HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi bara för välbemedlade?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/03/20 :  14:49:53  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message

Du går från klarhet till klarhet

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/20 :  14:50:38  Show Profile Send ekman a Private Message
lägg ner nångång då och håll dig till tråden istället för att tjafsa
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/03/20 :  15:03:09  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Says who?

Försökte bara sprida lite glatt humör och berömma dig lite men det var tydligen inte ok. Ber om ursäkt. Det skall inte upprepas

Nej. Välljud är inte för "rika" i västvärldens bemärkelse. Kul är det att hitta billigt välljud såsom vettigt beggat eller typ den norska förförstärkaren för 1500Kr (om den nu låter bra). Billigaste välljud jag kan sätta ihop som paket är Cambridge 300 cd/stärkare och ett par stativare för runt 3KK2. 10000Kr kanske? där börjar välljudet.

Håller inte med om att hifi är en hobby för rika. Hästpolo kanske och rävjakt

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/20 :  15:04:52  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jupps, keep on topic! Tramsigt offtopic snack är ett bra sätt att få sig själv avstängd nu för tiden!!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/20 :  15:06:04  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har aldrig sett uttrycket "du går från klarhet till klarhet" användas på ett positivt sätt du får dock gärna rätta mig om så var fallet

fattar dessutom inte varför alla tycker det är så kul att kommentera mina inlägg hela tiden istället för att diskutera ämnet ifråga
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/20 :  15:09:14  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag hoppas att ni greppade att det var en alvarlig varning i det jag skrev.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/03/20 :  15:16:04  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Nema problema Pjotre.
Lugna gatan

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/20 :  15:16:38  Show Profile Send ekman a Private Message
japp väldigt lugn gata faktiskt lite missförstånd bara
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/20 :  15:23:15  Show Profile Send dole a Private Message
För att återknyta lite till tråden. Det klart att det finns Hifi som bara välbemedlade kan ha råd med.

Skulle själv inte ha något emot Mark Levinsons referense system a´ 1.2 miljoner. Men det är en utopi. Så man får göra det bästa av situationen. Med de medel man har till hands eller banken.

Men det är lite säsongsberoende för egen del som åker hoj, och järna utomlands. Och det är inte billigt. Men kul

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/03/20 :  15:30:29  Show Profile Send nin a Private Message
Hur mycket jag lägger på min anläggning?? Ja, det vet jag inte riktigt, men om jag säger så att ALLT efter räkningar går till skivor, filmer och apparater att spela dessa på.
Kommer knappt ihåg senast jag köpte nya kläder. BARA mina 2 laserdisc spelare kostar 10 gånger mer än min bil Och för att inte börja räkna vad min hifi anläggning kostar.

Men jag påstår att inkomsten är inte det viktigaste, det är utgifterna!!! Villa, barn, resor, dyr bil, etc gör att en med 2 gånger mer inkomst än jag har mindre stålar att röra sig med.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/03/20 :  15:56:46  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
För egen del handlar det om att prioritera rätt...jag har lagt av med både sprit o knark, brudar, uteliv, häftiga bilar, båtar, resor..
Det e bara jag o min stereo nuförtiden...

Hmm, undrar om jag verkligen prioriterat rätt då..
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/03/20 :  16:23:06  Show Profile Send K-man a Private Message
CH! Du glömmer väl inte hunden!

\\K-man
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/03/20 :  16:35:48  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Dyr äro denna hobbya iaf. Har man 6400kr i månaden blir det långt mellan uppgraderingarna. Förhoppningsvis blir jag väl anställd av nån vänlig själ snart och tjänar lite mer...

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/03/20 :  17:04:05  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Har man 6400kr i månaden blir det långt mellan uppgraderingarna

Jag vet hur du har det....och så har man hus och bil...fattas bara att sambon skulle tjänat mer än mig så kanske man skulle slått till på de där Valhallakablarna som lät så fint hemma....

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/20 :  17:44:04  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Nu börjar vi närma oss nyckeln till det välljud man vill ha. Frun förstås!!

