HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 MAD-board om bybees *uppdaterat igen*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/07 :  23:46:22  Show Profile Send marens a Private Message
5 högtalarexperter redogör för genomgående provlyssning av Jack Bybees Quantum Purifiers.

John Kreskovsky:
http://www.madisound.com/cgi-bin/discuss.cgi?read=239817
http://www.madisound.com/cgi-bin/discuss.cgi?read=240154
http://www.madisound.com/cgi-bin/discuss.cgi?read=240811

Jeff Bagby:
http://www.madisound.com/cgi-bin/discuss.cgi?read=240545

David L. Ralph (dlr):
http://www.madisound.com/cgi-bin/discuss.cgi?read=240688

Dennis Murphy:
http://www.madisound.com/cgi-bin/discuss.cgi?read=241953

...mer kommer. Andrew Gradds och David Elledge är på gång.

Edited by - marens on 2003/03/16 01:59:30

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/08 :  00:17:13  Show Profile Send celef a Private Message
hehe, det var ju väntat!! don't buy that shit!!

sound pollution
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/03/08 :  00:21:18  Show Profile Send mjon a Private Message
Inget direkt förvånande resultat! Erkänner att jag inte har testat dem och därför egentligen inte har rätt att uttala mig i frågan men en åsikt kan man ju i alla fall ha...
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/08 :  00:21:25  Show Profile Send norman a Private Message
Hmm riktigt konstigt att de inte hörde skillnad när det utlovas så stora förändringar...

(eller är det kanske inte så konstigt..)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/08 :  00:32:00  Show Profile Send marens a Private Message
Lite kuriosa. Johns första kommentar när frågan kom upp om de ville utvärdera bybeesarna var: "I don't have to bend over and smell it to know its shit!" Ändå så var han hygglig nog att anta erbjudandet med öppet sinne.

norman: Snarare så att det är förvånande att de lyckades utvärdera dem med så stora förväntningar utan att höra skillnad. Förstå att få hem ett par magiska svarta prylar som man inte vet nånting om och flera säger att de gör en dramatisk förbättring på ljudet. Snacka om uppspelt man skulle bli.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/03/08 :  02:18:12  Show Profile Send mag a Private Message
Kul att det är nån som gjort A/B tester, fast resultatet käns inte så oväntat vid en dylik jämförelse. Dom verkar funka precis så bra som jag tror ;) (enligt dessa herrar, det finns ju några positiva också fast frågan är om nån av dom vågat göra A/B-tester :-)

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22016 Posts

Posted - 2003/03/08 :  08:48:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Lite kuriosa. Johns första kommentar när frågan kom upp om de ville utvärdera bybeesarna var: "I don't have to bend over and smell it to know its shit!" Ändå så var han hygglig nog att anta erbjudandet med öppet sinne.

Tja, med den review'n kan man fundera över hur öppet sinnet egentligen var
Och att sedan försöka med ett oscilloskop....*ASG*
Edit: Att försöka mäta de påstådda fysikaliska förloppen med ett oscilloskop kan nog jämföras med att försöka parkera en lastbil i en liten smörask...

Är det inte det klassiska kriget mellan två falanger som reflekteras igen?? Det är så jag uppfattar det iaf.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Edited by - Pac on 2003/03/08 09:11:32
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/03/08 :  09:37:02  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Den där jämförelsen var verkligen helt underbar PAC!

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/03/08 09:48:59
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22016 Posts

Posted - 2003/03/08 :  09:57:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/08 :  10:12:11  Show Profile Send marens a Private Message
Nu var det iofs så att han försökte mäta en viss påstådd förbättring av QP-filtrena på ringningar i transienter. QP-arna lyckades inte ta bort eller ens påverka ringningarna. Det är väl inget att skratta åt.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/03/08 :  12:43:59  Show Profile Send matson a Private Message
Ja, dom verkar ju funka precis som jag trodde!
(Nu hade det ju iofs inte spelat någon roll om skribenterna hade upplevt någon förändring/förbättring, då jag har läst på Bybee´s sida och insett att han är antingen en XXXXX eller en XXXXXXX och jag har inga planer på att handla något från endera sorten.)

Var det HC Andersen som skrev Kejsarens nya kläder?

