HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 subwoofer till int-förstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rockdemon
Member

58 Posts

Posted - 2003/03/19 :  22:36:29  Show Profile Send rockdemon a Private Message
hur kopplar man in en subwoofer i en vanlig 90-tals integrerad förstärkare? för visst går det?

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/20 :  01:13:10  Show Profile Send svanbo a Private Message
Det är väl bara att koppla den på de vanliga högtalarutgångarna..? Subben (om den är aktiv) får då dubbel förstärkning, kanske inte det bästa, men det funkar...
Go to Top of Page

rockdemon
Member

58 Posts

Posted - 2003/03/20 :  22:02:46  Show Profile Send rockdemon a Private Message
ska jag stereokoppla subben till B utgångarna eller hur menar du?
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/21 :  01:57:54  Show Profile Send svanbo a Private Message
Exakt. Har ingen sub men kommer skaffa inom en förhoppningsvis inte alltför avlägsen framtid. Har också en gammal integrerad förstärkare, och har blivit lovad att det går hur bra som helst.
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/03/21 :  07:46:27  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Är det en aktiv sub?
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/21 :  08:39:12  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Jag tror att om subben är aktiv & din förstärkare har pre outs så kan du kollar till dem

"Trust only your own ears!"
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/03/21 :  11:15:33  Show Profile Send bjarne a Private Message
Om du inte har pre-out på förstärkaren ska du köra in en vanlig högtalarsignal i högnivåingången på subben. Parallellkopplling är inget problem, eftersom subben inte belastar förstärkaren.(Detta gäller alltså om det är en aktiv sub, annars kör du den som en vanlig högtalare.)

/bjarne
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/03/21 :  11:30:55  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
quote:
Det är väl bara att koppla den på de vanliga högtalarutgångarna..? Subben (om den är aktiv) får då dubbel förstärkning, kanske inte det bästa, men det funkar...

Nej, det får den inte. En aktiv sub som använder sig av högnivåsignalen måste dela ner den först innan den kan användas. Annars skulle nog det mesta i subbens förstärkare ryka =)

Rockdemon, hade du tänkt köra en passiv sub på samma förstärkare som dina vanliga högtalare?

/Marcus
Go to Top of Page

Jogus
Member

79 Posts

Posted - 2003/03/21 :  12:15:14  Show Profile  Visit Jogus's Homepage Send Jogus a Private Message
REL rekomenderar högnivå-inkoppling av sina subbar.

Johan, Lefflers HIFI

Lefflers arbetare
www.lefflers.se
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/03/21 :  12:29:07  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Varför det?

/Marcus
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/21 :  12:51:17  Show Profile Send Rebo a Private Message
REL lägger mest krut på sina högnivåingångar. De hävdar att fördelen blir att subben får jobba med exakt samma signal som högtalarna och att det därmed ska bli lättare att få de att spela ihop.

Det borde vara fullt möjligt att bygga en aktiv subbas och ta signalen via högnivå utan att dela ner spänningen spec. mycket först. Vad skulle man tjäna på att först sänka spänningen rejält, för att sedan förstärka upp den till motsvarande nivå igen? I princip borde det räcka med ett buffertsteg med hög in-impedans och med möjlighet att förändra volymen lite. Det enda problemet jag kan se är om man vill använda Ops för filtrering och signalnivån blir för hög.
Go to Top of Page

rockdemon
Member

58 Posts

Posted - 2003/03/22 :  17:46:38  Show Profile Send rockdemon a Private Message
tänkte mig en aktiv subwoofer. jag har en denon förstärkare från slutet av 90 talet.
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/03/22 :  18:32:50  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
De flesta aktiva subbar har ju både högnivåingång och lågnivåingång så det är bara att koppla in sig på de som passar dig bäst. Jag skulle nog föredra lågnivå om du har tillgång till pre-out men det andra funkar också bra.
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/22 :  18:47:32  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Fortfarande ute efter den kidnappade basen?

Du kan använda tape-utgången på förstärkaren om du bestämmer dig för att använda subwooferns lågnivåingångar.

Rock on!
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/03/22 :  19:06:42  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Nej, tape-utgången har fast nivå oavsett hur mycket man rattar på volymen så det skulle jag inte rekommendera.
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/22 :  21:38:06  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Oj, det tänkte jag inte på!
Bra att det är någon som har koll här!
Go to Top of Page

rockdemon
Member

58 Posts

Posted - 2003/03/24 :  10:52:13  Show Profile Send rockdemon a Private Message
ok, så jag ska kolla upp om förstärkaren har pre out? men det går även att köra den paralellt med högtalrna? alltså via B utgångarna?
Go to Top of Page

rockdemon
Member

58 Posts

Posted - 2003/03/24 :  10:54:10  Show Profile Send rockdemon a Private Message
Jonas N, jo jag är fortfarande ute på jakt. Ska testa med EQ, om inte det blir bra så blir det en aktiv sub.
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/03/24 :  10:59:26  Show Profile Send niklass a Private Message
quote: Nej, tape-utgången har fast nivå oavsett hur mycket man rattar på volymen så det skulle jag inte rekommendera.

heheh ja den goa kopplingen gjorde jag hemma utan att tänka mig för... precis när jag hade köpt min sonus sub.
jag bara stod där o gapade o tänkte va i h%"#¤"te vilken bas alltså, trots att jag spelar så här lågt

gött hjärndöd man e ibland alltså...

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/03/24 :  13:10:27  Show Profile Send bjarne a Private Message
quote:
ok, så jag ska kolla upp om förstärkaren har pre out? men det går även att köra den paralellt med högtalrna? alltså via B utgångarna?
Ja!
/bjarne
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000