| Author |
Topic  |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 20:45:04
|
Sten Eriksson har doktorerat i supraledarteknik. Och han är skeptisk till Jack Býbee,s förklaring. Men han är inte skeptisk till vad han har hört av vad Bybee,sarna ger för resultat ljudmässigt. Just av den anledningen sökte han anslag om att få forska på Bybee,sarna. Och fick det. Så vi får väl se vad det kan bli av det. Men det verkar att ta tid, då det inte är högprioriterad forskning. Och forskningen på Bybee,sarna går inte ut på att vi ska få så bra ljud som möjligt i våra anläggningar. Det hade varit ännu mindre prioriterat tror jag. Den går ut på att finna andra tillämpningar att använda Bybee,sarna på. JKack Bybee kan ha sina skäl att lägga ut dimridåer. Han har jobbat som militärforskare, är 75 år nuförtiden och pensionär, men har ett tystnadslöfte som han säger att han inte kan bryta. Detta sa han till mig när jag träffade honom på CESmässan. Och han behöver inte hålla på med detta av ekonomiska skäl- Han har det gott ställt. Han är ljudentusiast och håller på med detta för att det är en hobby. Och Dick Olcher har jag också träffat personligen. Han har också varit fysiker. Och är också av den sorten att han har öppna sinnen. Till skillnad från många andra. Inbillar du dig när du ska byta förstärkare, högtalare eller annat i din anläggning, Marens. Eller hur bär du dig åt då du inte litar på det du hör. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 20:48:07
|
| Marens det är ju precis det jag menar och att man då ska akta sig för att ha en bestämd åsikt när man inte ens har testat själv det är idiotiskt |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 20:57:24
|
quote: Inbillar du dig när du ska byta förstärkare, högtalare eller annat i din anläggning, Marens. Eller hur bär du dig åt då du inte litar på det du hör.
Tror det där var till någon annan. Vart läser du in något sådant? Själklart inte, jag litar ganska mycket på det jag hör men jag hittar inte på saker jag hör å andra sidan. Hör jag ingen skillnad så säger jag det i stället för att inducera fram nån "eventuell skillnad som bygger på en känsla att det här kanske eventuellt är annorlunda om man fantiserar lite och förstärker upp det till något stort". Jag hoppas att min uppfattning av vad jag hör stämmer lika bra överens i blinda förhållanden som i öppna till skillnad från Ekman tex som inte tror han skulle höra skillnad på nånting om hans skulle lyssna blint. Skum inställning tycker jag. Men om det är något väldigt kritiskt där det handlar om ytterst små skillnader lyssnar jag helst blint faktiskt så att jag kan vara helt säker på att jag kan lita på min hörsel. |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 21:06:15
|
En liten fundering:
Om vi antar att bybees fungerar och att man hör skillnad. Då måste alltså själva bybeesarna filtrera bort eller lägga till nånting till signalen, för om dom inte ändrar nånting (behöver inte vara mätbart med befintliga instrument) på signalen så skulle det ju inte höras skillnad eller hur? Om vi då vidare antar att vi t.ex. redan skulle ha ett perfekt system, vad händer då? Blir det bättre än perfekt? Och vad händer om det skulle vara så att musiken innehåller just de saker som bybees ändrar på? Vad händer om man sätter två bybees i serie, blir det fel då fast åt andra hållet?
Alltså: hur kan dom små rackarna veta vad dom skall ändra på för att det skall bli en förbättring? |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 21:21:05
|
Ett perfekt system existerar inte, och dom små rackarna har inget medvetande. Det är inga djur eller tänkande varelser. Och det övriga som du funderar på Marens verkar rena snurren. Jag går på vad jag hör och inbillar varken mig själv eller andra att det skulle vara någon skillnad om det inte är det. Den här diskussionen håller på att spåra ur. Har precis fått i mig en god middag och skall nu sätta mig framför min anläggning som är fullbemängd med "inbillade" saker.  God natt boys.  |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 21:24:11
|
| Tråden är uppdaterad med dlr:s lyssningsresultat. |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 21:30:03
|
Ett perfekt system existerar inte
Visst, men är det samma fel på alla system? (eftersom bybees påstås funka oavsett system)
Det vore kul om du funderade på tankegångarna i mitt exempel trots att det inte finns ett perfekt system.
|
Edited by - norman on 2003/03/08 21:32:04 |
 |
|
|
Ionizer
Member

304 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 21:46:31
|
quote: jag hade förmodligen inte ens kunnat skilja på din och min anläggning i ett blindtest då sådana är skitsvåra och säger aspelut ingenting =) är det inte tråkigt att vara så grymt skeptisk hela tiden dock? är det inte dags att testa något själv innan man snackar om det...
