x 40 cm, fast det har bara halva volymen... Det är en nackdel med rör.. (runda) ;)
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 21:58:01
|
| jepp, sämre är nog bara klotet och kuben! detta sett inifrån lådan! mycket dämpmaterial behövs således för att dämpa stående vågor! |
sound pollution |
 |
|
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 22:10:30
|
Celef ! Nu tror jag att du ute och cyklar ! Skulle ett klot vara en dålig låda ? Man skall ju sträva efter att inte ha några paralella ytor inne i en högtalare, då måste ju ett klot eller ett rör vara idealiskt med tanke på stående vågor.... Däremot dålig "volymeffektivitet" med klot & rör.... Dessutom så har låga frekvenser så lång väglängd att stående vågor är inte ngt stort problem om man bygger en sub för låga frekvenser....
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
|
flintan
Member

663 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 10:24:15
|
visst är pvc-rören släta, men inte blanka. jag strävar efter en spegelblank finish. kanske går att polera men vad ska man använda för slipmedel då? Lådan ska vara runt 20L så den blir nog att väga runt 40-50kg.... Man skulle kanske kunna ha papprör klädda med bitumen på insidan och PVC-rör på utsidan. |
 |
|
|
blackrose
Member

172 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 10:53:29
|
| Klot är väl den opptimala lådan!!!?? Dock något jobbig att bygga!! :( |
Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway" |
 |
|
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 11:19:28
|
i ett klot borde man väl egentligen bara få en helt parallell yta? varje punkt på insidan av ett klot har ju en parallell punkt det får man ju inte i en rektangel??
jag nu¨känner jag att jag är ute och svävar på klurig integralmatematik som ju faktiskt var ett tag sen jag läste så jag kanske skulle vara tyst istället...
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
 |
|
|
perdan
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 12:36:42
|
JM skrev: Däremot dålig "volymeffektivitet" med klot & rör
Jag vill påstå att det precis tvärt om. Om man strävar efter maxial Innervolym med minsta mängd matérial så är ett klot det mest optimala. Och Starkt blir det också. |
Man ska inte skjuta upp till framtiden vad du kan göra imorgon |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 12:45:19
|
niklass har helt rätt i sin tolkning av vad celef säger. Klot är optimalt för ytre form, för inre är det den sämsta tänkbara! Men under ca 200Hz har lådans form ingen betydelse, Så för subbar...  Pappgjutrör är bra stabila saker och räcker väldigt bra som subb låda, testa att bygga med det först, eftersom det ändast kostar några hundralappar. Du kommer märka att du inte får några vibrationer i sub området. |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 13:27:22
|
Hej
Jag har byggt en subba i cylinderform, 60 liter. Jag använde ett papprör förstärkt med två lager glasfiber invändigt. Som lock gjöt jag ett av betong och försökte marmorera det. Tycker det funkar alldeles utmärkt. Känner man på väggarna och toppen även vid högt ljudtryck känns inga som helst vibrationer.

|
"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd" |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 13:30:47
|
Snygg marmorering du fått till! Vad är det som sitter i botten, en Shiva? |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 13:38:09
|
"Snygg marmorering du fått till! Vad är det som sitter i botten, en Shiva?"
Shiva? Näää, här är det budget som gäller  En Zachry 12" kevlarbas.
Har den faktiskt bara till 5.1 systemet, för Hi-Fi har jag en annan mer seriös subba. |
"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd" |
 |
|
|
H
Member

432 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 13:38:57
|
flintan: Har du funderat på att vaxa och polera din gjutform?
//Henrik |
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975 |
 |
|
|
flintan
Member

663 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 17:15:52
|
jo det skulle man kunna göra. fast det blir lite svårt att komma åt på insidan av röret. om man nu inte delar upp formen i två bitar, fast då blir det kanske svårt att få skarven jämn.
Linus |
 |
|
|
flintan
Member

663 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 17:34:11
|
"varför vill man ha rör, de är väl nästan sämsta tänkbara?" Jo ljudmässigt sett är det väl så. Men det är ju inte det som är det viktigaste.......   Nej, allvarligt cylinderformen är bara för utseendets skull. och jag tror inte det påverkar så mycket i en sub-bas. Satteliterna ska vara tresidiga pyramider också i cement. Kommer antagligen att bli ganska kraftiga reflektioner från baffeln men vtf. Någon som har tips på hur man kan lindra detta (förutom att bygga i ett annat material)
Linus
|
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 19:11:34
|
| håller med alexi och niklass! |
sound pollution |
 |
|
|
olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 21:26:07
|
| Funderade lite på vad ni säger och jag är ärligt talat inte särskilt insatt på lådor i ren teori MEN, för ganska länge sedan i samband med att testen på Rondo publicerades(kan detta varit 97 kanske)i H&M så visade man även grafiskt hur de flesta former på låda påverkar återgivningen. Förutsatt att man inte omyndigförklarar tidnings skribenter totalt var det väldigt liten tvekan om att en sfär var det optimala kabinettet följt av cylindern. Kommentar? |
 |
|
|
LageB
Member

209 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 21:53:24
|
Olof, Jag är inte expert heller, men jag trodde det var allmänt erkänt faktum att en sfärisk låda är det mest optimala.
"Loudspeaker Design Cookbook" (Vance Dickason) refererar till tester utförda 1951 där man faställde följande variation i SPL med avseende på lådform:
Shape Variation ----- ---------- Sphere +/- 0.5dB Cylinder +/- 2 dB Rectangle +/- 3dB Cube +/- 5dB Dvs, sfärisk låda var klart bäst...
/Lage |
 |
|
|
LageB
Member

209 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 22:12:02
|
Vill förtydliga att det är den yttre formen av lådan, dvs en rundad baffel som ger det bästa resultatet. Vad gäller den invändiga formen av lådan så det också betydelse, men underordnat "utsidan", speciellt då man har fyllning.
/Lage |
 |
|
|
luminous
Member

252 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 23:41:46
|
| Det optimala borde vara en äggformad låda, då får man inte en sån lömsk stående våg inuti lådan som i ett klot, och "diffraktionskurvan" blir slät och fin precis som på ett klot. |
MVH | Life's too short for bad sound |
 |
|
|
flintan
Member

663 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 00:09:43
|
annars kan man ju bygga en låda som är pyramidformad på insidan och klotformad på utsidan...om man vill krångla till det riktigt ordentligt    |
 |
|
|
JoelH
Member

159 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 00:42:04
|
v=f*våglängd
Ligger ljusets hastighet på 350 m/s? För att få stående våg första ordning krävs kanske våglängd/2 lång låda? För andra ordningen våglängd lång låda, för tredje ordningen 3*våglängd/2 lång låda, dvs krävs större låda vid samma frekvens.
Anta 40 cm diameter (det var väl det som var uppe?), då borde våglängden behöva vara minst 80 cm för att man ska få en vettig stående våg. Det ger en (lägsta) frekvens om 350/0,80=440Hz. Går en sub så högt?
Jag är otroligt osäker på om mitt resonemang håller här, men om det gör det så skulle jag bra gärna vilja se den stående våg som får plats i en sub! |
 |
|
Topic  |
|