HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Transingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/03/18 :  17:30:15  Show Profile Send Per a Private Message
Varför låter transistorförstärkare under sisådär 45 - 50 kkr strecket alltid så förbaskat trist, färglöst och platt. Det finns undantag men varför är det så få?

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/03/18 :  17:39:15  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Vilket omöjlig fråga att svara på!

Varför får man naveludd ?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/18 :  17:59:05  Show Profile Send Timbre a Private Message
De´ va´ väl ingen nyhet...

(Apropå flyttad tråd...)
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/18 :  18:24:16  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Därför att de återger musiken som den ursprungligen lät.
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2003/03/18 :  18:58:59  Show Profile Send Per a Private Message
Niklas Nord: Navelludd! Du får duscha oftare så slipper du! Fast å andra sidna kan det användas som dämpmaterial i dina hembyggda hornhögtalare... mohahahahaha

Vad jag undrar är varför billigare transistorförsärkare oftast snubblar när det gäller liv, klangfärg och mikrodynamik. Konstruktionsprincipen bör ju inte sätta käppar i hjulet eftersom det finns välljudande om än få transingar. En tanke kan ju vara att rörpulare oftast är entusister och gör ett fåtal produkter. Man kanske lyssnar sig fram mer under konstruktionsarbetet. Den höga utvecklingstakten hos de större hifitillverkarna kanske inte medger samma omsorg.

Senast fick Lavardin IT mig att njuta. Men å andra sidan kostar den sandlådan uppåt 50 lök.

sayonara

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/03/18 :  19:41:13  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det mycket enkla svaret lyder: Därför skivbolagen förser oss med skitinspelningar. Problemet är att vi betalar för dem...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2003/03/18 :  20:56:50  Show Profile Send escape a Private Message
Appropå navelludd, det finns faktiskt en snubbe som skrev en avhandling om det. Slutsatsen var att navelludd består av hudceller och "ludd" från din tröja. Hur mycket havelludd du får beror mycket på hur luden du är på magen, luddet transporteras nämligen via hårstråna till naveln. "Knoppnavel" verkar med andra ord vara att föredra

vänligen //C.

Go to Top of Page

escape

247 Posts

Posted - 2003/03/18 :  20:58:17  Show Profile Send escape a Private Message
Så var det bekymret ur världen NN, då återstår bara Pers fråga
Go to Top of Page

escape

247 Posts

Posted - 2003/03/18 :  20:59:31  Show Profile Send escape a Private Message
Hoppas nu herrar moderatorer är vänliga nog och inte ersätter "Senior Member" med någonting om navelludd
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/18 :  21:04:22  Show Profile Send henricsson a Private Message
Man kan ju undra vilka organ som sponsrade forskningen

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/03/18 :  21:04:26  Show Profile Send Nagref a Private Message
aha escape! Det förklarar varför jag har så mycket navelludd! Jag har en alldeles för hårig mage!
Visst är vetenskapen för härlig!

Trodde f ö att det var just håren som fixade det eftersom de är riktade mot naveln...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/18 :  21:05:03  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Nä men du skrev ju något annat som jag tänkte kunde passa...

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

escape

247 Posts

Posted - 2003/03/18 :  21:06:53  Show Profile Send escape a Private Message
hehe, den var väl rätt bra iofs
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/03/18 :  21:10:42  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

haha, roligt svar faktiskt!!

"Niklas Nord: Navelludd! Du får duscha oftare så slipper du! Fast å andra sidna kan det användas som dämpmaterial i dina hembyggda hornhögtalare... mohahahahaha

Vad jag undrar är varför billigare transistorförsärkare oftast snubblar när det gäller liv, klangfärg och mikrodynamik. Konstruktionsprincipen bör ju inte sätta käppar i hjulet eftersom det finns välljudande om än få transingar. En tanke kan ju vara att rörpulare oftast är entusister och gör ett fåtal produkter. Man kanske lyssnar sig fram mer under konstruktionsarbetet. Den höga utvecklingstakten hos de större hifitillverkarna kanske inte medger samma omsorg.

Senast fick Lavardin IT mig att njuta. Men å andra sidan kostar den sandlådan uppåt 50 lök.

sayonara"

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/19 :  00:22:33  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har hört transistorförstärkare för mycket MER än 45k som låter platt, trist och livlöst. Men det finns några undantag.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/03/19 :  01:11:01  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
"Billiga transistorförstärkare" under 50k.
Jisses.
Så arrogant kan man väl ändå inte vara?

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/19 :  01:58:13  Show Profile Send DasIch a Private Message
Ja, visst är det konstigt det där. Jag tycker mitt system för under 50,000kr låter allt annat än platt och livlöst. Märkligt.
Nej, allvarligt kanske dags att prova ett annat perspektiv? Hur kommer det sig att man kan få så jäkla mycket välljud för under 50,000kr? Eller ännu bättre, hur tusan får man så fint ljud för under 10,000kr som man kan få idag?
Även om man bara kan tänka sig high-end prylar i hemmet är inte budget prylar att förakta.