Vissa saker går inte att skriva i klartext/Sladd

Mvh
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/08 :  18:04:12  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Påståendet om att det är en koppartråd rakt igenom stämmer inte.
Dom är mer komplicerat byggda än så. Docent Sten Eriksson på Chalmers Tekniska högskola har plockat isär en Bybee och ytterst är det ett lager med latex, sedan är det Teflon. Och innanför det en cylinder av aluminiumoxid med väggtjocklek på 1,5 mm. Kopparanslutningarna på bägge sidor är fastsatta i ett lock av koppar som sitter i ändarna av aluminiumoxidcylindern. På insidan är det alltså inte en koppartråd utan det är ett kopparrör som innehåller något som inte är anlyserat ännu. I mitten är det en cylinder av glas som har ett lock av en mjuk vit metall på vardera ändan. Kopparrören är fastlödda i kopparlocket i ena änden och mot det vita metallocket. Mellan dessa vita metallock är det en tråd ca. 2x0,5 mm i en spiral runt glascylindern.
Det vita metallocket och den platta tråden runt glascylindern är inte heller analyserade ännu.
Det hela är gjort med mycket stor precision och som Sten säger att det är inget som Jack Bybee bygger hemma i garaget iallafall.
Samtliga som har testat Bybee,sarna har mycket tydligt hört vad dom ger. Och det är för mycket av det goda i början. Under inspelningstiden lugnar det ner sig och slutresultatet är ett mycket rent ljud. Om dessa testare missade vad som hände när dom var nyinsatta så vet jag inte hur dom är funtade. Eller också är det lögner från början till slut av någon anledning.
Dessutom tror ni väl inte att dom hade suttit i Coltranehögtalarna om dom inte hade gett ett positivt resultat. Eller är det någon som tror att Mårten Design är blåbär?? Eller Mårten Designs lyssningspanel som består av ett antal vana lyssnare.
Björn är en av dom som var med vid Bybeeutvärderingen.
Ni är nog lite för kvicka att suga åt er av allt som skrivs på internet. Eller kan det vara så att allt som skrivs på internet är sant bara det är någorlunda välskrivet?
Försök att hitta en enda person här på forumet som har testat Bybee,s som inte har hört någon skillnad. Jag tror inte att ni hittar någon.
Jag har fått ensamrätt på distributionen på Bybee,sar så jag har rätt bra koll på vilka som har dom.
Och jag har till dags dato tagit hem över 200 stycken så det finns ett antal som innehar dom.
Och jag har inte vare sig på mejl, telefon eller här på forumet sett några negativa kommentarer om Bybee,sar från dom som verkligen har provat och innehar dom. Däremot kommer alla negativa skrivningar från sådana som rackar ned på allt som dom kan se på en bild hur det fungerar. Alltså rena gissningar eller lögner.

Här är en kommentar till detta av Jack Bybee:

"Dear Danny:

I never got around to responding to you yesterday, so this is my answer to your passing along both John K and Jeff B's "reviews" of the Quantum Purifiers. Feel free to share my remarks if you wish.

My basic response is "so what else is new?" Self-appointed iconoclasts have been publishing stuff like this for years, ever since my first products became available. Many of those diatribes have been written by people who never even listened to the devices, but simply "know" that the claimed benefits are impossible, and that anyone who falls for the Bybee "scam" is weak-minded or delusional. These two gentlemen at least went through the motions of some kind of review process, although it does not appear -- or at least they did not say so -- that either of them bothered to connect devices as recommended, to the positive terminal of each driver, rather than through some kind of outboard switching setup.

Has anything in audio ever been universally acclaimed? I have had people return purifiers because they preferred the sound without them -- albeit they constitute a very small percentage of those who have installed them. The total number of Bybee customers, of course, takes in modifications to electronics as well as loudspeakers. These are the first claims that there is NO audible effect that I have heard personally. But that's no problem. If people don't like or can't hear beneficial effects, I am happy to have them go their merry Bybee-less ways.

I did read the postings of the two above-mentioned gentlemen, since you were kind enough to include the URLs. There's 15 minutes of my life I'll never get back. Because one cannot really dispute anyone's opinion -- or ideology -- I am perfectly content to make my devices for the continually growing numbers of people who can and do hear their benefits.

