| Author |
Topic  |
|
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 18:41:39
|
Jag köpte, som sagt, en bunt snorbilliga vinylare idag. Men the wall är MYCKET knastrig. Den är repig, visst, men inte så mycket. Hur tvättar jag plattan så att jag får bort knastret?
/Marcusoft |
No hay banda!! |
|
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 18:48:09
|
Jag brukar köra med Yes och vatten, det måste till diskmedel så att ytspänningen förvinner annars får man fläckar när vattnet dunstar. Jag går oftast tillväga så att jag drar en tunn sträng med diskmedel runt skivan och sedan torkar jag ut det över hela ytan, efter en halv minut eller så sköljer man av det med ljummet vatten (rikligt, man skall vara noga) och sedan torkar jag skivan med mjukt hushålls papper så att så mycket fukt som möjligt försvinner. Detta gör oftast underverk med mina 3-kronors skivor :-)
Melker |
Halmstad |
 |
|
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 19:03:07
|
Jag håller med dig Melker och har gjort precis som dig under många år förutom att jag använder en välanvänd frottehanduk,ren naturligtvis, som inte "luddar" av sig. Använd handen då du "tvättar" skivan och följ spårens riktning,även då du torkar,. Funkar väldigt bra! |
 |
|
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 19:09:46
|
Precis.
Anledningen till att jag brukar använda hushållspapper är att det är längre fibrer än i vanligt dasspapper och därmed luddar det inte lika mycket.Hade det inte varit för att pappret på macken är så hårt hade de också varit bra, det får ju inte heller ludda så att man får ner pappers fibrer i motorn. Jag vill helst inte använda trasor eller handduk eftersom hushållspappret är engångs och garanterat rent och fritt från grus och annat elände.
Melker |
Halmstad |
 |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 19:30:53
|
| Jag har funderat på att köppa en skivtvätt, men de är ju så rackans dyra.... |
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 20:05:37
|
Brukar också köra med diskmedel och vatten. Det fungerar bra! Akta dig för dåliga "speciella rengöringsmedel för Lp-skivor" bara. Dessa gör enligt min erfarenhet mer skada än nytta . Fast det kanske inte finns så mycket sådana att köpa numer. jag vet inte, har inte direkt letat... |
 |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 20:19:40
|
| Det måste inte till diskmedel för att få bort ytspänningen. Det funger även bra med vätmedel (finns i välsorterade fotoaffärer, används för att inte få torkfläckar när man framkallar film). Den innehåller dessutom inte massa andra grejer som man inte vill ha i spåren. Isopropanol och destillerat vatten brukar rekomenderas för skivtvätt. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 21:20:45
|
The wall är nu tvättad, och SER mycket bra ut. Men, alas. Knastret kvarstår, och vi talar om nivåer som ett lätt sommarregn. Välspelad skiva antar jag.
/Marcusoft |
No hay banda!! |
 |
|
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 21:27:48
|
Yes innehåller mycket salt.
Magnus |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
|
Gemeni
Member

1164 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 21:40:48
|
| Använd destillerat vattnet, sådan t som finns att köpa på bensinmackarna för batterier. |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
 |
|
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 00:44:38
|
| The Wall är känd för att vissa pressningar är dåliga, dessa knastrar från pressning...tyvärr är det mycket lite man kan göra åt det. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
| |
Topic  |
|