Apropå navelludd är jag tveksam till teorin. Hur bestämmer luddet vilken väg den skall färdas längs håret? Det vore orimligt att tänka sig att luddet själv väljer det. Sedan borde det vara av vikt ifall magen är rund eller platt. Orimligt vore det om luddet klättrade upp för "kullen" på en mer rundad mage, varpå en platt mage gör utfallet mer godtyckligt för luddet.
Vidare parametrar borde vara gravitation och statisk elektricitet. Gravitationen borde göra att luddet söker sig nedåt, vilket leder oss till teorin att luddet härstammar från brösthåret och inte det hår som finns på magen. Frågan är dock om inte gravitationen är försumbar på något så lättflyktigt som ludd.
Håren som ligger an och gnids mot tröjan borde också laddas. Hur det skulle påverka luddets färd vågar jag dock inte sia om.

För övrigt brukar jag inte lida av navelludd, men inser gärna vilket fascinerande fenomen det kan vara.

Objektivist

Edited by - DasIch on 2003/03/19 02:00:17
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/03/19 :  02:11:07  Show Profile Send luminox a Private Message
Varför låter rörförstärkare ofta mjukare och varmare? Men om de är livligare vet jag inte, de allra flesta transistorstegen jag har lyssnat på gör att musiken svänger bättre, men om man med livlöst menar att vissa transistorsteg kan låta mer "digitala" så har det nog med konstruktionen att göra
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/03/19 :  09:12:03  Show Profile Send Tomas a Private Message
Navelluddet transporteras av håret på magen(raggarsträngen) till naveln med små kontinuerliga rörelser...

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/03/19 :  11:16:01  Show Profile Send Daniel a Private Message
Ja Per, det är väl så, man får vara nöjd med de gamla transistorerna tills man kan köpa några CJ eller AR rörmonster. Det jobbiga är att mina transistorer låter så fint och är helt underhållsfria. Det kommer att bli mer att pula med när man konverterar till rör.

Jag antar att det är samma diskussion som i cykelvärlden. Alla vet ju att moderna kantrådsdäck har bra åkkänsla, är mer praktiska och kostnadseffektiva än tubdäck, men kan aldrig konkurrera med de gamla handsydda silkestuberna när det kommer till det där obegripliga begreppet "Amore". Vilket får mig att tänka på vinyl vs CD.

Det finns inget bättre än att limma på nya tuber när våren har kommit.

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/03/19 :  13:41:15  Show Profile Send nin a Private Message
Det kommer att bli mer att pula med när man konverterar till rör.

Varför det? Något rörbyte var 3:e år och ibland kolla bias. Är det så mycket krångel?
Sedan är ju smaken olika, jag föredrar rör, men jag har hört transistor förstärkare som låter nästan lika bra. Sedan så kan man inte dra allt över en kam.
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/03/19 :  13:57:59  Show Profile Send DasKapital a Private Message
quote:
Navelluddet transporteras av håret på magen(raggarsträngen) till naveln med små kontinuerliga rörelser...

Jag skulle tro att luddet rör sig enligt en Brownsk slumprörelse med linjär drift mot naveln enligt formeln:

e^(at+oW(t))

där a är driftkoefficienten,
o är luddets volatilitet och
W(t) är en reellvärd normaliserad Wienerprocess med kontinuerliga trajektorier.

//Rickard (Im dead serious... ...not)

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2003/03/19 :  15:09:05  Show Profile Send Per a Private Message
daniel... med fyra exxon så hör du till undantagen!

det finns en sak som överträffar att limma nya tuber på vårkanten. nämligen att slippa. men jag vågar nog påstå att tuberna har betydligt bättre åkkänsla.

har jag varit arrogant nu igen eller är det för många dövöron ute i cyberspejs och fladdrar.

Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/03/19 :  15:36:49  Show Profile Send Daniel a Private Message
Nin: Jag är helt på rörfreakarnas sida, det var min point, har bara inte haft råd än. Det är nämligen så att i min värld är "lite mer krångel" en bra sak. Därför föredrar jag Vinyl framför CD, Rör framför transistorer och tubdäck framför kanttråd. Dessa saker representerar helt enkelt mer känsla och passion. Som tur är älskar människor olika saker.

Per: Arrogans är inte ett av dina honörsord! Men eftersom du har en mission att konvertera mig till rör, kommer min mission att vara: Per skall innan säsongens slut att kunna bygga sina egna hjul och limma tuber som en gud. Dessutom måste du komma förbi och lyssna på Cardas tonarmskabel. Den är finfin!

Skall vi cykla förbi kungen i helgen?
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2003/03/21 :  10:16:37  Show Profile Send Per a Private Message
Daniel: Men eftersom du har en mission att konvertera mig till rör, kommer min mission att vara: Per skall innan säsongens slut att kunna bygga sina egna hjul och limma tuber som en gud. Dessutom måste du komma förbi och lyssna på Cardas tonarmskabel. Den är finfin!

Jag vill lära mig att bygga hjul så det får vi fixa nån dag. Att konvertera dig till rör vet jag inte om jag vill. Om man har en genomgående regaanläggning men inte någon rega grammofon så måste allting vara på rätt plats i ert huvud! några rör som rör till det vill vi inte vara med om.

sayonara

Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/03/21 :  10:39:15  Show Profile Send Daniel a Private Message
Ha ha, Ja, det är konstigt, jag är nog ganska ensam om att tycka Rega är bättre på förstärkare än grammofoner.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000