HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiovector M3 - bra begagnat köp?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2003/03/18 :  11:52:12  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Har fått ett erbjudande om att köpa ett par Audiovector M3 i körsbärsfärg (från år 2000), inklusive fyra Soundcare spikes, för 8000:-

Har provlyssnat ett par nya Audiovector M3 och tycker (till skillnad från många andra på forumet) att dom låter riktigt bra. Men, jag funderar ändå på att göra en uppgradering till M3 Super (c:a 6500:-) ifall jag köper dom. Med andra ord skulle jag få ett par Audiovector M3 Super för c:a 14500:-

Är detta ett vettigt köp? Vilka andra förslag på bra högtalare i prisklassen max 15000 kan ni ge?

(Har hittils bara provlyssnat B&W DM603, Dynaudio Audience 72, Dali Evidence 470, Infinity Kappa 400, Kanton Ergo S8DC. Av dessa tycker jag endast Dali-högtalarna kan konkurrera med Audiovector.)

/Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/03/18 :  12:12:14  Show Profile Send Neon Park a Private Message
För dom pengarna skulle jag nog titta(lyssna)på någon av Sonus Fabers modeller eller B&W-805 en ruggigt trevlig högtalare,kanske lite för mycket pengar men spara hellre ett tag till och köp något du blir supernöjd med.
Mvh
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/18 :  13:15:53  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Nej, uppgradera inte till super, uppgradera till signature istället! stor skillnad! Jag tycker Audiovector m3 signature är mycket trevliga högtalare.

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/03/18 13:49:12
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/18 :  13:25:55  Show Profile Send binmarv a Private Message
Dr.Drövel: "Till skillnad från många andra" är inte helt sant. Här finns många som gillar ljudet från Audiovector. Jag har lyssnat på mycket i högtalarväg innan jag föll för deras spelglädje och artikulation.

I den prisklassen så har du ju en del, men gillar du Dali så måste du älska Audiovector. Infinity låter annars trevliga, men kan bli lite ljusa och för avslöjande enligt mig. Lägg då hellre till ett par tusingar och köp kappa 600. Men mitt val ligger helt klart på Audiovector.

Sen till priset. Ett par M3 från 2000, alltså två år för 8000 kronor. Det är nog vad man får räkna med. Inget sensationellt pris, men heller inget dåligt. Ska man köpa ett par högtalare som man lyssnat in sig på så är begagnat ypperligt. Varför fick du förresten bara fyra superspikes ? Borde du inte ha fått åtta ?

En uppgradering vet jag inte om jag tycker du tjänar lika mycket på. M3 super ligger ju på under 20.000 kronor och det gör "bara" 5.000 kronor från nypriset. Köp då hellre ett par begagnade super för 10-12.000 kronor eller varför inte ett par signatur som jag sett för en 17-18.000 kronor ??!!! De låter ruggigt bra. Dessutom kan de bli ännu bättre med en uppgradering till den modellen som jag själv spelar på.

Hoppas något klarnade och att jag inte gjorde dig besviken.

Mvh Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2003/03/18 13:26:38
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/18 :  13:47:23  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>binmarv

Måste bara säga att jag sitter och suktar något ruggit mycket efter den version av m3orna du sitter och spelar på. Lyssnade på ett par M3 avantgarde igår(även på ett par m1 avantgarde) och dom lät något DJÄVULSKT bra. Med mina musical fidelity pryttlar försvann dom helt ur ljudbilden. Alltså helt totalt. Det har jag inte varit med om när det gäller golvare (som står uppställda i demorum i affärer dessutom) innan. Stereoperspektivet, 3d känslan, luftigheten, placeringar av instrument, diskanten, allt var ENORMT bra. Just diskanten upplever jag som riktigt lyckad. Det enda jag skulle kunna klaga på är att dom inte går så djupt i basen(som vissa betydligt dyrare golvare). Men det är en mycket liten anmärkning på en helt underbar högtalare!

mmmmmm......Avantgarde!

Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2003/03/18 :  13:56:59  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Tack för alla tips.

Neon Park: Betvivlar inte att både Sonus Faber och B&W 805 är mycket bra köp. Men, dom ligger båda utanför det prisområde jag tänkt mig för mina fronthögtalare. Har precis (förra veckan) köpt en ny receiver och ska förutom fronthögtalare inhandla centerhögtalare, surroundhögtalare, samt i framtiden subwoofer och eventuellt en bakre surroundhögtalare. Med andra ord blir det ändå (med mina mått mätt) en rätt kostsam investering.

Akhenaton: Samma kommentar gäller som för Neon Park, men om jag skulle kunna hitta ett par begagnade Signatur för ett vettigt pris så är dom definitivt intressanta.

bimarv: Självklart ska det stå åtta superspikes. Vore ju märkligt annars.

Skulle definitivt hellre vara intresserad av ett par begagnade M3 super eller möjligen M3 Signatur, men jag har inte sett några annonser för dessa. Men, alla tips tas tacksamt emot!!!

