| Author |
Topic  |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 21:21:06
|
Vad anser ni att man skall köpa idag? En vanlig enkel cdspelare, en vanlig sacdspelare, en dvd audio eller en med både dvd audio och sacd. Själv hade jag nog köpt en ny cd, för cd finns det överlägset mest mot de andra(sacd/dvdaudio) och skulle man vilja ha de nyare musikformaten så leder sacd där. Enkelt då går man och köper en vanlig cd. Men jag kan ge mig den på att just som jag kommer in genom dörren så har försäljningen av dvd-audio eller sacd ökat markant och givetvis vill man ha så bra ljud som möjligt. Många säger ju att de bägge formaten är överlägsen cd(inte vet jag har aldrig hört de nya formaten). Men hade jag köpt en sacd/dvd audiospelare så är jag ganska säker på att det hade stått i Aftonbladet. "dvd- audio försäljningen har sänks med 200% likaså sacd försäljningen.
Nu är min fråga. Hur resonerar ni när ni skall köpa en ny ljudmaskin? Hoppas ni förstod mig. Jag kan vara mycket mysko ibland |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Atlas
Member

173 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 21:33:58
|
Jag har precis beställt en Cairn Fog 2,0 med Soft 24/192 uppsamplingskort Så mitt val är ganska givet,satsa på en riktig Cd-spelare,för Cd´n kommer att vara dominerande ett bra tag framöver.
Obs,,,Det är min personliga uppfattning |
Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..
|
 |
|
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 21:44:46
|
Jag har samma dilemma och just nu lutar jag åt en kombimaskin, närmare bestämt en Pioneer DV-757iA. Men den ligger egentligen över smärtgränsen för mig :-( Självklart vill man ju ha bra CD-ljud men vad de gäller de andra formaten så får man väl se dem som en bonus änsålänge. Jag skulle inte köpa någon ny maskin enbart för DVD-A eller SACD möjligheten men om man nu ska göra ett CD-spelarinköp i dag så finns det ju numera helt OK maskiner som fixar alla format. Visst verkar det vara som om SACD kommer att klara sig bättre än DVD-A eftersom det finns mera utgivet på SACD och den strategin avgjorde ju Betamax vs.VHS striden.
kort och gott: Jag skulle köpa en maskin som fixar alla format och därmed gardera mig från att hoppa på fel tåg.
Melker |
Halmstad |
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 21:49:15
|
Såhär resonerade jag när jag ganska nyligen bytte CD-spelare:
Det lär dröja innan (om det ens kommer hända, och isåfall troligen till ett väldigt högt pris) CD avspelnigen prioriteras lika högt som SACD eller DVD-A avspelningen i en SACD eller DVD-A spelare. Eftersom jag har en go hög med CD som jag vill fortsätta få ut mesta möjliga utav även i framtiden, även då SACD eller DVD-A blir "vardag", så köper jag en ren CD-spelare av "hög klass". När sedan De andra formaten blir vardag så köper jag en spelare till de formaten istället.... jag hoppas min kommande "inspelnings"DVD skall stödja detta... och med tiden blir det väl en "hög klass" "ny format"-spelare....varvid min goe CD får stå kvar.....likt vinylspelarna... fast det är ju ännu svårare att få in LP:n i CD-spelaren...
....nu kommer säkert ngn skriva att det finns SACD/DVD-A spelare som spelar CD lika bra som en ren CD-spelare....glöm då inte att ange vad ni referar till för CD-spelare....så man får en känsla för vad ni anser vara CD-avspelninga av "hög klass"
\\K-man |
 |
|
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 22:00:33
|
hörrö K-man
Tror du inte Sony XA-333 ES eller XA-777ES SACD spelarna e bra på CD? Visst då e vi väl uppe runt 20 000 respektive 40 000 pengar men visst e väl det "hög klass"...eller? :-) för lite mer budget så tror jag nog att Pioneer DV-757-iA låter bra även på CD. Marantz har också någon modell i klassen strax under 20 000 som borde funka.
Melker |
Halmstad |
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 22:08:00
|
Ja, hörrö Melker! 
Kan vara så, jag hävdade inte att så är fallet utan notera att skrev att jag resonerade så....
sedan vad som är "hög klass" för mig....det är ju en annan sak...
\\K-man |
 |
|
|
Peter_Å
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 22:19:51
|
Jag köpte nyligen en Philips 963SA, den har variabel uppsampling, d.v.s. möjlighet till både 96 kHz och 192 kHz samt ingen uppsampling. Med uppsampling blir ljudet mer naturligt, bättre och djupare stereobild och diskanten låter inte lika tunn och metallisk som den ofta gör på vanliga cd-spelare.
963SA har också SACD samt senaste bildteknik om man är intresserad av DVD-tittande. Med tanke på priset (c:a 5300 kr) så kanske man inte förväntar sig ljud av toppklass. Men 963SA inställd på 192 kHz / 24 bitars uppsampling krossar i alla fall min tidigare cd-spelare NAD C541i.
Nackdel med Philipsen är att transporten tickar något, vilket kan vara störande om man lyssnar på väldigt dynamisk musik, ex. BIS klassiska inspelningar där det finns passager som knappt hörs. Den har inte DVD-Audio eftersom detta är konkurrerande flerkanalsformat till Philips/Sony utvecklade SACD.
|
Edited by - Peter_Å on 2003/03/19 22:24:34 |
 |
|
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 22:31:06
|
Ja jag har också resonerat ungefär som du men så kom ju nu kombimaskinerna och de verkar ju få bra omdömen i både svensk (ja då menar jag hifi & musik) och brittisk hifi press, ja även som rena cd-spelare,Så då tycker jag att argumenten mot kombimaskinerna urholkats lite och mitt resonemang har blivit lite annorlunda. Enda nackdelen med de nya formaten är väl att det är en inkörsport till multikanalsträsket :-)
Melker |
Halmstad |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 01:06:35
|
| Cairn Fog med upsampl lyssnade jag lite på idag och visst pinkar den på Sacd/DVD-A/whatever när det gäller cd-avspelning. Men ingenting hindrar ju att man köper en DVD på onoff för 2000 kr om x antal år. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 06:57:10
|
Tåget med "allt i ett" har ju redan startat, i alla prisklasser. I denna tråd nämns det några för kanske mer överkomliga pengar, i den högre skilan kommer snart Bladelius S1 "multi". Fler lär komma och priserna lär sjunka. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Atlas
Member

