HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högkvalitativa basar sökes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/03/18 :  22:48:07  Show Profile Send David A a Private Message
Efter att ha sett en impulsmätning på min Velodyne HGS-12, så har jag alltmer börjat fundera på att bygga mig två egna subbar och driva aktivt. Kruxet är att jag vill en konstruktion som både är liten, snabb och kan flytta stora mängder luft. Delningen är tänkt att ligga på minst 135hz.
En fördel är att dom kommer att vara hörnplacerade, samt att min Tact kan justera upp undre gränsfrekvensen om det behövs.
Lådan skall helst vara så liten som möjligt, så en push pull konstruktion är inte utesluten. Gott om effekt kommer det att finnas iallafall(1kw per kanal).

Några förslag på element?

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/03/18 :  22:52:36  Show Profile Send kung a Private Message
Peerless XLS!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/03/18 :  22:58:14  Show Profile Send David A a Private Message
Ja dom ligger onekligen bra till i pris...
Hur stor låda behöver dom? Är dom rapp i responsen?
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/18 :  22:59:41  Show Profile Send joakim a Private Message
Hur lågt behöver basarna gå?
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2003/03/18 :  23:00:00  Show Profile Send Lovan a Private Message
Nope, inte xls. För dåligt i dom högre registren.
Bättre focal elementen kanske? Kostar iof...
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/03/18 :  23:03:45  Show Profile Send David A a Private Message
Får kosta bra mycket, med tanke på att en till Velodyne kostar 25´

Dom behöver inte som sagt gå så värst asdjupt redan från början. Lätt som en plätt att kompensera upp.
Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/03/18 :  23:17:21  Show Profile Send kung a Private Message
Xls är väl ok upp till 500hz iaf?
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/03/19 :  06:58:53  Show Profile Send matson a Private Message
Hej!
Det här är ju ett ämne jag konstant funderar på då jag själv försöker välja element till mina basmoduler.
Seas W26 verkar bra och lådan blir på ca 60 liter.
SS 8565-01 tycker jag också verkar helt okej i ungefär samma låda.

Båda exemplen är slutna och nackdelen är att det inte går att få till extrema ljudtryck, men vid hörnplacering så löser det ju sig ändå.

Varför så hög delningsfrekvens?

Mvh
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/19 :  12:37:12  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Enligt peerless så ska inte XLS användas över 80Hz, problem med kant / uphängnings reflexer eller något sådant.
Alla Lambda Acoustics basar går att dela högt.
Tact's egna subb ellement gick också tydligen att köpa löst och dom delar ju tact själva vid 200Hz.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/03/19 :  12:51:46  Show Profile Send DanneS a Private Message
Det kanske är "jan"'s inlägg i tråden: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=10685 som "Alexi" talar om.

/Daniel
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/19 :  12:53:23  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
japp

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/03/19 :  14:36:54  Show Profile Send David A a Private Message
Tacts element går att köpa löst, och det är faktiskt dom som jag lutar mest åt. Problemet är bara att NN berättade att dom slagit igenom vid en demonstration. Så vill jag inte ha det, jag har ett stort vardagsrum samt att jag vill kunna uppnå mycket höga ljudtryck. Alltså krävs det en hel del av elementen.
EN av TAct elementens fördelar är att man kan dela dom ända uppåt 400Hz utan problem.
Kanske ska börja och prova 4st sådana, och blir det bra kan man ju alltid köpa 12 till.... då borde konarean räcka till ganska bra
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/19 :  14:47:22  Show Profile Send norman a Private Message
Kanske ino:s element och basmoduler kan vara nåt? man kan köpa element och ritning och bygga lådan själv, då blir det inte så dyrt.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/03/19 :  16:09:34  Show Profile Send David A a Private Message
Ja Ino´s element verkar fina, men jag tyckte det verkade som om dom skulle ha ganska stora lådor
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/03/19 :  19:57:55  Show Profile Send JM a Private Message
Om du har lust att bränna lite mer pengar: TC-Sounds !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/03/19 :  20:06:25  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
David A: Prova gärna Focal´s element. De ser ut att vara dugliga till kompetenta ljudtryck. Då du har ett stort rum och vill nå höga tryck så välj gärna element med större konarea. Kanske en 15 tummare?