Mvh
Ronny

Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/18 :  14:28:21  Show Profile Send binmarv a Private Message
Akhenaton:

Ja, det är en otroligt dynamisk högtalare som har allt det där man saknar, men egentligen inte vet om att man saknar...Toppen är fantastisk, men jag gillar även botten. För mycket djup i basen och det kan uppstå alla möjliga resonanser i rummet och dess inredning om man inte passar sig. Jag ägde tidigare ett par Mirage OM-6 så jag vet hur "illa" det kan låta. Snacka om raka motsatsen...

Avantgarden har börjat trilla in på begagnatmarknaden så håll lite utkik. Man skulle nog kunna få ett par för mellan 25-27.000 riksdaler om man har tur och då finns garanti kvar för de har efter min vetskap inte sålts ens i två år. Det är dock ganska osäkert hur många av Avantgardeägarna som säljer så omgående. Den som inte är nöjd med dessa borde ha fel på öronen...

Musical Fidelity är utmärkta till Audiovector, liksom Arcam (dock ej A85:an som jag inte riktigt gillar) och Audio Analogue. S.A.T gör även högtalarna trevliga, men saknar lite mellanregister som Audiovector har utveklat så delikat. De är ju rätt lättdrivna så frågan är om man inte med fördel skulle kunna köra en rörförstärkare utan att skämmas. Det har jag dock inte fått uppleva.....än!

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/18 :  15:36:00  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>binmarv

Jag tycker att till audiovector M1/M3 signature/avantgarde så passar Musical Fidelity ypperligt. Även Arcams fmj serie. Har inte provat Sat och Audio Analogue till dom dock. Men jag har aldrig hört så bra soundstage som med musical fidelity. Dom har aldrig försvunnit så totalt ur ljudbilden heller. Det enda som jag hade att klaga på var att Musical Fidelity inte är lika rappa i basen, det kan bli något tjockt längst ner med m3 avantgarde. Men med m1 avantgarde så har man inte det problemet.

Jag har mest problem med hur jag ska göra. Jag kan anting uppgradera mina m1 signature till ett par M1 avantgarde. Kostnad ca 11 000kr. Eller så byter jag in mina M1 signature mot ett par m3 avantgarde. Då kostar det lite mer..

Jag har inte sett några m3/m1 avantgarde på begagnat marknaden. Några m3 signature har jag sett, med då har dom varit i fel färg för mig(körsbär).

>Dr drövel

Skit i hemmabion och satsa på bra 2 kanals återgivning först! så kan du köpa bättre högtalare!

Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2003/03/18 :  16:16:54  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Akhenaton: Det är inget alternativ att strunta i hemmabion eftersom jag precis köpt min receiver och dessutom vill ha ett hemmabiosystem. (Väntade bara på att få en sådan kommentar, och det dröjde ju inte så lång tid innan den dök upp. )

Men, det är ändå inte så att jag har högre prioritet på hemmabioljudet än på stereoljudet (utan snarare tvärtom). Jag vill kunna kunna få så bra stereoljud som möjligt för vad jag anser vara en rimlig peng. Är inte intresserad av att lägga ner en hel förmögenhet på mitt system, och med tanke på vad man ändå kan få för c:a 15000 till fronthögtalare så tror jag garanterat att jag kommer vara nöjd med stereoljudet när jag väl letat reda på ett par bra frontar.

Tar fortfarande gärna emot tips om bra högtalare i detta prisintervall.

Edited by - Dr_drövel on 2003/03/18 19:16:28
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/03/18 :  16:34:44  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag har inget att säga förutom att jag tycker att Dr Drövel är ett fantastiskt namn! "Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/18 :  18:17:22  Show Profile Send tompa a Private Message
Jag såg just att P-E Audio i Västerås har ett par Audiovector M3
Avantgarde (färg: birdseye och inkl superstand)för 32.000:- mot ord pris 45.500:- (30% rabatt). Det verkar vara ett hyfsat pris på en sjusärdeles bra högtalare. Hade jag haft ett större musikrum, så hade jag klippt dem direkt.

tompa

Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2003/03/18 :  19:13:56  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Tack lindvall! Måste erkänna att jag är lite nöjd själv.
Om du inte misstycker så snor jag "ditt" citat och använder det som min signatur.

Härligt att se att det är fler som kommer ihåg den gamla norska klassikern.

/Dr Drövel

Edited by - Dr_drövel on 2003/03/19 12:35:09
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/03/19 :  12:47:27  Show Profile Send K-man a Private Message
Hur skulle man kunna glömma Dr Drövel???!!! Klassiker är rätta ordet!

