| Author |
Topic  |
|
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 15:32:17
|
Har noterat att så gott som alla högtalare, förstärkare, cd m.m. är "testvinnare", "årets högtalare", "topptestad" m.m, m.m. i någon hifi-tidning. Hur mycket skall man bry sig om detta? Finns det någon tidning som är bättre att lyssna på än någon annan? Har märkt att Hifi & Musik verkar dela ut toppbetyg till det mesta.
Givetvis menar jag inte att man ska köpa grejer enbart med testartiklar som referens. Men det finns ju rätt många produkter på marknaden, och tyvärr är det praktiskt omöjligt att provlyssna på allihop. Då kanske testen kan vara en liten fingervisning om vad man ska provlyssna på. |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 16:14:28
|
Visst är det så..
Personligen gillar jag Stereophile. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 16:14:35
|
Ungefär som du säger, en fingervisning om vad som kan vara intressant. Det är också bra att lära känna tidningen litet så att man bättre kan värdera deras omdömen. T.ex. Hifi & Musik höjer mycket till skyarna och ibland blir det mer dålig poesi än användbara recensioner (men det finns ibland vettiga tester också). Några tidningar jag tycker är bra är Stereophile, Hifi News och Hifi+. Tyska Stereoplay kan vara användbar också för grovsållning eftersom de har testat många produkter, både billiga och dyra, och ger poängomdömen om ljudkvaliteten. Överdrivet exakta, men det positiva är att det ger en rangordning av produkterna. Man skall vara medveten om att tidningar oftast föredrar att inte recensera framför att ge ett dåligt omdöme. Tyvärr är det dock inte så enkelt att avsaknad av recension är det samma som att produkten uteslutits för att de tycker att den är dålig. En nackdel med dessa tidningar är att en hel del skandinaviska produkter inte är med, helt enkelt för att de inte marknadsförs i respektive land.
|
 |
|
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 16:33:04
|
enl. en person på hifiklubben så får man definitivt bättre betyg i testerna om redaktionen får grejorna som testats...
sen om det stämmer eller inte har jag inte en aning om men man kan ju faktiskt tänka sig att det skulle kunna funka på det viset.
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
 |
|
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 16:48:23
|
Det är naturligtvis svårt att veta vad som förekommer på tidningarnas redaktioner. Men undrar vad en säljare på Hifiklubben vet om det. En annan säljare jag känner säger att man kan köpa sig till bra recensioner genom annonser. Nu skall man kanske inte se dessa säljare som initierade sanningssägare utan som intressenter. Bra argument för dem när deras egna produkter inte får toppbetyg.
|
 |
|
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 17:45:27
|
quote: enl. en person på hifiklubben så får man definitivt bättre betyg i testerna om redaktionen får grejorna som testats...
sen om det stämmer eller inte har jag inte en aning om men man kan ju faktiskt tänka sig att det skulle kunna funka på det viset.
Det skulle vära bra!    Det enda jeg har fåt beholle er rensebörster, CD-matter och lika ting. Alt annet går retur efter test.
Nej inte helt korrekt - for flera år sen fikk jeg et sätt högtalere (billiga) och gav dom en dårlig test! (Jeg forstod värfor dom var tvungna at ge dem bort!)
Men ellers er det korrekt. Jeg har ochså hört at man i England får beholle dom testatede produkter.
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
 |
|
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 18:16:59
|
Hifi-tidningar är tyvärr inte mer trovärdiga än andra tidningar. Undantaget kvällspressen, ( ). Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
Edited by - srv on 2003/03/19 18:19:41 |
 |
|
| |
Topic  |
|