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/03/20 :  18:08:04  Show Profile Send Tobias a Private Message
quote:
"Men jag påstår att inkomsten är inte det viktigaste, det är utgifterna!!! Villa, barn, resor, dyr bil, etc gör att en med 2 gånger mer inkomst än jag har mindre stålar att röra sig med"

Måste hålla med om det. Själv är jag 21 år gammal, student, utan studiemedel, men extraknäcker med att dela ut morgontidningar.
Ett tidningsdistrikt brukar ge 150-500 kr per utdelning beroende på storlek. Alla mina nuvarande grejer är begagnade eller DIY. Min inkomst är ca 3-4000 kr i månaden (men uppemot 10000kr på sommarlovet). På de senaste 2 åren har jag köpt:

SAT CDFIX, 10000kr
TacT RCS 2.2, 20000 kr
Advantage A300, 15000 kr (Hifi Consult)
Advantage A300, 9500 kr (privat)
Advantage M300 (modifierad version) 30000 kr
Terminator T 0,3 4500 kr
ett hundratal fullprisskivor

Det handlar mycket om prioriteringar!

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/03/20 :  18:09:11  Show Profile Send nin a Private Message
För egen del handlar det om att prioritera rätt...jag har lagt av med både sprit o knark, brudar, uteliv, häftiga bilar, båtar, resor..
Det e bara jag o min stereo nuförtiden...

Hmm, undrar om jag verkligen prioriterat rätt då

Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/03/20 :  18:41:16  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Jag har lagt väldigt lite på anläggningen egentligen. Har ännu inte haft något fast arbete, så för 3½ månads sommarjobb utspritt på tre år har jag köpt datordelar för över 20k, bilstereo för 10k (vilket jag ångrade, skulle lagt det på inneanläggningen istället) och bara 10k på själva anläggningen... vilket är oändligt många gånger mer än vad jag betalat för min bil.

Att jag tänkt tredubbla det i sommar är en parantes.

Med normal månadslön så skulle jag kunna lägga hälften av vad som blir över efter hyra/bil/mat/räkningar/osv på min anläggning... men det är ju åratal bort.

Det handlar som sagt om prioriteringar!
Blir till att äta nudlar på universitetet om man ska ha råd, och att jag inte förtär alkohol eller tobak är ett ganska medvetet plus... allt som behövs är ett lätt räkneexempel på vad det kostar att röka, så är det inte så svårt att ge fasen i att börja.

(Att farsan skulle ha kunnat köpa en ny Porsche för alla blend han rökt upp är ju... avskräckande!)
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/03/20 :  21:14:08  Show Profile Send Patrik a Private Message
Var det inte Fridefors som hade en poll på gamla Hifimagasinet om hur stor andel av ens årsinkomst ens hifi var värd?

Vet inte om det säger så mycket, men lite kul var det!

[green]It's all about the music![/green]

Edited by - Patrik on 2003/03/20 21:15:04
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/03/20 :  21:18:46  Show Profile Send Nagref a Private Message
Fridefors minns jag svagt... Kom han aldrig över här? eller ballade han ur snabbt?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/03/20 :  21:26:20  Show Profile Send Patrik a Private Message
He he.... Jo Fridefors var allt här, ett gäng gånger!

Åkte ut efter att ha kommit tillbaks efter att ha valt att lämna forumet om jag kommer ihåg rätt... Han var klart underhållande att läsa!

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2003/03/20 :  22:18:54  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
apropå "danderydstypen"..den rikaste jag känner samlar på sportbilar istället..dessutom består hans musikanläggning av modell klockradio så välljudsintresset är minst sagt svagt!

jag kan inte påstå att jag lägger värst mycket pengar på HiFi, inte för att jag direkt har något att komma med..men jag är ju mer åt DIY -hållet.
mitt mål är att jag skall ha byggt allt själv, eventuellt undantaget högtalarna enligt formeln: sticksåg+bandslip+lägenhet=dålig kombination
men en DIY-CD med rör är nog nästa steg.

