HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rumskorrigeringstest
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

andreas
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/03/20 :  20:55:40  Show Profile Send andreas a Private Message

Hej!

Jag har länge funderat över rumskorrigeringsutrustning (eller bara EQ), t.ex Tact 2.2x eller Behringer 8024. Jag har också funderat över om man inte skulle kunna ta och göra ett par praktiska tester utan att ha tillgång till liknande utrustning. Såhär gjorde jag (det vore intressant med feedback och åsikter):

1) Jag mätte upp mitt rum vi lyssningposition m.h.a JustMLS, en mätning för vänster och en för höger.
2) Mha cooledit 2000 så skapade jag en kompensationskurva för att dämpa de frekvenser som var för starka och vice versa.
3) Jag läste filtrerade 4 olika låtar. Så att de var EQ justerade för mitt rum.
4) brände ned dem på CD tillsammans med de ofiltrerade för att kunna jämföra.
5) Lyssna!

Innan jag börjar berätta om vad jag hörde så kan jag kort säga lite om mitt rum och de uppmätta kurvorna.

Rummet är ca 6.5x4.3m (3m i tak) högtalarna spelar från ena långväggen mot den andra. Fönster finns på ena kortväggen och på andra en stor dubbeldörr. Högtalarna står inte exakt i mitten utan lite förskjutet. Det finns stor matta, 3 sits, 2 sits + fotölj, soffbord. Nackdel är att lyssningspositionen är för nära bakväggen, men svårt att göra något åt.

Mätningen visade en svacka på ca 11db vid 32Hz, 0db vid 45, +7db vid 60 för att plana till 0db vid 80. Därefter ett ganska jämt förlopp som liknar den kurva högtalaren bör spela. I övrigt lite andra oroligheter också. (-3db vid 26 enligt spec f.ö).

Jag gjorde en kompensationskurva som kompenserade 30 - 120Hz, och lät bli allt därutöver. (Finns en del att skriva om hur jag gjorde osv, fråga om ni är intresserade)

Jag har nu ägnat lite mindre än en timme åt lyssning, men det har ändå givit en del intryck.

Jag upplever att basen blivit tajtare och musiken håller samman mer än vad den gjorde innan. Det känns som att det blir mer dynamik. Helt enkelt en ganska positiv upplevelse.

Till nackdelarna hör att sterobilden tycks ha krämpt en del, det kan ju vara så att filtreringen påverkat en del utanför sitt arbetsområde? Ska ta och filtrera ett par låtar till och pröva.

Det som återstår är nog att filtrera lite rosa brus eller liknande för att kunna mäta upp igen för att få en referens...

Vad tror ni?

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/20 :  21:23:57  Show Profile Send celef a Private Message
problemet är väl, likt med eq, att ringningarna kvarstår, en vattenfallsmätning före och efter vore ju intressant.

sound pollution
Go to Top of Page

andreas
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/03/20 :  22:11:33  Show Profile Send andreas a Private Message

Ska ta och mäta det imorgon. Men, ja, egentligen så korrigerar man ju inte problemet på det här viset, bara stävjar det lite i lyssningsposition.

Kanske skulle man pröva mäta i ett par punkter utanför lyssningsposition också.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/03/20 :  23:07:38  Show Profile Send David A a Private Message
passa dig så du inte fastnar i kompensationsträsket. Det kan bli dyrt....men ack så bra
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/03/21 :  00:29:41  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Celef: Tips på bra programvara för att göra "vattenfallsmätning"?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/21 :  15:48:20  Show Profile Send celef a Private Message
tja, det bästa tips jag kan ge är nog clio (använder eget mätkort). för vanligt ljudkort kan nog etf funka, men bäst nästan alltid är mätprogram med eget mätkort!

sound pollution
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/03/21 :  16:43:30  Show Profile Send Pabo a Private Message
Andreas

Jäkligt fiffigt gjort.

Jag kör själv med 8024 (upptäckte förresten till min plånboks förskräckelse att de precis har släppt en ny variant med 96kHz sampling). Jag tycker att den fungerar mycket bra även om det ju är så att ringningarna (ekona) inte försvinner. Dessa får man möblera bort med soffor och bokhyllor.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

andreas
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/03/21 :  19:06:46  Show Profile Send andreas a Private Message

Tack Pabo!

Man kan föresten göra det i realtid också (ska pröva vid tillfälle):

Med programmet Reaktor 3.0 som kan bearbeta signaler i realtid (guldgruva, titta på det!), så kan jag använda spdif från min CD direkt in i datorn för att sedan göra DA omvandlingen i mitt audiophil 2496 kort....

DEQ2496 som ser ut att likna 8024:an mycket verkar som sagt också intressant.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000