| Author |
Topic  |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts |
|
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 01:53:00
|
Svar ja. De som säljer dessa borde skicka med en remiss till en psykiatriker, för köper man dessa har man uppenbart feta problem. (Jag brukar undvika att vara dömande, men här går fan gränsen.) |
 |
|
|
luminox
Member

171 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 01:56:15
|
| Låt oss slå ut att det det tar 1000 timmar att tillverka dem för hand vilket skulle innebära att varje timme kostar 292,50 dollar vilket är cirka 2700 kr per timme i tillverkningskostnad. Om man räknar in materialkostnad och att glasen till rören är handblåsta och man bara använder den finaste koppartråd samt all övrig hantverksmässigt kunnande så är ändå priset inte orimligt men i högsta laget. Sen om den ljudmässiga kvalliteten motsvarar priset låter jag vara osagt. Med tanke på priset skulle ett par KR-Enterprise Kronzillor bara låte en sjundedel så bra om man utgår från pris prestanda perspektivet. Man får väl se det som att har man en miljard på på banken och är hififreak vad är då 295000 dollar. |
 |
|
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 04:01:21
|
Jovisst. Men man kan säkerligen få lika bra grejer för en tiondel av priset. Vad det handlar om, om man köper dessa, är att man vill bräcka alla andra. Man vill försäkra sig om att det man har är "värst". Det är ett äckligt slöseri med pengar. Ungefär lika smakfullt som amerikanska musikstjärnor som har 7 ferraribilar. Bara för att de kan. |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 08:46:50
|
...och inte var den snygg heller...
 |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 09:57:55
|
Står det värkligen rätt ska det inte vara 2925,00$ |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 10:06:38
|
Njä, det blir ju bara samma pris som ett par schyssta Krell-monoblock.
Detta kan kanske kallas high end 
Pris/prestanda faktorn torde vara ganska risig.... |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
jonny99
Member

433 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 10:29:11
|
Såvitt jag förstår så tog det många timmar att bygga en sån här, transformatorerna är lindade för hand, liksom kondensatorerna. Silvertråden och silverfolien som används måste tydligen "ligga till sig" i 20 år innan den kan användas för att låta bra. Även om den är dyr så tror jag inte herr Kondo gjorde en särskilt stor vinst på dem (de tillverkas inte längre). Här är en intressant artikel om Audio Note/Kondos "fabrik". http://www.tnt-audio.com/tours/audionote_e.html här är en intervjuhttp://www.tnt-audio.com/intervis/audionote_e.html
|
 |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 10:32:55
|
"De som säljer dessa borde skicka med en remiss till en psykiatriker, för köper man dessa har man uppenbart feta problem." Du måste tänka på Bill Gates och hans kompisar. De kan behöva lite seriös hifi-utrustning 
|
 |
|
|
bjorn
senior advisor

390 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 18:23:50
|
Vid en av mina besök i Las Vegas träffade jag Bill, ägaren till butiken "Nuts about Hifi". Han hade sålt lite högtalare till Bill Gates i samband med byggnationen av Mr. Gates "villa". 5 par Wilson Audio X-1 Grand Slamm, för att vara exakt...
Någon månad senare kom ett par underdirektörer på Microsoft och ville även dom inhandla lite högtalare a' la Bill. Många X-1:or blev det det året...
Mvh
Björn |
Verksam i HiFi-branchen sedan 1987. |
 |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 18:41:37
|
Går dom att bryggkopla?  |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 02:08:17
|
Det var tamejfan de fulaste högtalarna jag sett. De må låta hur bra som helst, men det är ändå "möbler" som tar upp en hel del plats, och även uppmärksamhet. Tycker konstruktören kunde lagt lite mer tid på att få till en design som är tilltalande... eller är jag helt ute och cyklar, tycker ni den är snygg?? Vad kostar den förresten?
http://www.wilsonaudio.com/products/x1/index.html
Visst, mr. Gates har råd att köpa exakt vad han vill i audioväg, men jag anser att pengar har ett värde I SIG, alltså oavsett om de tillhör Bill, mig eller en tiggare på gatan. Således tycker jag att pengar skall spenderas med omsorg och eftertanke, åtminstone när det gäller grejer för flera miljoner. (kanske inte på krogen... )
|
 |
|
|
Pelle
Member

417 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 02:54:44
|
USA-pris på ca. $125000. Fula? Beror på vem man frågar. Hade jag fått dem hade jag inte tackat nej. Kanske blir de nya X-2 Alexandria snyggare?
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
 |
|
| |
Topic  |
|