Har man andra intressen som amatörradio, skytte, datorer och flickvänner så tryter börsen oftare än den fylls på tyvärr 8-/

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2003/03/20 22:30:38
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/03/20 :  23:20:03  Show Profile Send mace a Private Message
Jag é fattig, kan inte jobba för tillfället (2år) men fynda kan man göra om man väntar på rätt ögonblick och hugger snabbt

skall man ha saker NU så kostar det nog

Har bra lagt MYCKET pengar på en grej och det var skivspelaren(beg.) som kostade 15.000 SEK, men det var det värt

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/03/20 :  23:40:21  Show Profile Send copland a Private Message
Akhenaton skrev:
"Du och jag verkar ha totalt olika livsfilosofier. Jag har inget som helst behov av att imponera på någon. Jag vill inte ha någons aktning eller erkännande. Däremot uppskattar jag om folk respekterar mig för den individ jag är, precis som jag respekterar andra för dom individer dom är.
Jag har min anläggning enbart för mig. Jag visar aldrig upp den för folk som kommer hem till mig och jag pratar inte om den om folk inte undrar."

Det är en ordentligt urvattnad cliché att alla är individer, självtillräckliga bara genom sin särart.
Men Akhenaton: ingen människa lever i ett vacuum. Inte ens du. När du säger att du har din anläggning "enbart för dig" är det i högsta grad ett ställningstagande du gjort grundat på den relation du har till din omgivning. Genom att hänfalla åt en hobby ingen förstår har du stärkt din identitet i förhållande till dessa människor.

Du tar på dig kläder som du tror passar i de sammanhang du befinner dig i (och kom inte att säg att du tar på dig det du tycker är snyggt). Du klipper dig. Genom din stereo lyssnar du på musik som talar om relationer (direkt eller genom den känsla den förmedlar).

Varför får hifi bara ägas för ljudets skull? Naturligtvis är ljudet ett mycket viktigt kriterium när man bedömer en hifikomponent, på samma sätt som antalet hästkrafter eller toppfart skapar begär hos den bilintresserade (trots att man bara får köra i 110).
Jag (och några till här på forumet) erkänner dock att hifi är mer än bara ljudupplevelsen. Hifi är snygga apparater, gemenskap med andra "invigda" och kanske också status i en vidare mening.

Akhenaton: Det är genom sina intressen och det man gör som man får sin identitet. Och identiteten skapas enbart i relationen till andra. Det ligger s.a.s. i identitetens natur att definieras i förhållande till något - de andra identiteterna.

/Manne

Mann

Edited by - copland on 2003/03/20 23:56:43
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2003/03/21 :  01:33:05  Show Profile Send NewMount a Private Message
Här haglar fördomarna. I egenskap av en tvättäkta Danderyds-bracka, förvisso emigrerad till Täby sedan i höstas, skulle jag vilja kommentera ett inlägg:
"Ja, jag tror att man kan säkert generalisera och säga att en Danderydbo vill säkert ha, utöver sin fina bil och villa, också en en dyr stereo."
Jag betecknar mig själv som framförallt musikintresserad (blues/rock/metal) men med ett stort HiFi-intresse. Min anläggning är ingenting märkvärdigt, den kostade ca 40000 kr i inköp. Vissa komponenter köptes begagnade.
De flesta Danderyds-brackor jag känner (och jag känner många!) är som folk i gemen och har helt vanliga paketanläggningar de köpt på ON-OFF eller liknande. Sedan finns ett fåtal entusiaster som köper finare prylar.
Faktum är att det är så in i h-vete dyrt att bo i brackiga kommuner som Danderyd och Täby att en alltför stor del av inkomsten går till fastighetsskatt, huslåneamortering och liknande glädjeämnen. Med största säkerhet har man mer pengar över till HiFi om man bosätter sog på en mindre brackig ort.
Allmän info: Vet ni hur många procent av Danderyds-brackornas kommunalskatt som går till andra kommuner via den s.k. Robin Hood-skatten (olämpligt namn eftersom herr Hood ju tog pengarna från skattmasen och gav dem tillbaka till folket, men ändå)? 50%!!!
I Täby är siffran 25%, vilket också är mycket högt.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000