HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn AV5105 stereo slutsteg...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/18 :  19:03:00  Show Profile Send yalpa a Private Message
Ni som haft med den att göra, vad tycker ni? Hur klarar den sig mot Klout? Jag är ute efter djupbas som i LK280 men mjukare ljud och bättre. Gärna fetare ljud än LK140, jag gillade inte LK85, så den större lär inte heller falla i min smak.

Finns det något Linn-forum där man kan läsa om den?

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/18 :  19:11:43  Show Profile Send LCohen a Private Message
"men mjukare OCH bättre"?

Fetare ljud?

Du vill ha basbummel?

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/18 :  19:25:30  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag vill ha ett realistiskt ljud med tryck...behövs inget basbummel, bara de inte har för mycket mellanregister som LK280. Jag gillar inte vasst och påträngande ljud, men det är inte samma sak som att det ska dåna. Det kan låta lent, kontrollerat och musikaliskt. Däremot när jag lyssnar på hip-hop, då får det gärna dåna lite. Det är tänkt att det ska dåna, annars är det inte realistiskt.

Edited by - yalpa on 2003/03/18 19:31:06
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/18 :  19:37:32  Show Profile Send LCohen a Private Message
realistiskt ljud.. men inte lika mycket mellanregister som LK280? du menar att 280n har förhöjt mellanregister?

"det är tänkt att det ska dåna.. annars är det inte realistiskt"????

aja... nåja..

du finner nog inte det du letar hos 5105... den är för bra för dig....

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/18 :  19:50:48  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jupp, jag tycker att LK280 har förhöjt mellanregister jämfört med de nyare stegen. Troligtvis pga att på den tiden fanns enbart LP12 som källa och kanske Mimik/Karik som lät lite snällare. Annars har den grymt ljud. Varför skulle jag inte hitta vad jag söker? Jag är asnöjd med min Classik, behöver bara mer av samma ljud, nåt som går djupare i basen. Jag gillar däremot inte LK85/140, så jag söker på annat håll.

Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/03/18 :  20:27:27  Show Profile Send Siffernisse a Private Message

quote:

Ni som haft med den att göra, vad tycker ni? Hur klarar den sig mot Klout? Jag är ute efter djupbas som i LK280 men mjukare ljud och bättre. Gärna fetare ljud än LK140, jag gillade inte LK85, så den större lär inte heller falla i min smak.

Finns det något Linn-forum där man kan läsa om den?

Tjena!

om du vill ha djupbas ska du köpa en sizmik.

kanske ska du låna hem en klout, för 5105:an är inte bättre än en Lk140(tycker jag).

Linn forum finns..om du tittar under "länkar" på "www.tonlaget.se", men som vanligt så tycker jag att man inte ska köpa saker O-hörda.

mvh/ siffernisse
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/18 :  20:48:29  Show Profile Send yalpa a Private Message
Nej fan, ohörda köp kan sluta i katastrof. Jag ska prata med butiken som har 5105 och fråga om ljudkaraktären och ett eventuellt öppet köp över helgen. Då får man utvärdera ordentligt. Jag vet att man inte ska snacka ljudkaraktär då man pratar om Linn, men för mig är det asviktigt och det tycker jag att folk bör respektera. Inga jädra "soup-nazi"* fasoner, för då blir jag matt.

Jag förstår om du tycker att den inte är bättre än 140 rent musikaliskt, men den har mer kraft och det behöver jag. Dessutom tror jag att den är bättre på hifi-parametrar, vilket inte heller skadar. Klout är också ett allternativ, men för samma pengar som denna 2år gamla 5105 får jag inte ens en ur-Klout.

*"The soup nazi" var med i Seinfeld, världens suraste försäljare.

PS. tack för tipset om topica, finns en del rolig läsning där.

Edited by - yalpa on 2003/03/18 21:05:13
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/18 :  21:17:28  Show Profile Send DasIch a Private Message
yalpa, jag är lite nyfiken. Har du lyssnat på Classik och Katan? Isåfall, vad tycker du?
Varför jag undrar är om du upplever samma sak med mellanregistret där.

Själv upplever jag mellanregistret som som väldigt klart, tydligt och detaljerat. Något jag personligen tycker får musiken att främträda på ett väldigt bra sätt. Samma sak har jag upplevt med andra högtalare inkopplade till Classiken.
Förstår jag dig rätt gillar du alltså inte karaktären på mellanregistret, men Classiken tycker du om?

Jag blir lite förvirrad måste jag säga.

Objektivist
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/18 :  21:36:16  Show Profile Send yalpa a Private Message
Hehe, precis så är det. Jag har alltid tyckt att med vissa skivor så har Ninka varit lite vass (Katan har jag bara hört en gång, de lät ännu tunnare), här hemma hos mig blev de helt tokiga! Det gick inte att lyssna på nån skiva, inte ens LC-ten new songs som verkligen är snäll, eller Jennifer Warnes-the hunter. De bjöd in till att höja volymen som fan pga. sin musikalitet och detaljrikedom, men jag märkte att öronen domnade bort efter ett tag, precis som på ett disko. Det gör de aldrig med mina gamla, trotts samma volym. Dessutom tyckte jag att de gav lite för klent med bas, det behöver inte bumla, sålänge den är snärtig så kan man aldrig få för mycket, bara att jämföra hur det låter live. Fattar inte varför det ska vara fult med bas, nån jävla nymodighet bland hifi-folk som inte jag tänker hänga på iaf.