Let me just comment on a couple of things: First, the conjecture-turning-into-certainty that the QP is just a four-inch 14 gauge wire surrounded by the ceramic is incorrect. Secondly, the "gotcha" discovery that the QP has absolutely no effect on RFI misses the point that I have never claimed that my devices work on RFI or EMI noise. I called my devices "quantum" for a good reason-- that's the realm in which they operate.

In addition, I am amused by the condescension of both your correspondents toward Dick Olsher's QP review on Enjoythemusic.com. For those who do not know, Mr. Olsher is a nuclear physicist, loudspeaker designer and much-in-demand consultant in the audio industry -- in addition to having built a well deserved reputation as a dispassionate and objective reviewer. Besides his unusually enthusiastic praise for the sonic benefits of the QP, he also offers a very lucid explanation of how the QP attacks 1/f noise, a particularly pernicious form of quantum noise. (Incidentally, for conspiracy theorists, I have never met, done business with or even spoken to Dick Olsher. His review was arranged via e-mail, and I never heard from him -- or he from me -- before his review was published.

When you wrote to me on this subject, Danny, I was struck by what seemed a defeated or at least discouraged attitude on your part. You wanted to know what I could do or say to counter the negative reports. I assume that you must have tried and been favorably impressed with the Quantum Purifiers, as you subsequently became a dealer for them. There will always be people who get their kicks from tearing down other people's work. If you have allowed the nay-sayers to make you doubt your own experience, feel free to return your stock of purifiers, and I will send you a refund. I hope, however, that for your own sake and the good of your (hearing) customers, you will stay the course.

In any case, I will not comment further on the subject. Life's too short....

Best regards,
Jack Bybee

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/03/08 18:36:52
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/08 :  18:47:58  Show Profile Send norman a Private Message
Försök att hitta en enda person här på forumet som har testat Bybee,s som inte har hört någon skillnad. Jag tror inte att ni hittar någon.

Skulle ju möjligtvis kunna bero på att dom som köper/testar bybees redan är övertygade att de fungerar (annars skulle de inte köpt några) och då tror jag att de faktiskt kan höra en skillnad fast det egentligen inte finns nån (å andra sidan spelar det ju mindre roll om man upplever en skillnad..) (bli inte arg nu, man måste få ha en egen uppfattning).
Själv har jag ganska lätt för att inbilla mig (stora) skillnader i ljud, samma är det med olika personer jag känner. Därför blir jag lite misstänksam mot mystiska tweaks (kanske det bara är jag och dom jag känner som är konstiga iof, det kan jag ju inte veta..)

Samtliga som har testat Bybee,sarna har mycket tydligt hört vad dom ger.

Läs första inlägget i denna tråd!

Edited by - norman on 2003/03/08 18:56:44
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/08 :  19:26:26  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om det hade varit inbillning så hade jag ju lika gärna kunnat sälja ett rör med en genomgående koppartråd till dessa personer.
Tror du verkligen att det hade fungerat.
Och vid utprovning av olika lösningar på kablarna som jag tillverkar är det inte några inbillningar som jag går på då jag hittar något som låter bättre. Och det är många ledtrådar med verkligt och inte inbillat ljud som gör att man kan få fram en slutgiltig lösning som är bra. Och detsamma gäller högtalartillverkare som Mårten Design.
Leif Olofsson byter inte komponenter i tex. del´ningsfiltren på inbillning. Där är det ett mödosamt arbete att hitta rätt komponenter. Man bygger inte bra åprylar på inbillning.
Jag har hållit på alltför länge för att låta mig luras av inbillning.
Och jag har testat massor av prylar som jag har valt att inte skriva om då dom inte har hållit måttet. Av hänsyn till tillverkare och importörer som har haft vänligheten att låna ut dom till mig.
Och också därför att ingen hade vågat låna ut dessa prylar till mig i framtiden om jag hade rackat ned på dom. Vart tog förväntans makt vägen då, då jag inte kunde höra något positivt med dessa prylar.
Däremot har jag träffat på folk som rent ut har sagt att eftersom det inte finns mätsiffror på det eller det, och om jag hör någon skillnad på detta, så är det inbillning. Dom är alltså så blockerade att trots att dom hör skillnad så säger dom att dom inbillar sig.
Jag begriper mig inte på det. En inbillning kan man kanske få vid en kort konfrontation med något. Men om man inbillar sig att man inbillar sig efter en längre tids testande, då får man nog söka hjälp för detta. Och den hjälpen finns inte här på forumet eller någon annanstans på internet.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/08 :  19:33:22  Show Profile Send ekman a Private Message
hehe hmm frågan är varför 99% av dom som är negativa ALDRIG har testat och för det mesta sitter med synnerligen mediokra anläggningar? =) jag ser ett mönster...
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/08 :  19:40:10  Show Profile Send norman a Private Message
Om det hade varit inbillning så hade jag ju lika gärna kunnat sälja ett rör med en genomgående koppartråd till dessa personer.
Tror du verkligen att det hade fungerat.

