| Author |
Topic  |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 16:32:36
|
Det som jag länkade till på Bybee,s hemsida är inte påhittat av Jack Bybee. Det är skrivet av journalister på olika tidningar, både pappers och nättidningar. Och flera av skribenterna är välkända. Det hade nog inte gått att förfalska något sådant. Och jag säljer inget som jag inte själv vill ha i min egen anläggning. Och kejsarens nya kläder är inget för mig. Och jag skrev att alla som har köpt Bybee,s av mig har hört vad dom ger för resultat. Och menar du att dom inte skulle våga tala om det för mig om dom inte hade fått någon effekt av Bybee,sarna. Flertalet har köpt fler av mig. Patent går inte att ta på något som har forskats fram inom militären. Det är en anledning till att han inte har något patent. Och hade det tagits patent, så hade det redan gått ut, då detta är framtaget för ca. 35 år sedan. Peder 47, det var likadant tidigare när LTS rackade ner på mina nätkablar. Sida upp och sida ner om vilket skojeri det var. Och trots att jag har sålt bortåt 600 nätkablar nu på öppet köp, så har jag fortfarande bara fått tillbaka 2 st. Det sades då att det var inget bevis för att dom fungerade!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det finns dom som tydligen orkar ödsla energi på att hålla på och jaga sådant som dom "vet" inte kan fungera. Dom har väl inte så mycket annat att syssla med. Då dom aldrig provar själva, utan letar på internet efter det dom vill höra. Kejsarens nya kläder passar in på dessa personer. Och det går alltid att hitta vad som helst på internet som sedan blir till sanning i vissa individers virriga huvuden. Dom letar tydligen inte efter det dom inte vill höra. Jag läste på ett amerikanskt internetforum om Bybee,sarna. Och såg att dom som hade testat var mycket positiva. Men flertalet inlägg var negativa. Men dom hade inte testat. Därför tog jag hem några på prov, med tanken att om dom som har testat var så positiva, så kanske det här kan vara bra. Och det var det. Så det är samma tjafs där som här. Och dessa negativa "jagvetatt detärskit" personer har lika mycket energi i USA att racka ned på i stort sett allt, som dom är här i Sverige.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 17:34:05
|
Om man är negativt inställd till ett tweak eller en ny produkt så ges nog inte lika mycket "stick i bröstet" (och andra omätbara dyligheter) när favoritrösten drar genom kroppen. Har man köpt nya nätkablar för tvåtretusen så är det kanske inte så konstigt att de små förbättringar som blivit kan ge känsla av totaleufori & en 10:a på rys-skalan. Då får man en positiv inställning och det kommer la låta bra nästa gång man lyssnar också. Sen kan det ju kvitta om femton andra experter säger att det inte har någon betydelse. Det är ju du&jag som ska lyssna på vår musik.
När jag först hörde talas om nätkablar så idiotförklarade jag hela kittet. Tyckte dock att det var underligt att det fanns så många aktörer. Så det fick bli en tripp & provlyssna! Fast jag var skeptisk så var skillnaden (till det bättre) uppenbar! (+ att det ser fett ut juh! ) Eftersom jag inte ämnar att göra en djupdykning i nätfilter så får jag väl bara konstatera fakta & bygga ett par nya högtalare istället!   
Jag ämnar att testa QP i ett kommande projekt, det vore dock kul att få lyssna på dem innan man lägger ut 2kkr på dem.
Epkpeng använder dem till sina nya Admon. http://www.engelholmaudio.com/admon.htm
Herr moderator: Vad säger du    |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 19:14:34
|
Hej,
I Admon beslutades att vi skulle köra med ByBee. Tyvärr har inte tiden räckt till för att 100% vettigt utreda ByBee's verkan!
Hur i hela friden testar man dom med 100% säkerhet? Funderingar kring att koppla dit en switch fanns, men då inför vi extra kabel, extra lödpunkter och inte minst; en switch. Dessa skall inte vara där. Det ÄR omöjligt att mäta utan att påverka mätobjektet, heter det väl?
Jag har inte betalat för ByBee'sarna själv, så snacket om att *JAG* själv *MÅSTE* tycka om det ioma att "jag har lagt si och så mkt pengar" håller i detta fallet inte.
När väl ByBee'sarna kom in i Admon var det stelt, och jag var inne på att sänka diskantnivån trots att mätningarna visade på fint frekvenssvar och knappast nån höjd topp.