173 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 07:44:14
|
Jag tänker iallafall vänta med dom nya formaten. Det är ju som Sladd säger,priserna kommer att sjunka |
Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..
|
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
|
|
swingpjatt
Member

338 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 08:24:06
|
| Kan bara instämma i vad Peter Å sa om Philipsen 963sa, jag har nu en sådan och jag har en kompis som bestämt hävdar att den låter bättre som CD än vad CD-Fixen jag tidigare hade i min ägo gjorde. |
Handla nu! svepningen har inga fickor. |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 08:41:37
|
swingpjatt, vad tycker du själv då??  |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
swingpjatt
Member

338 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 09:08:41
|
| Tja jag är benägen att hålla med i vissa stycken, diskanten låter nog mera naturlig på philipsen, basgångar är bättre definierade, CD-fixen går kanske djupare i basen och har en större bredd på ljudet, Philipsen har däremot mera djup i ljudbilden, så som vanligt blir det ju tycke och smak som avgör i slutändan. men möjligheten att se Diana krall & Norah Jones på DVD gör att väljer Philipsen. |
Handla nu! svepningen har inga fickor. |
 |
|
|
f97mno
Member

71 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 09:26:33
|
quote: CD-fixen går kanske djupare i basen
OJ!!! vad har du för högtalare om CD-spelaren sätter gränsen för hur djupt basen går... 
/Micke |
 |
|
|
MartinN
Member