Jo, faktiskt så tror jag att det skulle kunnat funka. Finns ju jättemånga fall där det funkar, ny volymratt på förstärkare (där folk trodde den var en annan förstärkare..) grön penna på cd, cd i frys, tejp på högtalarna, pressa cd mot alufolie, filter som visar sig inte innehålla nåt filter m.m. m.m....

Tror att det är dumt att blunda för att inbillningsfenomenet faktiskt existerar... (kanske dumt att överdriva det också iof..)

Men om man inbillar sig att man inbillar sig efter en längre tids testande, då får man nog söka hjälp för detta. Och den hjälpen finns inte här på forumet eller någon annanstans på internet.

får nog söka hjälp isåntfall... eller så kan man ju som vissa andra förneka att problemet med inbillning finns...

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/08 :  19:45:55  Show Profile Send norman a Private Message
hehe hmm frågan är varför 99% av dom som är negativa ALDRIG har testat och för det mesta sitter med synnerligen mediokra anläggningar? =) jag ser ett mönster...

Undrar varför 99% av dom som testar och påstår STORA skillnader i sina fina system nästintill aldrig kan höra skillnad om dom inte vet vad som är inkopplat..

Anledningen att jag inte testat alla tweaks är att jag bedömmer chansen att de skulle funka som så ofantligt liten att jag helt enkelt inte ser nån vits att testa (ungefär som att jag heller inte testat att försöka få upp min gamla folka i 200km/h för jag bedömmer det som ganska orimligt).
Jag lovar dock att skaffa bybees om man kan påvisa tydliga skillnader i ett blint test.

Kanske skall sluta tjata nu för vi kommer nog ingen vart ändå... var på lite tjafshumör bara..

Förresten, hur vet du om mitt system är mediokert? har du provat det kanske?

Edited by - norman on 2003/03/08 19:47:33
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/08 :  19:53:22  Show Profile Send ekman a Private Message
jag hade förmodligen inte ens kunnat skilja på din och min anläggning i ett blindtest då sådana är skitsvåra och säger aspelut ingenting =) är det inte tråkigt att vara så grymt skeptisk hela tiden dock? är det inte dags att testa något själv innan man snackar om det...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/08 :  20:00:37  Show Profile Send marens a Private Message
Jorma: Det är bara ett par problem: Det hördes ingen skillnad på ljudet (varken dramatisk eller liten) och det finns INGA tekniska belägg för att det skulle göra det heller. De förklaringar som står i reklamkampanjen är rent nonsense. Varenda fysiker som kan tillräckligt om ämnet att de förstått vad som står avfärdar alltihop. Om QP:arna gör något så har det ingenting med förklaringarna där att göra, problemet är bara att de gör tydligen ingenting, precis som de flesta andra otroliga tweaks. Om det sen gör något hemma hos dig i dina öron eller i Mårten Designs lyssningspanels öron ser jag inte som något som helst skäl för att de skulle fungera på riktigt. Det finns massor av värdelösa tweaks och det är alltid några individer som hör "stor" skillnad även om det sedan oftast visar sig att det inte finns någon.

Cooper-pairs som påstås finnas i QP kan bara existera i en supraledare. En varm supraledare har hittils bara varit något som funnits i en fysikers drömmar. Det finns ju miljarder andra applikationer för en sådan revolutionerande upptäckt, hur kommer det sig då att de bara har inriktat sig på gruppen audiofiler?