Classiken gillar jag som fan, den har inga som helst vassa tendenser nånstans. Visst saknar den bas jämfört med HK, men jag är ingen basbög oavsett vad LC försöker utmåla mig till , så den är jag svinnöjd med. Tyvärr är inte högtalarna i min smak, men man behöver inte köpa hela Linn-konceptet, 2/3 är inget dåligt facit (cd+amp).
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/18 :  22:14:22  Show Profile Send DasIch a Private Message
Hemma hos mig upplevde jag precis tvärtom, fast med Katan då. Hos handlaren tyckte jag ljudet kunde bli lite vass ibland. Det var dock något jag lätt kunde leva med. Fast när jag spelade grejorna hemma var det inte alls lika vasst.
Jag tror det beror på att jag kör bi-wire, och när jag provlyssnade var det single-wire.

Annars tycker jag det bara är fult med dålig bas.

Objektivist
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/03/18 :  23:31:42  Show Profile Send luminox a Private Message
Satsa på en klout, eller två LK 140 eller hör dig för om någon butik har ett demoex av en 5125. Sen beror det ju på vad de begär för 5105:an. Annars spara lite till och bli ännu nöjdare är mitt råd.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/18 :  23:40:25  Show Profile Send brumel a Private Message
Sen borde man kolla upp Naim steg också i dom här prislägena. Det kan bli lite pill och krångel med kontakter men..det kan också ge utdelning.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/03/19 :  00:16:09  Show Profile Send jajon a Private Message
(yalpa) Det gick inte att lyssna på nån skiva, inte ens LC-ten new songs som verkligen är snäll, eller Jennifer Warnes-the hunter. De bjöd in till att höja volymen som fan pga. sin musikalitet och detaljrikedom, men jag märkte att öronen domnade bort efter ett tag, precis som på ett disko.

*vrider på sig*

Pratar vi verkligen om samma högtalare här . Ok att det kan låta lite vasst, men att "Det gick
inte att lyssna på nån skiva"
eller "jag märkte att öronen domnade bort efter ett tag" låter
väldigt, väldigt avlägset... Det ligger närmare att tro att exemplaren du lånade hem var trasiga...

Jag har ett relativt stort rum på 20 kvadratmeter, och visserligen spelar jag inte längs hela
långväggen, men jag har då aldrig upplevt basen som annat än fullt realistisk...

Jag försöker på intet sätt försköna mitt val av Ninka, jag blir bara enormt förbryllad över att samma
högtalare kan presterera så enormt annorlunda i olika anläggningar...

Edited by - jajon on 2003/03/19 00:17:06
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/19 :  08:45:31  Show Profile Send yalpa a Private Message
Tyvärr, det är bara att inse att vissa student-rum ÄR rena rama katastrofen. Jag har hittils hört 4 helt olika Linn-system i detta hus (identiska rum) och alla lät klart mycket sämre än vad de gjorde i butiken. Ibland så kan det bli såhär illa. Men nog om detta, jag vill absolut inte köra nån negativ propaganda mot dessa vackra lådor. Mitt poäng är att man ska alltid låna hem och pröva, annars kan det gå åt helsike.

Jag har även skrivit, att jag vill ha högtalare som är lika förlåtande mot dåliga inspelningar som ett par Senn HD600, då vet alla vad jag utgår ifrån när jag risar/rosar högtalare.

Men skriv nåt om 5105 då! Jag har läst överallt på nätet, hittat lite bilder och nu vill jag höra från fd. ägare hur den låter.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/19 :  09:41:01  Show Profile Send Ayn a Private Message
Dessutom tyckte jag att de gav lite för klent med bas, det behöver inte bumla, sålänge den är snärtig så kan man aldrig få för mycket, bara att jämföra hur det låter live.

*vrider också på sig* Menar du att basen i Ninka INTE är snärtig? Jag kan hålla med om att man inte köper Ninka just för djupbasens skull, men att den inte skulle vara snärtig låter huvva så konstigt i mina öron. Menmen, jag börjar mumla på mitt hifi-mantra...allaärolikaallaärolikaallaärolikaallaärolika

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/19 :  10:09:23  Show Profile Send yalpa a Private Message
Måste ha missförstått, den är snärtig och fin, men hemma hos mig lät det tunnt, overkligt tunnt: rummetrummetrummerummet
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2003/03/19 :  10:54:58  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Jag var också sugen på en beggad 5105 Yalpa, kanske vi konkurerar om samma steg :-). Men jag har bestämt mig för att snåla och gå på ett LK100 eller LK85, ska ha det till bakhögtalarna och då tror jag nått av dom duger gott. Annars tror jag ett 5105 är ett mycket bra köp mycket steg för pengarna.

