HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Totalt vansinne eller- - -
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2003/03/20 :  01:37:30  Show Profile Send Gus a Private Message
292.500 Dollar för några rör och lite koppartråd---
http://gallery.consumerreview.com/audio/gallery/files/anote.asp

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/20 :  01:53:00  Show Profile Send svanbo a Private Message
Svar ja.
De som säljer dessa borde skicka med en remiss till en psykiatriker, för köper man dessa har man uppenbart feta problem.
(Jag brukar undvika att vara dömande, men här går fan gränsen.)
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/03/20 :  01:56:15  Show Profile Send luminox a Private Message
Låt oss slå ut att det det tar 1000 timmar att tillverka dem för hand vilket skulle innebära att varje timme kostar 292,50 dollar vilket är cirka 2700 kr per timme i tillverkningskostnad. Om man räknar in materialkostnad och att glasen till rören är handblåsta och man bara använder den finaste koppartråd samt all övrig hantverksmässigt kunnande så är ändå priset inte orimligt men i högsta laget. Sen om den ljudmässiga kvalliteten motsvarar priset låter jag vara osagt. Med tanke på priset skulle ett par KR-Enterprise Kronzillor bara låte en sjundedel så bra om man utgår från pris prestanda perspektivet. Man får väl se det som att har man en miljard på på banken och är hififreak vad är då 295000 dollar.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/20 :  04:01:21  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jovisst. Men man kan säkerligen få lika bra grejer för en tiondel av priset.
Vad det handlar om, om man köper dessa, är att man vill bräcka alla andra. Man vill försäkra sig om att det man har är "värst".
Det är ett äckligt slöseri med pengar. Ungefär lika smakfullt som amerikanska musikstjärnor som har 7 ferraribilar. Bara för att de kan.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/20 :  08:46:50  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
...och inte var den snygg heller...

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/20 :  09:57:55  Show Profile Send dole a Private Message
Står det värkligen rätt ska det inte vara 2925,00$

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/20 :  10:06:38  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Njä, det blir ju bara samma pris som ett par schyssta Krell-monoblock.

Detta kan kanske kallas high end

Pris/prestanda faktorn torde vara ganska risig....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

jonny99
Member

433 Posts

Posted - 2003/03/20 :  10:29:11  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Såvitt jag förstår så tog det många timmar att bygga en sån här, transformatorerna är lindade för hand, liksom kondensatorerna. Silvertråden och silverfolien som används måste tydligen "ligga till sig" i 20 år innan den kan användas för att låta bra. Även om den är dyr så tror jag inte herr Kondo gjorde en särskilt stor vinst på dem (de tillverkas inte längre). Här är en intressant artikel om Audio Note/Kondos "fabrik".
http://www.tnt-audio.com/tours/audionote_e.html
här är en intervjuhttp://www.tnt-audio.com/intervis/audionote_e.html

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/20 :  10:32:55  Show Profile Send Aton a Private Message
"De som säljer dessa borde skicka med en remiss till en psykiatriker, för köper man dessa har man uppenbart feta problem."
Du måste tänka på Bill Gates och hans kompisar. De kan behöva lite seriös hifi-utrustning
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/03/20 :  18:23:50  Show Profile Send bjorn a Private Message
Vid en av mina besök i Las Vegas träffade jag Bill, ägaren till butiken "Nuts about Hifi". Han hade sålt lite högtalare till Bill Gates i samband med byggnationen av Mr. Gates "villa". 5 par Wilson Audio X-1 Grand Slamm, för att vara exakt...

Någon månad senare kom ett par underdirektörer på Microsoft och ville även dom inhandla lite högtalare a' la Bill. Många X-1:or blev det det året...

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/20 :  18:41:37  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Går dom att bryggkopla?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/21 :  02:08:17  Show Profile Send svanbo a Private Message
Det var tamejfan de fulaste högtalarna jag sett. De må låta hur bra som helst, men det är ändå "möbler" som tar upp en hel del plats, och även uppmärksamhet. Tycker konstruktören kunde lagt lite mer tid på att få till en design som är tilltalande... eller är jag helt ute och cyklar, tycker ni den är snygg?? Vad kostar den förresten?

http://www.wilsonaudio.com/products/x1/index.html

Visst, mr. Gates har råd att köpa exakt vad han vill i audioväg, men jag anser att pengar har ett värde I SIG, alltså oavsett om de tillhör Bill, mig eller en tiggare på gatan. Således tycker jag att pengar skall spenderas med omsorg och eftertanke, åtminstone när det gäller grejer för flera miljoner. (kanske inte på krogen... )
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/03/21 :  02:54:44  Show Profile Send Pelle a Private Message

USA-pris på ca. $125000. Fula? Beror på vem man frågar. Hade jag fått dem hade jag inte tackat nej. Kanske blir de nya X-2 Alexandria snyggare?

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000