Om QP skulle filtrera bort distorsion och brus från anläggningen, hur ser den då skilland på distorsionen i musiken och från anläggningen? Det är ju fullt möjligt (och normalt skulle jag vilja påstå) att de ger precis samma sorts distorsion.

Så om det är skillnad i dina öron så får jag ta ditt ord på det men jag ser det fortfarande som en ren bluff. Dels pga hur marknadsföringen ser ut. Om de bara hade sagt att de förbättrar ljudet och att receptet är hemligt så kanske man hade gett dem en chans, vem vet. Och dels pga att inte ens (för mig) seriöst tränade öron hör någon skillnad. Jag litar mer på John k och Jeff B för jag vet sen tidigare att de är bra på att höra små skillnader och att inte höra när det inte är någon skillnad. Något som en del andra verkar ha extremt svårt för då de säger sig höra skillnad på nästa allt. Fast bara det inte sker utan att veta vad man lyssnar på för då kan man inte koncentrera sig eller hur var det nu igen.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/08 :  20:04:56  Show Profile Send ekman a Private Message
" Varenda fysiker som kan tillräckligt om ämnet att de förstått vad som står avfärdar alltihop. Om QP:arna gör något så har det ingenting med förklaringarna där att göra"

Marens har du ens läst igenom tråden ordentligt tror du den fysikern som jack hänvisar till och även Sten på chalmers är helt okunniga? för att dra en dylik slutsats måste du ju veta mer än dom? ganska roligt egentligen den konversationen skulle jag vilja se live =) hehe

för övrigt har väl inte något högt utbildad fysiker uttalat sig negativt om dessa??? och NÅGON effekt måste dom ha då han gjorde dom till militären ifrån början och dom använde dom? fast dom kanske bara användes som ornament eller örhängen =)
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/08 :  20:10:14  Show Profile Send celef a Private Message
Jag håller helt med, fast jag litar nog lite mer på guldörat Dennis M än på John (har han kvar sin Ferrari, han skulle iofs köpa en ny när Ferrari vann totalsegern i F1, o det har de väl gjort 2-3ggr i rad nu!?!!?!?!?) och Jeff.

sound pollution
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/08 :  20:17:28  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
för att dra en dylik slutsats måste du ju veta mer än dom?
Det är iofs inte jag som dragit den slutsatsen utan kanske ett 20-tal fysiker. Var står det att Sten håller med om något som står i den tekniska förklaringen till QP?

Det står iofs inte uttryckligen någonstans att de tar bort brus, bara att de inte introducerar något brus.

Edited by - marens on 2003/03/08 20:20:02
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/08 :  20:24:55  Show Profile Send ekman a Private Message
vilka fysiker pratar du om? och nu står ju fysikers ord mot fysiker isåfall hur ska vi som lekmän veta vem som har rätt?
och Sten påstod sig väl ha någon förklaring på hur dom funkar? och det viktiga är ju om dom kan funka inte om det som står på sidan stämmet till 100%

för övrigt är jag också väldigt skeptisk till bybeesarna men det känns lite dumt att totalt avfärda något som man inte testat bara för att man inte fattar hur dom funkar?

ser fram emot en bra förklaring på hur dom funkar förresten
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/08 :  20:30:41  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
och Sten påstod sig väl ha någon förklaring på hur dom funkar?
Ja inte vet jag om han hade nån teori.Men det som står på sidan är bara kvalificerat skitsnack (som Sverker skulle sagt). John K är ju en väldigt duktig kvantfysiker t ex. Det är ju hans område t.o.m. Har mest läst på madisound och det är ganska många fysiker som hänger där.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/08 :  20:33:31  Show Profile Send ekman a Private Message
hmm jo men att avfärda hela grejen enbart på andrahandsinfo är väl ändå att ta i? nu finns ju uppenbarligen fysiker med åsikter åt bägge hållen så man ska nog ta det lite försiktigt med att dra slutsatser och sen något användningsområde lär ju grejerna ha sen vad som står på sidan är ju mindre intressant
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/08 :  20:41:23  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
nu finns ju uppenbarligen fysiker med åsikter åt bägge hållen
Va, gör detDet är ju bara konstruktören som kan eventuellt veta hur den funkar. Alla andra sitter ju som frågetecken inför de helt absurda och fysiskt omöjliga förklaringar som ges.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000