Läs gärna om Andromeda som Tony Gee har byggt. http://home.hetnet.nl/~geenius/
Där används en 13 tummare från Focal...

Förresten någon som har en länk till Ino Audio? Har letat o letat men inte hittat något...

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/03/19 :  21:06:12  Show Profile Send n/a a Private Message
Va inne och surfade lite på Skaanings sida... Deras större flexunits verkar ju väldigt fina!

http://www.flexunits.com

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/19 :  23:08:03  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Lambdas basar går som sämst att dela vid 500Hz och deras bästa ända uppe vid 4khz! :-)
Men när det gäller subbar av aldra dyraste sort så är ändå Aura´s motor design känd som den bästa för subbar.
1st Aura 1808 med Eq och ett par tusen watt räcker och blir över för dom flesta.

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/03/19 :  23:27:41  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

alexi, eller din och min JBL subb, som spelar
122db vid 12hz med bara två 15" !!!

Det kanske vore nått för David det!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/03/19 :  23:35:48  Show Profile Send David A a Private Message
ja jösses, det finns gott om prylar. Men jag tror inte att jag kommer att gå över 12" om jag ska dela såpass högt som 150hz.

JBL var ganska otippat från dig NN

Vad är det för element som kan prestera 122 vid 12HZ??
Och i vilken låda, 900l eller?

NN: Vad var det du sa tidigare om Tacts subbar? Håller dom inte måttet för lite högre SPL?
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/03/19 :  23:37:17  Show Profile Send David A a Private Message
.... dom ska tydligen se ut som mellanregister med pålimmade magneter berättade Olav på hifiklubben.

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/20 :  13:45:54  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jo du gissade ganska rätt på ca 900liter där :-)

David A kan du inte ordna lite mer fakta om TacT subbarna?
T/S parametrar osv.

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/03/20 :  14:59:54  Show Profile Send David A a Private Message
Jag har tyvärr inte ens fått prisuppgift på dom än. Men det verkar vara element som att optimerade att användas med kompensation i botten. Tror inte att dom skulle låta någe vidare vid fri placering utan kompensation.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/20 :  15:38:44  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Glömde bort ett alternativ...
Adire Tumult: http://www.adireaudio.com/diy_audio/drivers/adire/tumult.htm
Som du kan se har den en X-max på 68mm (P-P) och är gjord för att användas i mycket små lådor, med slavbasar eller Linkwitz Transformers.

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/03/20 :  16:00:35  Show Profile Send David A a Private Message
he he, ingen dålig pjäs! Men denna hänger nog inte med någe vidare över 100hz kan jag tänka mig
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/03/20 :  16:14:06  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
David A: Varför skulle inte Adire´s sub kunna hänga med över 100 Hz? 345 gram i konvikt borde inte vara några problem att sätta i hög acceleration med den magneten :) 150 Hz är ju inte någon våldsamt hög delning eg. Ska du dessutom ha två stycken så lider ju inte stereoperspektivet av det(?).
Ser man på kommersiella designer så är det inte ovanligt att baselementet i en 3-vägare delas runt 200-300 Hz.

Har även lyssnat på många fina PA-högtalare där väljudet är jämnförbart med riktigt kompetenta hifi-anläggningar som använder 12 tummare i mellanregistren...

Sen finns ju alltid alternativet att ha 2 subbar per sida monterade på varandra med olika storlek på högtalarelementen... Säg en 18 tummare som spelar upp till 50-60 Hz och sen en 8 eller 10 tummare som spelar upp till 150 Hz :)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000