1333 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 09:34:42
|
Hej jag har prövat på både SACD med Sony SCD-XB940 och DVD-Audio med Pioneer DVD-646A utan att bli riktigt nöjd. Något väsentligt fattas i dessa billigare spelare - jag tyckte inte ljudet var tillräckligt bra - speciellt på CD-uppspelning. Däremot är jag ganska nöjd med min Arcam CD 92 som ger det bästa CD-ljudet jag mött hittlls. Har sålt SACD:n och tänker någon gång sälja också DVD-Audio maskinen. Väntar med spänning på när Arcam kommer med en multimaskin för SACD och DVD-Audio.
Mitt råd är - köp en bra CD-spelare, skivorna är billigare och ljudet faktiskt mycket bra om man inte jagar multikanal. Dagens multikanalproduktioner är ganska dåliga men kommer troligen att bli bättre. Då kan man få ett lyft med nya och dyra maskiner - i framtiden alltså.
Martin |
 |
|
|
Frodo
Member

51 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 09:34:57
|
| f97mno.. kanske är det så att olika spelare har olika ljudkaraktär |
Njut av livet medan du kan - det gör jag |
 |
|
|
f97mno
Member

71 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 09:48:43
|
quote: f97mno.. kanske är det så att olika spelare har olika ljudkaraktär
Jo jag förstår det... Jag bara roar mig med min favoritsysselsättning, att märka ord... 
/Micke |
 |
|
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 18:52:33
|
Efter den absolut 1:a lyssningen på en DVD-Audio skiva, hösten 2002, upptäckte jag att detta är LJUDET jag har saknat sedan jag lämnade vinyl och köpte min första CD för 15 år sedan. Har i PC;n en som klarar DVD-Audio. Det är ju givetvis en ynklig kvalité på PC;n, men ljudet hamnar faktiskt "på plats", äntligen! Skillnaden i klangen är uppenbar. De ljusa tonerna får liv ända upp i högsta hörbara registren. Bara att jämföra en sån simpel sak som ljudet från en Triangel i en DVD-Audio versus det "vanliga CD-formatet" visar en uppenbar skillnad. Det blir väldigt tydligt att nuvarande "CD-format" klipper av viktiga detaljer i ljudet. Har sedan denna "uppenbarelse" letat efter en ordentlig multispelare. Just nu lutar det åt Marantz DV-8300 eller Yamaha S-2300. Det blir ju definitivt bråttom nu när Dark Side Of The Moon snart kommer. Förmodligen svårt att försvara rent ekonomiskt att göra inköpet nu, men utvecklingen kommer att snurra på rejält ändå, så vare sig man köper en nu, eller senare, lär det finnas en ännu bättre o billigare runt nästa hörn.......... (............. ..) MvH,SRV |
Texas Flood........ |
Edited by - srv on 2003/03/20 22:12:58 |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 09:26:34
|
| Köp en Njoe Tjoeb med upsampling, mmm mumma! Sen kan du laborera allt vad tygen håller!! |
Almost cut my hair |
 |
|
|
copland
Member

111 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 09:59:10
|
Det är ju inte länge sedan den första multiformatsmaskinen kom från Pioneer. Skulle gissa att det om ett par år enbart finns spelare som klarar både CD, SACD, DVD och DVD-A. Vad göra i väntan på BRA multiformatsmaskiner? Jag skulle nog köpt en Pioneer med Firewire (vad spelaren nu heter) och hoppas på att det kommer bra DAC:ar med Firewire inom en snar framtid. Annars kan man ju alltid bara vänta...
/Manne
|
Mann |
Edited by - copland on 2003/03/21 10:19:36 |
 |
|
|
Terratec
Member

146 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 10:13:57
|
quote: Skulle gissa att det om ett par år enbart finns spelare som klarar både CD, SACD, DVD och DVD-A.
Finns redan idag. Jag har en Pioneer DV 646A i min ägo och tycket att den hanterar multikansljudet (DVD-A och SACD) mycket bra. Däremot är den högst medioker på CD. Men den kostade bara 5500:- så man kan inte vänta sig allt.
Edit: Sorry Copland, såg nu att jag läste ditt inlägg lite slarvigt. Bortse från min kommentar |
Edited by - Terratec on 2003/03/21 10:16:52 |
 |
|
| |
Topic  |
|