\\K-man
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/03/19 :  13:00:55  Show Profile Send mus a Private Message
En kille i Stockholm säljer ett par ProAc Response 3 för under 15000, kolla hifimagasinet.com
Detta är högtalare som kostade ca 60'000 runt -94. Jag har aldrig hört Audiovector men jag har ett par ProAc så jag vet att de låter alldeles fantastiskt, speciellt för under 15'000!
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2003/03/19 :  14:20:14  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Tack för tipset mus!

Har faktiskt redan tidigare sett denna annons på Hifimagasinet, men eftersom jag inte är så kunnig inom området så kände jag inte till ProAc och sorterade därför mer eller mindre bort dom. Men de verkar ju onekligen intressanta. Surfade reda på en hemsida där ProAc Response 3.8 finns beskriven med bild och text. Vet du om ProAc Response 3 är en tidigare version av denna?

En sak som dock gjorde mig lite osäker var att det på hemsidan stod: "The full potential of these thoroughbred designs will only be realised through the use of the highest quality partnering equipment".

Även fast jag vet att den receiver jag köpt (en Onkyo TX-DS797) kan ge bra ljud, så faller den troligen inte in i den kategori förstärkare som dom tänker på. Någon som har en åsikt om det?

Mvh
Dr Drövel

Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/03/19 :  15:34:00  Show Profile Send mus a Private Message
Drövel,

Jag har dessa högtalare själv, de är suveräna högtalare och de är ett kap till det priset. Response 3 är föregångaren till Response 3.5 som är föregångaren till Response 3.8.

Det är till viss del sant för Response 3 vad de skriver i testen du refererar till om Response 3.8: De kräver en bra förstärkare. Reponse 3 är dock inte alls så tungdrivna som Response 3.8, en bra rörstärkare på 50-100 Watt passar Response 3 som handen i handsken (de är utvecklade med ARC förstärkare).

Jag kan tänka mig (utan att känna till din förstärkare) att de kanske inte är de bästa högtalare du kan hitta till systemet du har just nu, de är värda (och behöver) bättre elektronik för att visa sin potential. Så om du är ute efter en "fit-and-forget" högtalare till ditt nuvarande system är det kanske inte det ideala valet.

Men om du däremot vill ha en högtalare som kan växa med ditt system när du uppgraderar till bättre komponenter är det bara att kasta sig över dem, de är ett kap. Som alla högkvalitativa högtalare avslöjar de allting som kommer framför i kedjan, dvs varje uppgradering du gör kommer att märkas.

Lycka till.
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2003/03/19 :  16:13:31  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Är inte helt säker på vad du menar med fit-and-forget, men tror nog att det uttrycket stämmer rätt bra med hur jag känner det. Har som sagt var precis köpt receivern, och vill nog inte köpa ett par högtalare som egentligen vill ha bättre stärkare, även om det är ett par högtalare som är mycket bra.

När det gäller effekt (vilket självklart inte är allt!!!) så skulle receivern kanske klara av att driva högtalarna. Den dynamiska uteffekten är, beroende på impedans, 130-210 W per kanal till frontarna. Men som sagt var, det är nog inte där flaskhalsen finns.

Tack för tipset i alla fall!! Du kanske har något annat bra tips, som bättre passar mitt ändamål (och i det prisområde jag tänkt mig)?

/Dr Drövel

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/19 :  16:18:09  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag tror att om du ska driva högtalare med en hemmabio receiver så ska du ta ett par högtalare som inte är så jättekinkinga på kringutrustning. Då blir Audiovector ett ännu starkare kort. Dom är dessutom mycket lättdrivna så att effekten inte skulle räcka till behöver du inte oroa dig för.

Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2003/03/19 :  16:44:13  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Tror nog att det är ett bra råd du ger Akhenaton. Ska precis åka ner till Lefflers och ta mig en ny provlyssning på olika M3:or. Hoppas att det låter så bra som jag tyckte det gjorde förra gången.

Mvh
Dr Drövel

Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/19 :  18:04:35  Show Profile Send binmarv a Private Message
Jag måste bara flika in att du tänker helt rätt Dr_drövel. Köp högtalare som inte är så kinkiga med kringutrustningen som Akhenaton så klokt påpekade. Audiovetcor är precis vad du letar efter.

Jag uppgraderade mig från ett par B&W 604 till ett par Mirage OM-6 när de var i ropet. Detta gjorde jag utan att byta ut övrig kringutrustning , eftersom jag fick ett hyfsat pris på Mirage:n. Jag spelade på detta i några år då ekomin(tjejen) inte tillät nåt bättre. Jag tröttnade så in i h-e mycket på ljudbilden att jag helt enkelt sålde rubbet och köpte helt nytt från scratch, smart investering med Mirage:n va ??!!! Självklart blev det en hel del kompromisser och än har jag inte uppnåt nirvana, men det går sakta men säkert. Med detta ville jag bara säga att kör på med vad du har och anpassa högtalarna efter din kringutrustning.

Dessutom tror jag att du får ett bättre ljud med en lite "sämre" högtalare som inte avslöjar för mycket.

Mvh Martin

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000