HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur tvätta skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/03/20 :  18:41:39  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag köpte, som sagt, en bunt snorbilliga vinylare idag. Men the wall är MYCKET knastrig. Den är repig, visst, men inte så mycket. Hur tvättar jag plattan så att jag får bort knastret?

/Marcusoft

No hay banda!!

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/03/20 :  18:48:09  Show Profile Send Melker a Private Message
Jag brukar köra med Yes och vatten, det måste till diskmedel så att ytspänningen förvinner annars får man fläckar när vattnet dunstar. Jag går oftast tillväga så att jag drar en tunn sträng med diskmedel runt skivan och sedan torkar jag ut det över hela ytan, efter en halv minut eller så sköljer man av det med ljummet vatten (rikligt, man skall vara noga) och sedan torkar jag skivan med mjukt hushålls papper så att så mycket fukt som möjligt försvinner. Detta gör oftast underverk med mina 3-kronors skivor :-)

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2003/03/20 :  19:03:07  Show Profile Send struts a Private Message
Jag håller med dig Melker och har gjort precis som dig under många år förutom att jag använder en välanvänd frottehanduk,ren naturligtvis, som inte "luddar" av sig. Använd handen då du "tvättar" skivan och följ spårens riktning,även då du torkar,.
Funkar väldigt bra!
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/03/20 :  19:09:46  Show Profile Send Melker a Private Message
Precis.

Anledningen till att jag brukar använda hushållspapper är att det är längre fibrer än i vanligt dasspapper och därmed luddar det inte lika mycket.Hade det inte varit för att pappret på macken är så hårt hade de också varit bra, det får ju inte heller ludda så att man får ner pappers fibrer i motorn. Jag vill helst inte använda trasor eller handduk eftersom hushållspappret är engångs och garanterat rent och fritt från grus och annat elände.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/20 :  19:30:53  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag har funderat på att köppa en skivtvätt, men de är ju så rackans dyra....
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/20 :  20:05:37  Show Profile Send fredde a Private Message
Brukar också köra med diskmedel och vatten. Det fungerar bra! Akta dig för dåliga "speciella rengöringsmedel för Lp-skivor" bara. Dessa gör enligt min erfarenhet mer skada än nytta. Fast det kanske inte finns så mycket sådana att köpa numer. jag vet inte, har inte direkt letat...
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/20 :  20:14:53  Show Profile Send joakim a Private Message
jag hade tänkt mig en KAB EV1

http://www.kabusa.com/ev1.htm
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/20 :  20:17:21  Show Profile Send joakim a Private Message
eller en http://www.vinylbutiken.com/article.asp?artID=1993&view=yes
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/03/20 :  20:19:40  Show Profile Send divander a Private Message
Det måste inte till diskmedel för att få bort ytspänningen. Det funger även bra med vätmedel (finns i välsorterade fotoaffärer, används för att inte få torkfläckar när man framkallar film). Den innehåller dessutom inte massa andra grejer som man inte vill ha i spåren. Isopropanol och destillerat vatten brukar rekomenderas för skivtvätt.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/03/20 :  21:20:45  Show Profile Send molsson a Private Message
The wall är nu tvättad, och SER mycket bra ut. Men, alas. Knastret kvarstår, och vi talar om nivåer som ett lätt sommarregn. Välspelad skiva antar jag.

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/03/20 :  21:27:48  Show Profile Send mace a Private Message
Yes innehåller mycket salt.

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1164 Posts

Posted - 2003/03/20 :  21:40:48  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Använd destillerat vattnet, sådan t som finns att köpa på bensinmackarna för batterier.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/03/21 :  00:44:38  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
The Wall är känd för att vissa pressningar är dåliga, dessa knastrar från pressning...tyvärr är det mycket lite man kan göra åt det.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000