Efter information från kund och Jorma så spelades Admon (eg ByBee's) in under dagtid när jag inte lyssnade. Jag försökte medvetet lyssna endast sparsamt för att inte "spela in mig själv".
Efter en vecka lät det mycket mjukare i toppen. Det lät renare och jag tror att jag upplevde en bättre dynamik (som jag teoretiskt kopplade till den tystare bakgrunden).
That was just my 2 cents...
// Pär Engelholm |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 19:21:29
|
Ok! Då återstår det bara att testa!!
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
Edited by - henricsson on 2003/03/09 19:58:15 |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 19:53:12
|
Matson visst kan man vara skeptisk men det är synnerligen oseriöst att uttala sig negativt om produkten och kalla dom som säljer för skojare bara för att man inte TROR att det kan funka... vet man inte ska man inte uttala sig vill man veta så testar man så enkelt är det |
 |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 19:59:25
|
Ang. patent så ställs 2 krav
1) Nyhet (dvs det får ej vara känt sedan tidigare) 2) Teknikhöjd (idén skall lösa ett teknisk problem på ett effektivare sätt än tidigare)
Varken krav 1) eller 2) innefattar att det man patenterat fungerar i praktiken (eller ens i teorin). Tvärom finns massor med exempel på patenterade saker som ej fungerar. Att avfärda eller bevisa något utifrån om det finns ett patent eller ej är inte ngn bra metod. |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 20:07:55
|
epkpeng: Det borde inte vara nåt problem att införa brytare då bybees skall ge klart hörbara skillnader. Man kan ju t.ex. ha två brytare, en på bybeesidan och en på kabelstumpsidan, då kommer man jämföra kabelstumpen mot bybeesen (om man vill testa alltså, skulle själv vilja men har inte råd att lägga ut pengar på nåt jag inte tror på). Men dom stora skillnaderna blir väl genast mycket små så fort blindtest kommer på tal... (blir de inte det och man lätt kan höra skillnad skulle det vara jättekul faktiskt!) Tycker det är mycket tråkigt att det inom hifi verkar vara förbjudet i att spekulera hur och om saker fungerar. |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 20:21:48
|
| att spekulera är nog inte förbjudet men absoluta uttlanden om att saker inte funkar och nedlåtande kommentarer om folk som låter sig "luras" kanske borde förbjudas =) |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 20:31:34
|
OK, hoppas att jag inte kommit med några absoluta uttalanden. Det vore dumt när man inte vet allting.. och det är vi nog mycket långt ifrån idag och även i all framtid... Mina kommentarer om inbillning skall inte uppfattas som nedlåtande (isåntfall vore jag nedlåtande mot mig själv..) jag är bara av den uppfattningen att det är lätt att genom förväntningar höra vissa saker (men jag vet ju bara hur jag själv funkar, men jag antar att jag inte är så onormal egentligen.. )
hmm strunt samma iof, man får tro på vad man vill.. hoppas jag.. |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 20:32:06
|
Norman,
Vettigt, så när som på att du lyssnar ju ÄNDÅ inte på helheten som den är tänkt till kund. Kund eller för den delen mig själv om jag lyssnar här hemma, vill inte ha två extra brytare.
Ang blindtest så har det diskuterats ordentligt allaredan. Samma sak gäller här; du testar på ett sätt som inte är som när du lyssnar normalt.
Man kan inte mäta något utan att störa mätresultatet.
Förbjudet att spekulera? Nej det är det inte, inte enligt mig iaf...möjligtvis kan det finnas andra personer som säger vad som är tillåtet innom hifi och inte, men som sagt, jag gör det inte. Sen är det olika mellan människor HUR det spekuleras och hur slutspekulationen används. Det finns bättre och sämre exempel.
// Pär Engelholm |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 20:38:32
|
Man kan inte mäta något utan att störa mätresultatet.
Då är det bäst vi håller för öronen när vi lyssnar ty de är ju en sorts mätinstrument (förlåt.. )
Men om det man skall testa ger stora förändringar borde det inte vara nåt problem om man lägger till nåt som ger riktigt små förändringar.. tjatar inte mer om detta då det nog varit uppe tidigare och folk verkar tycka lite olika..
|
 |
|
|
SOTA
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 20:52:12
|
epkpeng,
Läste din redogörelse ang Bybee. Jag köper inte den. Det finns massor med arguemnt som talar mot att slutsatsen är korrekt. TIll att börja med är inte hörselminnet av sådan kaliber att man kan minnas hur det lät för en vecka sedan om det är fråga om subtila förändringar. Sedan kan människor uppfatta ljud olika beroende på att det har gått en tid mellan lyssningarna. Vidare är det rimligt att luftfuktighet och temperatur påverkar högtalarens fysikaliska egenskaper i väsentligt större utsträckning än ett serieelement, som dessutom påstås vara linjärt och lågimpedivt.
mvh\SOTA |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 20:53:28
|
Öronen är en del av systemet. De ingår lixom i paketet.