Diskutinen börjar bli lite hetsk så jag ska försöka formulera mig väl :) Hur menar du att blindtester inte ger nånting? och vilken typ av test ger enligt dig mer?
Perssonligen tycker jag att det är lättast att jämföra saker med A/B tester där bytet görs snabbt, och litar mest på mitt eget omdömme om det var ett blindtest.
Slutligen vill jag påpeka att vare sig dom fungerar eller inte och oavsett vad expertena påstår så är det nog många som är sugen på att testa själv. Antingen hör man en skillnad och det skulle vara skönt, "bättre" hörsel än proffsen. Eller så hör man ingen skillnad och det skulle oxå vara skönt, ännu ett tweak som jag inte behöver köpa.. Att det finns experter på båda sidorna tycker jag bara är ett bevis på att folk värkligen lysnat och är övertygade om vad de hört. Om alla är overens vet man inte om nån värkligen lyssnat. |
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 21:51:06
|
att lyssna och se om jag gillar vad jag hör under en längre tid även att byta tillbaka och lyssna på det gamla osv tycker jag ger mest
sabba a/b test är inte riktigt rättvisande heller då saker låter annorlunda när dom spelat ett litet tag |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 22:17:05
|
| jasså du blev insläppt ändå? tillbaka till gamla goda formen massa snack om saker man inte testat såklart =) hehe |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 22:26:51
|
jag varken tänker eller vill köpa bybees men det är rätt sjukt att alltid racka ner på saker man inte hört för att man själv har bristande fysikkunskaper =) kan dessutom inte tänka mig att du skulle köpt bybees och testat rätta mig dock gärna om jag har fel
gillar förresten allting som är dyrt är lurendrejeri-mentaliteten =) där har du något att bygga på |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 22:33:08
|
har jag sagt att dom är jättebra? vänligen visa mig var =))))
jag har till och med sagt att jag är väldigt skeptisk mot dom jag tycker bara man ska ge fan i att uttala sig negativt om saker man inte vet något om? =) rätt så logiskt egentligen testa själv SEN kommentera
För Er som tror Ekman pratar med sig själv så vill jag meddela att den figur som var inne och roade sig fortfarande är avstängd och nu använde sitt 2:a falska nick på två dagar. I stället för att kontakta oss och ta en diskussion så är det krypskytte och jävelskap mot forumet som är huvudintresse. Fö A är det nu för sent att återvända. Han är permanent deleatad från medlemslistan. Tyvärr./Sladd |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 22:41:00
|
| Ekman, att folk blir riktigt irriterade (och uttalar sig negativt) är mer än rätt eftersom den tekniska förklaringen är helt orimlig och strider både mot sig själv och ganska fundamentala saker inom kvantfysiken. Om de bara sagt att "den låter bättre än utan, varför vet vi inte" hade det sett lite annorlunda ut. Då hade den väl produkten på sin höjd uppmärksammats ganska svalt och sen dött ut eller nåt. |
Edited by - marens on 2003/03/08 22:42:26 |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 22:56:21
|
ni snackar skit konstant om produkten dock har ni något problem med hemsidan så maila dom och be dom ändra då eller vad som helst men att gnälla på produkten och tala om hur dumma folk är som köper sånt och hur dom lurar folk lär ju knappast hjälpa...
eller?
likadant med shakti en massa snack utan att testa måste dock vara skönt att veta allt och inte behöva testa |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 23:26:22
|
Har det genomförts några andra A/B tester än ovan nämda ?
Skulle vilja påstå att det är den enda seriösa test jag läst av nämda produkt.
quote: Samtliga som har testat Bybee,sarna har mycket tydligt hört vad dom ger. Och det är för mycket av det goda i början. Under inspelningstiden lugnar det ner sig och slutresultatet är ett mycket rent ljud. Om dessa testare missade vad som hände när dom var nyinsatta så vet jag inte hur dom är funtade. Eller också är det lögner från början till slut av någon anledning
Eller så kanske det är tvärtom vilket enligt min åsikt är mer troligt   |
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
Edited by - mag on 2003/03/08 23:28:47 |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 23:48:37
|
Jag har aldrig någonsin lyssnat på en Bybee och tar absolut inte ställning i själva prylfrågan. Men om man läser lite på det forum over there där denna debatt pågår så upptäcks vissa likheter....
