HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Inspelning "av högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/03/24 :  09:48:10  Show Profile Send struts a Private Message
Är det inte lite märkligt att man egentligen inte vet hur högtalarna ska låta när man köper ett par nya som dessutom kostar många pengar.
Borde inte tillverkarna leverera en produkt som är "färdig" speciellt med tanke på att alla chanser att lämna tillbaka dom är passerade om man inte gillar det "färdiga" ljudet efter kanske 200 timmars "inspelning". Värdeförlusten är dessutom ganska stor om man är så missnöjd att man vill kränga grejorna på begagnatmarknaden.

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/03/24 :  09:51:40  Show Profile Send K-man a Private Message
....lämpligen lånar man hem inspelade högtalare ifrån "butiken" för att höra hur högtalaren låter inspelad...innan man köper den.....

....jag skulle aldrig köpa en högtalare (om den inte är "gratis") utan att ha lyssnat på den hemma först...

\\K-man
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/24 :  10:09:49  Show Profile Send NtR a Private Message
Nu tror jag inte risken är så stor att du ogillar slutresultatet om du gillat den råa varianten s.a.s. Det som händer, och det är i sanningens namn inte så jättemycket, är att ljudet mjuknar och blir naturligare när membranen spelat in sig lite. Hörbart men inte jätterevolutionerande.

Har du alltså stått ut med det hårda i början, lär du inte ogilla det mjukare sen. Tror jag.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/03/24 :  10:13:26  Show Profile Send j.persson a Private Message
Jag tycker att det här med inspelning av högtalare är klart överdrivet. Det har på något sätt blivit mode att säga att olika komponenter kräver så ooootroligt många timmars inspelning.

Jag upplever det som att det är lyssnarens öron som behöver tid att vänja sig, snarare än att grejorna behöver spelas in. Jag gör dock inga anspråk på att detta skulle vara någon sorts sanning.

Men det kan helt klart vara svårt att skilja på "den verkliga" graden av inspelning och hur man själv vänjer sig...

mvh
JP
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/24 :  10:15:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Sanningen kanske ligger någonstans mittimellan.
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/24 :  11:29:36  Show Profile Send binmarv a Private Message
En nära vän till mig köpte ett par Monitor Audio GR 60 som var dryga halvåret. De lät inget vidare, men efter en ordentlig inspelning så var det som helt nya högtalare. Gråt förbyttes mot glädje. Så visst är det ingen myt, men det beror helt klart på vilka material membranen är tillverkade i och så vidare. Jag har ett par Audiovector. De lät bra redan första gången de kopplades upp.

Man bör nog ha lyssnat på högtalarna inspelade innan man köper, men jag har svårt att tänka mig att man skulle bli missnöjd med dem efter inspelning.

Mvh Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2003/03/24 11:30:16
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/03/24 :  11:49:45  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

JAG tycker att det ligger rätt mycket i inspelning, det handlar
om samma sak som vid alla mekaniska prylar, efter några timmars bruk
så "lirar" allt. Saker har liksom mjuknat upp och funnit sin väg.

sedan om det behöver massor med timmar vet inte jag.

Skulle jag köpa nya högtalare idag, så skulle jag låta dem
stå på, på dagarna när jag är på jobbet, och spela på en medioker
normal volym med en vanlig skiva på repeat.

efter 50 timmar börjar det hända saker.

vissa element är redan på fabrik inspelade

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/24 :  11:52:08  Show Profile Send NtR a Private Message
Kom på att det finns en enklare, och billigare, lösning. Beggat! I stort sett riskfritt med högtalare, det är alltför uppenbart om de är trasiga.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000