Nåja...fick samma skämt via mail precis...och självklart tänkta jag tanken själv när jag skrev det i förra inlägget!
// Pär E |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 20:55:39
|
quote: Läste din redogörelse ang Bybee. Jag köper inte den.
Jag säljer inte!

Som jag skrev HAR Jag inte testat det på 100% tillförlitligt sätt. Jag har för mig jag skrev det några gånger...kanske förtjänar att upprepas!?!
Det är mina upplevelser som är beskrivna. Humör glömde du nog skriva in i din lista. Därför är det mao viktigt att testa och lyssna under en lång period och inte lite blint på ETT tillfällle! 
// Pär E |
Edited by - epkpeng on 2003/03/09 20:57:24 |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 22:09:12
|
quote: Hur i hela friden testar man dom med 100% säkerhet? Funderingar kring att koppla dit en switch fanns, men då inför vi extra kabel, extra lödpunkter och inte minst; en switch. Dessa skall inte vara där. Det ÄR omöjligt att mäta utan att påverka mätobjektet, heter det väl?
Å andra sidan ska skillnaderna (enligt många som hör/(tror sig höra) skillnad) vara ganska stora och en switchs inverkan är ganska ringa (är vi väl ändå överensom , switchens inverkan alltså)
Purifier=renare funkar dom som namnet antyder så borde väl det kanske rent utav vara lättare att höra skillnader efter en switch som skitat ner......
Kan man köpa dom på öppet köp 
Hur "fin" anläggning bör man ha för att det ska märkas , kanske en svår fråga förvisso 
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
Edited by - mag on 2003/03/09 22:10:27 |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 10:12:32
|
quote: Matson visst kan man vara skeptisk men det är synnerligen oseriöst att uttala sig negativt om produkten och kalla dom som säljer för skojare bara för att man inte TROR att det kan funka... vet man inte ska man inte uttala sig vill man veta så testar man så enkelt är det
Jag är helt införstådd med att att bybeesarna kanske kan ge en påverkan och det är inte alls omöjligt att jag skulle uppfatta den som en förbättring. Jag är också helt införstådd med att produkten inte fungerar som det påstås på hemsidan. Det är detta som är själva problemet och som gör att jag uppfattar Bybee som ett skämt(dyrt och dessutom inte särskilt kul).
Vad i mitt resonemang är oseriöst? Jag inser att det finns ett mått av "oseriositet" här, men har svårt att se att jag står för den.
Jorma: Nivån på ditt inlägg håller tyvärr så låg nivå att jag inte orkar diskutera något med dig. Dock så har jag en viss förståelse då du har ekonomiska intressen i produkten. |
Mvh |
 |
|
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 10:38:54
|
Så om man summerar det hela.
Det finns de som tycker att det låter bättre med bybee. Det finns också de som har provat och upplever att de inte gör någon skillnad. Den tekniska beskrivningen på bybees hemsida är med största sannolikhet felaktig. Det går inte att mäta sig fram till någon förbättring eller skillnad med bybee inkopplade. |
 |
|
|
CC
Member

3985 Posts |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 12:32:23
|
Det är väl som vanligt med sådana här mystiska tweak: det är jätte- jättestor skillnad på alla anläggningar av Ellos-kvalitet och däröver. Verkligen alla (inkl. fruar, sambor och kanariefåglar) hör den här saken omedelbart (även om dom står och diskar (ja, kanske inte kanariefågeln då som nog inte brukar diska)) och blir jättechockade när dom inser vilken skillnad det var!
...förutom då någon ifrågasätter resultaten och efterfrågar lite kontrollerade tester. DÅ helt plötsligt krävs det veckovisa, icke-blinda tester i ensamhetes lugna vrå med en fantaskiskt super-upplösande anläggning! Dessutom verkar det krävas en rejäl portion "open mindedness" för att det ska fungera!?!
Antingen ÄR det verkligt stora skillnader eller så är det toksvårt att höra en (eventuell) skillnad. Är det för mycket begärt att kräva en viss ordning och reda på vad som hävdas inom audiobranschen? |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 12:33:32
|
Är jorden fortfarande platt?