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/19 :  11:32:42  Show Profile Send yalpa a Private Message
Nu har jag snackat med butiken, de tyckte att LK140 hade mera "tryck" och bottendrag än 5105. Den har stått där länge, med halva nypriset på ett nästan nytt steg är det konstigt att den är kvar. Så nog borde de vilja sälja den, men de rekommenderade ändå det mer lättsålda 140.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/19 :  11:33:06  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Jag har även skrivit, att jag vill ha högtalare som är lika förlåtande mot dåliga inspelningar som ett par Senn HD600, då vet alla vad jag utgår ifrån när jag risar/rosar högtalare."

Köp ett par Keilidh! De är mycket förlåtande (alldeles för mycket i mina öron). Dessutom kan du hitta dem för en billig peng.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/19 :  11:41:04  Show Profile Send yalpa a Private Message
Grannen har Keilidh, de är riktigt schyssta med 3 aktiva LK100, men jag behåller nog mina högtalare och fortsätter jakten på slutsteg.
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/19 :  14:40:44  Show Profile Send LCohen a Private Message
ja det enda råd jag kan ge är att hoppa över hembyggena. Bara för att slutsteget får mer effekt så ska du inte förvänta dig nån snärtighet, om du inte får det med andra steg.

Varför tror du att högtalarna plötsligt ska bli fantastiska bara du får tillräckligt med watt? Du kommer troligen inte använda all watt heller så.

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/19 :  18:09:54  Show Profile Send yalpa a Private Message
Högtalarna är redan fantastiska och snärtiga ihop med Classiken. Men en del element kräver mer ström än andra. Sen kan en 7" bas inte vara lika snärtig som en 5.5" (om de är proportionerligt identiska på alla andra sätt).

Du har ju själv aktiv drift med 3st LK140. Varför skiter du inte i det och köper en Klout, 2250 eller klimax twin, det ska ju tydligen vara mycket bättre? Ett bra steg är bättre än 3 dåliga, sen aktiv drift gör inte så stor skillnad att det kan överbygga det. Eller så finns det lite olika teorier kring det där, beroende på vad man vill köpa som kund just den dagen.

Edited by - yalpa on 2003/03/19 18:10:21
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/03/19 :  18:27:29  Show Profile Send jajon a Private Message
(yalpa) Du har ju själv aktiv drift med 3st LK140. Varför skiter du inte i det och köper en Klout, 2250 eller klimax twin, det ska ju tydligen vara mycket bättre? Ett bra steg är bättre än 3 dåliga, sen aktiv drift gör inte så stor skillnad att det kan överbygga det.

LK140 är inte ett dåligt slutsteg. Aktiv Espek med 3 LK140 ger en helt annan musikalisk upplevelse än
passiv Espek med Klout/2250 och kanske även Klimax Twin (det har jag dock inte hört, så det får vara
osagt). Har man Katan/Ninka/Espek tycker jag verkligen att man ska gå aktivt innan man byter ut alla
steg mot bättre.

Men detta är bara mina åsikter och erfarenheter - andra har säkert annat att säga i ämnet.

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/19 :  18:49:36  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag håller med dig, och det beror på att det blir mera kraft som går in i högtalarna. Visst fan används alla watten när man lirar tillräckligt högt, och allt ström också, så där håller jag inte alls med LC. Det är därför jag ställde frågan varför han inte kör med ett bra steg istället för 3 sämre. Aktiv drift ska tydligen inte göra så stor skillnad så att den kan lyfta aktiva LK140 över passiva 2250. Alltså det enda som skiljer är kraft. Han mostäger sig själv ibland i sin iver att sprida Linn-filosofin (eller motsäger sin huvudsakliga inspirationskälla).

Edited by - yalpa on 2003/03/19 18:50:57
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2003/03/19 :  19:22:44  Show Profile Send jajon a Private Message
(yalpa) Jag håller med dig, och det beror på att det blir mera kraft som går in i högtalarna.

Det är väl en av faktorerna, men slutstegen kanske kan prestera bättre när de bara behöver arbeta i
ett visst frekvensområde? (Det vet jag dock inte något om). Den aktiva delningen, dvs att signalen delas
innan den förstärks brukar jag tycka ger ett följsammare ljud också... Ninka passivt med 2250 är dock
mycket roligare än aktivt med två LK85... 2250 är FÖR bra i det fallet..

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/19 :  19:40:44  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jo, men där har du samma kraft och enormt mycket mer finess i 2250, så det förstår jag.

Jag ska lyssna på LK140 nu så fort jag kan. Blev så jävla sugen efter att ha hört Jennifer Warnes via Dynaudio matade med en fet integrerad. Det var sån helvetes kontroll i det hela och tryck, så jag var tårögd. Hoppas att 140 kan få fram samma tryck här hos mig, jag har bara en bas och den ger halva krämen jämfört med stärkaren idag, så teorin säger att det ska räcka. Jag får dessutom 3-4 dubblad effekt jämfört med idag så det bör funka. Annars flippar jag ur och fixar Rotel 1090, då blir det kontroll som fan!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000