Om denna "test" var så seriös vet jag inte och vilken status den förste testaren hade med ett hopplock av äldre midfi-spelare, hemmagjorda kablar och diverse äldre slutsteg har jag helelr ingen aning om.
Det som är intressant är om man läser i trådarna på det forumet. Då dyker det upp bekanta ordvändningar som brukar användas av fysikbokstroende falangen. Begreppet "guldöron" i hånfulla ordalag, ring a bell???
Här är ett litet klipp från tråden, inlagt av den förste "seriöse" testaren John K:
"That's the truth about the QP's. Impress you friends with your abilty to hear things they can't. Makes you a true audiophile and confirms your status as a golden ear."
Ger inte mig några vibrationer av opartiskhet eller seriositet. Vad Bybee är eller inte är vet jag inget om men detta vårt gamla trätodike ser likadant ut på andra sidan atlanten.
Sov gott på er nu sockergrisar!
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 23:55:47
|
| kul att veta att vi inte är ensamma? =) |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 00:51:27
|
Jag litar mer på John k och Jeff B för jag vet sen tidigare att de är bra på att höra små skillnader och att inte höra när det inte är någon skillnad. Något som en del andra verkar ha extremt svårt för då de säger sig höra skillnad på nästa allt
Hur vet du detta Marens? Du har läst det och vet att det är så därför att dom påstår detta eller var dú själv med då dom gjorde sina tester? Du är ute och snurrar tror jag. Precis som våran katt som snurrar sig själv runt sin egen svans.  |
 |
|
|
kasra
Member

588 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 01:58:58
|
quote: Hur vet du detta Marens? Du har läst det och vet att det är så därför att dom påstår detta eller var dú själv med då dom gjorde sina tester? Du är ute och snurrar tror jag. Precis som våran katt som snurrar sig själv runt sin egen svans.
hahaha      |
"Pretty girls dont cry"
|
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 14:19:59
|
quote: Hur vet du detta Marens?
Jorma, man kan säga att jag utifrån deras kommentarer och andras kommentarer om dem samt åtskilliga diskussioner med dem har fått intryck utav det under en längre tid att det är så. Jag litar ganska mycket på deras omdömen eftersom deras erfarenheter stämmer ganska bra överens med mina, så enkelt är det. Engentligen kan man inte veta någonting, det är helt riktigt. |
 |
|
|
skrutten
Member

619 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 14:42:54
|
Att låta den man tycker har fel ha rätt, gör att man inte blir så upphetsad själv. Detta är dock svårt och kräver träning . |
Hellre ledlös än lödless |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 15:09:04
|
Spännande tråd det här!
Ekman: Det är svårt att kunna prova allt som någon påstår säger sig uppleva en förbättring av. Därför kan man "grovsortera" genom att se på förklaringen till produkten. När då denna förklaring är så absurd som den är i Bybee´s fall så blir man(jag) misstänksam. Om du läser svaret från Bybee så är det "den gamla vanliga" förklaringen som ALLTID används av charlataner inom Audiobranschen: "Dina öron är inte gyllene nog!" altenativt "Upplösningen är inte tillräckligt hög i deras system"
Jorma: Att ingen meddelar att Bybeesarna inte har effekt illustreras väldigt effektfullt i sagan "Kejsarens nya kläder" av HC Andersen. Sen att du hänvisar till Bybees hemsida för lyssningsrapporter och påstår att alla(!) som provat Bybees hör skillnad gör mig fundersam.... 1. Har du noterat länkarna i "marens" första inlägg i denna tråd? 2. Eftersom du är återförsäljare så antar jag att du tycker det är okej med vad som skrivs på hemsidan(som får Star Trek att framstå som fantasilös). Är det inte lite konstigt att han inte fått något patent på detta, då det verkar vara det bästa sen "skivat bröd"?
För mig är det noll skillnad mellan Belts tejpbitar och bybees skapelser. |
Mvh |
 |
|
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 15:10:34
|
Att ni ids..
Sitta och skriva sida upp och sida ner om ngt ni inte ens lyssnat på......FATTAR INTE 
Det är val bara att ta hem och prova själv.....As simple as that.
Efter en sån personlig test....då kan jag läsa era åsikter med respekt...men nu....Att ni ids.
Peder  |
Våga vara *openminded* |
 |
|
Topic  |
|