Det är faktiskt ett bra argument för att det lönar sig att vilja veta hur saker egentligen fungerar.
|
 |
|
|
skrutten
Member

619 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 12:34:04
|
För egen del så tycker jag att det är märkligt att ni kan vara så uthärdiga i ämnet som om nån skulle kunna vinna denna (he he) "kamp". Nåja jag är själv "RLC" troende när det gäller. Men för dynamikens skull måste man ju kolla in vad andra tycker och tror samt respektera detta. Det här är en ju småsak (utom möjligen för Jorma då) som inte löns att hetsa upp sig för  |
Hellre ledlös än lödless |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 12:42:41
|
skrutten: det som irriterar mig är att det (inom många branscher) lönar sig att bara hitta på en fantasifull förklaring till hur produkten funkar (och överdriva dess egenskaper något enormt) som inte behöver vara ett dugg förankrat i verkligheten och genom det sälja en massa...
förresten, vad får vinnaren när segern är avgjord?
|
Edited by - norman on 2003/03/10 12:44:56 |
 |
|
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 13:13:50
|
| Ett par Bybees och en bönematta om de inte ger effekt. |
 |
|
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 13:45:27
|
Måste reprisera mitt tidigare inlägg...
Att ni ids..
Sitta och skriva sida upp och sida ner om ngt ni inte ens lyssnat på......FATTAR INTE 
Det är väl bara att ta hem och prova själv.....As simple as that.
Efter en sån personlig test....då kan jag läsa era åsikter med respekt...men nu....Att ni ids.
Peder 
Eller säger som den ärovördiga *Flint* sa i en tråd......
Att diskutera med dig är som att prata om whisky med en IOGT´are...jag avstår.
Alla hör olika, och ibland hör man det man vill höra eller inte..våra andra sinnen och ställningstaganden påverkar...exempel..
*1987 lyssnade jag på en nätdel till mitt slutsteg (kostade då 10 500:-). Jag hörde ingen skillnad,min kamrat och ngr till hörde stor skillnad.Lyssnade flera gånger på den i butik men hörde ingen skillnad,när jag ngr månader senare lånade hem den och lyssnade i mitt system så var det en sanslöst stor skillnad med nätdelen ikopplad. Att jag tidigare inte hörde ngn skillnad tror jag berodde på att jag då tyckte 10500:- var absurt för en nätdel. När jag accepterat priset *mentalt* så kunde mina övriga sinnen ta åt sig av förbättringen.
Så än en gång..Använd era sinnen och framförallt öronen.
Däcktestare diskuterar ju inte vilket vinterdäck som är bäst..de provkör dom.....om de använde ngt annat förfaringssätt så skulle vi konsumenter möjligen skratta åt dom....men framförallt,definitivt inte respektera deras slutsatser.
Att man sen kan diskutera en produkt och dess konstruktion...SJÄLVKLART.Det är ju en del av nöjet med vår hobby. Men att fullständigt såga den, baserat på en massa teoretiska sk fakta utan att själv ha lyssnat känns för mig bara patetiskt.
Obs,har inte Bybees´arna själv och har inte haft möjlighet till lyssning heller.
Jorma..du skrev.. *Peder 47, det var likadant tidigare när LTS rackade ner på mina nätkablar. Sida upp och sida ner om vilket skojeri det var. Och trots att jag har sålt bortåt 600 nätkablar nu på öppet köp, så har jag fortfarande bara fått tillbaka 2 st. Det sades då att det var inget bevis för att dom fungerade!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! *
Exakt,  ]?]....det var sånt som gjorde att jag lämnade LTS redan 1986.
Har själv varit återförsäljare av bla Cloes nätsladdar innan jag flyttade till Oslo....sålde rätt mkt och fick bara tillbaka 1 st. Den killen hade ett Linn-system,liksom jag och många fler på den tiden...för oss fungerade det bra men av ngn orsak inte för honom..så han fick returnera den.....återigen... As simply as that
Ursäkta,det här blev nog liiite långt 
Peder  |
Våga vara *openminded* |
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 13:53:10
|
Peder47!
Jag kunde inte sagt det bättre själv...att ni orkar... Skriva spaltmeter om saker ni inte ens har lyssnat på.....
Hmmmmmm..... Måste finnas en djupt begraven bakomliggande orsak till detta.....   |
 |
|
Topic  |
|