HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högkvalitativa basar sökes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/03/20 :  16:32:16  Show Profile Send David A a Private Message
Den kan med all säkerhet återge 200hz, det är jag helt säker på. Men jag ställer mig ändå tveksam till att en 15" kan bli lika snabb i responsen som tex en 10". Det är trots allt inte så vanligt med 15" som spelar såpass högt upp i hifikonstruktioner.
I PA sammanhang har man väl inget större val. En hel vägg med ex. 8" mot 1st 18" kostar onekligen en hel del mer.

2 olika storlekar vore kul, men jag tror inte jag vill trassla till det med ytterligare filter.

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/20 :  17:28:31  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
orsaken till att man inte ser så många stora subbar är att dom kräver stora låder eller blir väldigt dyra och att folk har ogrundade fördomar om att mindre ellement är "snabbare"!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/20 :  17:48:01  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Btw här är en bild på det system jag designat till NN som sagt 2st räcker för 122dB:

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/03/20 :  19:00:23  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag håller helt med Alexi.
Ett element behöver inte vara snabbare än de frekvenser det ska återge. Man kan i en del HiFi-tidningar läsa tester skrivna av folk som föredrar flera små istf färre stora element. Det " rena " och " rappa " ljudet beror på att det helt enkelt inte existerar nån djupbas de systemen.
Orsaken till att PA - högtalare inte består av väggar med åttatummare är inte priset. Åttatummarna skulle nog bli billigare.
Det enda sättet att få låga frekvenser i passiva system är vikt i konerna och ljudstyrka kräver membranareal/slaglängd. Är man verkligen intresserad i " snabb " och lågfrekvent bas så är det bara att glömma slavelement och reflexportar dessutom.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/03/20 :  19:23:01  Show Profile Send matson a Private Message
Om inte pengar sätter stopp så glöm inte bort ATC-prylarna!(det gör inte jag)
Blir dock klart dyrare än XLS.

Mvh
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/03/20 :  19:52:00  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Är man verkligen intresserad i " snabb " och lågfrekvent bas så är det bara att glömma slavelement och reflexportar dessutom.

Trams! Har hört och byggt många system med basreflex så har låtit mycket 'snabbare' och gått djupare än slutna system (då med sådana med Qt på under 0.8) så den generalismen håller åtminstone inte jag med om!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/03/20 :  19:52:09  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

¨Det är alexisystemet man skall ha - helt klart

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/03/20 :  19:53:06  Show Profile Send Nagref a Private Message
Alexi: systemet ser verkligen fett ut men tror du det verkligen räcker för NN [?)

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/20 :  19:57:54  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Vi pratar om kapasitet att flytta 60liter luft och när man kör alla fyra så är 140dB 10Hz inga problem

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/03/20 :  20:12:55  Show Profile Send Nagref a Private Message
NN borde skämmas om han inte blir nöjd med det!

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/03/20 :  20:31:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

NN är mer intresserad av impulsrespons

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/03/20 :  20:33:49  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Är det öron på mattan?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/03/20 :  20:36:20  Show Profile Send Nagref a Private Message
alexi om det klarar av 122dbB för två hur kan det bli 140dB???

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/20 :  20:38:48  Show Profile Send celef a Private Message
Fast Bass, Slow Bass - Myth vs. Fact
http://www.soundstage.com/maxdb/maxdb061999.htm

sound pollution
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/03/20 :  22:13:00  Show Profile Send David A a Private Message
Ok, det är väl nästan helgerån att slänga in ett sådant påstående här där alla tycks vara stora fans av gigantiska PA-basar

Jag är oxå helt inne på linjen att stora element med rejäl slaglängd kan vara mycket intressanta för att skapa realistisk bas vid dom lägsta frekvenserna. Men faktum kvarstår att om man ska upp till ca 200hz så får man generellt sett en snabbare och tightare bas med ett mindre element. Annars skulle det väl vimla av highend konstruktioner med 18" som gick ända upp i övre mellanbasen.
Skulle vara kul att jämföra impulsresponsen vid 200hz mellan exempelvis Tacts element och en maffig 15" med flera decimeters slaglängd
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/21 :  11:42:25  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Nagref, 122dB var inget max för 2st och inget medräknat room gain, utan mer en nivå där dom kan jobba och fortfarande ha lite head room för transienter.
140dB var mer en max transient och det kommer jag fram till när jag räknar med 4st (eftersom det är max i Unibox) 134,9dB blir då max, sen lägger vi till ytteligare 4st (+6dB), så är vi framme +140dB
Men som sagt det är ju ett max och ingen nivå att ligga på kontinuerligt, men bra att ha för transienter.

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/03/23 :  11:51:25  Show Profile Send mag a Private Message
Alexi systemet ser kul ut vad var det för basar ? JBL ?

Dom ser inte så stora ut heller hur många liter är dom på ?, kanske nått för David också.

Annars är väl några Skaanig basar aldrig fel dom kan du ju styra parametrarna på också så att dom passar dina önskemål.

Hur stora får lådorna vara ?

//Magnus

"SOME GIRLS WANDER BY MISTAKE"
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/03/23 :  12:20:26  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
... Men faktum kvarstår att om man ska upp till ca 200hz så får man generellt sett en snabbare och tightare bas med ett mindre element. Annars skulle det väl vimla av highend konstruktioner med 18" som gick ända upp i övre mellanbasen.

David A,

Intressant tråd det här ... Det är möjligt att du har helt rätt men jag tror oxå att en bidragande orsak till att man inte använder stora 18" element i så många high-end konstruktioner är p.g.a att lådorna oftast blir ENORMA .

My Place
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/03/23 :  12:25:26  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Alexi,

Schysst system du och NN har designat!!! NN inspirerade mig till att räkna lite på mina 18" basar, där jag bygger om dem och kompletterar med ett antal salvbasar. Skulle vara kul att testa faktiskt!

My Place
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000