HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hjälp med subb val!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/03/16 :  18:13:49  Show Profile Send regner a Private Message
ja, då har uppgraderingsdjävulen åter igen satt klorna i en men tyvärr finns inte ett satans öre att finansiera med. Så jag får helt enkelt vänta några månader. Tills dess tänkte jag för en gångs skull göra lite grundliga efterforskningar för att krama ur så mycket välljud som möjligt ur mina slantar. Så nu behöver jag er hjälp, nästa uppgradering kommer nämligen vara en subb (Framöver skall dock två subbar spela i systemet) och om jag ska vara ärlig så kan jag inte mycket om den delen.

Så nu skulle jag behöva tips på subbar med high-end egenskaper. Pristak: 5000kr - 6000kr och jag köper hellst begagnat.

Det är för övrigt ett par Mårten Design Monk som skall backas upp och rummet de skall spela i är ca 20 kvm.

mvh

/Micke

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/03/16 :  18:30:59  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Intressant... Jag har också ett par Monk och funderar på sub. Skall bli riktigt intressant att se vad för förslag som trillar fram ur den här tråden!

Ino Audio for life
Go to Top of Page

pcspel
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/03/16 :  18:42:47  Show Profile Send pcspel a Private Message
Alltid REL. De är helt enkelt väldigt bra speciellt i den prisklassen som du har lagt dig i beg. Dock kan det vara väldigt svårt i att få tag i en, men det är en annan sak. I "värsta" fall kan du ju alltid köpa en ny Rel Quake för de pengar från tex www.hifijunkies.co.uk
När det gäller Rel Quake så är svart lite billigare men jag hade lagt till de extra pengar som krävs för cherry då lådan är styvare och självklart också snyggare :) Men framförallt att lådan helt enkelt är bättre skumt nog...
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/17 :  03:14:04  Show Profile Send svanbo a Private Message
Ansluter mig till skaran av intresserade lyssnare....
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/17 :  07:34:15  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag har provat en del olika subbar i prisklassen 4-6 tusen nya. Men... NÄÄÄ... Glöm dem... Hade jag varit som dig hade jag sparat ihop någon tusing eller två till och försökt få tag i en REL Q200 E begagnad, det är milsvid skillnad på en begagnad REL Q200E mot de jag testade... Tror man kan hitta begagnade (om någon nu skulle sälja) Q200E för en 7-8 tusen ungefär. Quake har jag inte hört men är rädd att det är lite för mycket kompromisser i den...

Lycka till i jakten!
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/03/17 :  11:33:47  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Har man lite kräm i systemet (eller ett slutsteg liggande bara sådär) så kan jag rekommendera JBL Control SB-2, en passiv sub från JBL Pro på 340 W i 8 Ohm. Tyvärr går den bara ner till 38 Hz men hemma hos mig kan jag lova att det räckte... =) Jag hittade min begagnad (med splitter nya element) för 2000 kr. Passar perfekt till musik med "riktiga" trummor, pukljud och kagge ligger perfekt.

Men i slutändand var det väl en aktiv sub du var ute efter antar jag...

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/03/17 :  12:05:11  Show Profile Send matson a Private Message
Audiovector har en sub med xls-elementen från Peerless som är okej.
REL är mer för hemmabio, men testa själv vilket du föredrar.

Bygga själv hade ju varit klart bäst(mest för pengarna alltså) dock(enkelt då det handlar om en sub).

Mvh
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/17 :  13:49:36  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jag är lite orolig för att den snabba och rappa basen ska gå förlorad i en sub... jag är inte ute efter "hemmabiomuller" utan en riktigt ren, djup bas som fortfarande är snabb. Kan tänka mig att många billiga subbar funkar bra till hemmabio men mindre bra till hifi..? Finns det något generellt man kan titta efter eller akta sig för..?
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/03/17 :  16:11:41  Show Profile Send regner a Private Message
Jag har hört mycket gott om RELs quake sub, men just nu lutar det dock mest åt (just som pjotre föreslog) att lägga imellan några tusenlappar ytterligare och köpa någon av quakes storebröder.
Vad kan man förvänta sig hitta på begagnatmarknaden för 7000-8000kr?

Föresten, http://www.thielaudio.com/THIEL_Web/Pages/subwo1.html VILL HA!!!
Någon lust att sponsra? :)

/micke
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/03/17 :  16:50:50  Show Profile Send KennethS a Private Message
Håller med molsson om Audiovector, tyvärr en tusing upp (7000). Men den låter ruggigt bra, sluten låda dessutom, kussen kör den ihop med ett par Dynaudio Audience 42 (25year ed.)Mycket tight och musikalisk sub, släpper heller inte greppet när nivån höjs!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/03/19 :  20:37:22  Show Profile Send regner a Private Message
låter faktiskt intressant. Hur är denna Audiovector bestyckad? Vad driver den?

mvh
Mikael
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/03/19 :  20:48:42  Show Profile Send mva a Private Message
http://www.hsuresearch.com.

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/20 :  01:30:45  Show Profile Send svanbo a Private Message
Intressant, jorden. Har du någon erfarenhet av någon av dessa subbar?
Finns de någonstans i Sverige?
Go to Top of Page

mva

159 Posts

Posted - 2003/03/20 :  17:40:25  Show Profile Send mva a Private Message
Svanbo: Nej de har jag tyvärr inte. Hifi Art i stockholm tar hem, dom är väldigt prisvärda och mycket intressanta. Får jag loss pengar blir det en till surroundanläggningen.
Lev väl!

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/21 :  02:10:59  Show Profile Send svanbo a Private Message
Ska du köpa en olyssnad alltså?
Hmmm det verkar vågat... är du så övertygad?
Go to Top of Page

mva

159 Posts

Posted - 2003/03/21 :  07:41:09  Show Profile Send mva a Private Message
Har goda vibbar för den!

Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/03/21 :  09:52:03  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Tjena, var själv ute å letade subbar med pris ~6000 kr på nätet för några månader sen.

De mest (enligt användar- och tidningsrecensioner) intressanta som dök upp var ovan nämnda REL quake och en sub med namnet MJ Acoustics Pro 50. Den sistnämnda hittar du här:
http://www.mj-acoustics.com/

Att döma av recensionerna tror att det är en bra produkt med bristande distributionsvägar i sverige, vilket gjort den föga känd.

Företaget som importerar heter silverline distribution och har en liten webplats här: http://www.silverlinedistribution.com

Lycka till/ micke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000