| Author |
Topic  |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 14:06:45
|
Måste finnas en djupt begraven bakomliggande orsak till detta.....
Japp, du har helt rätt! Orsaken är att en del folk är intresserade hur och om saker funkar helt enkelt (jo, t.o.m. fast vi inte testat dom. Man kan ju t.ex. vara intresserad av rymdfärder fast man inte åkt ut i rymden). Det kommer nog alltid att vara så, liksom att det alltid kommer vara så att andra nöjer sig med att de upplever nåt. Sen kan man ju hoppas kanske att dessa inte alltid behöver diskuttera med knölpåkar...
Jag tycker alltså att det skulle vara mycket intressant om bybees visade sig fungera, men då jag är en tekniknörd så vill jag ha ordentliga tester och inte bara olika personers subjektiva omdömen..
Ahh nu lovar jag att inte skriva mer i denna tråd då ingen ens verkar vilja försöka förstå vad den andra menar.
|
Edited by - norman on 2003/03/10 14:10:13 |
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 14:36:55
|
Nej, vi kommer nog ingen vart i den här diskussionen. Några "bakomliggande orsaker" till varför jag tjafsar emot finns inte, utan jag vill bara att saker och ting som hävdas inom branschen måste kunna sägas ha i alla fall en gnutta sanning och substans.
Nu tänkte jag avsluta med att berätta om mina röda tweekade raggsockor. Det blir verkligen mycket bättre när jag har på mig dom medan jag lyssnar. Jag har forskat i ämnet och kommit fram till att det är molekylerna från tåbiran som genom stickningens specialegenskaper och sockornas extraordinära form samverkar med iskristaller på Mars sydpol och skapar en tunnel av dipolär kvantplasma ner i mitt vardagsrum. Kvantplasmat i sin tur "rensar bort" all distorotion från återgivningen och medför en lugnare och mer "analog" klang i ljudet med en betydande närvarokänsla. Vidare får man en mycket bättre "stampa takten"-känsla i översta diskanten.
Beam me up, Scotty... |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 14:53:40
|
Inte heller jag har några dolda motiv, utan är bara nyfiken hur sånt här skräp testas på fullaste allvar.
Nu är det dags för mig att koppla in mitt våffeljärn i samma grenuttag som mina hifiprylar sitter på. Eftersom detta våffeljärn kan användas för att göra frasiga våfflor, så kan det ju givetvis också tillföra en frasighet i ljudet som alla kan höra(tom med min flickvän som inte ens är intresserad ). Elektronerna som passerat våffeljärnet hoppar ut till min stärkare och sen vidare till högtalarna där frasigheten visar sig. Nu går det givetvis inte med vilket våffeljärn som helst utan mitt är ju anpassat för audio.
|
Mvh |
 |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 15:49:43
|
Ett pass in i debatten:
Varför är tanten som stoppade hunden i microvågsugnen i skrönan ungenfär som de som testar utan att vilja/kunna förstå tekniken bakom?
Jo
Tanten gjorde en uppgradering /* Hon bytte från en vanlig ugn till en microvågsugn*/
Tanten testade uppgraderingen /* Hon gjorde som hon brukade dvs stoppade hunden i ugnen för att torka pälsen */
Tanten konstaterade att uppgradering var dålig för hunden blev en ex-hund /* Hunden dog av att inre organ kokades av microvågorna */
Ponera att tanten i skrönan hade satt sig in i hur en microvågsugn fungerar och förstått att mikrovågorna inte alls fungerar som vanlig radierad värme utan genom rätt frekvens se till att vattenatomer börjar svänga och därmed värma upp objektet i ugnen. Då hade tanten förstått varför microvågsugnen inte var rätt ställe att torka hunden och vi hade haft en skröna mindre.
Jag vill gärna grundläggande förstå principerna bakom det jag håller på med och därför är det intressant att veta mera om hur saker funkar (detta tillämpar jag på allt utom kvinnor för där är det omöjligt!).
Detta är inte skrivet för att avgöra om Bybee'sarna är bra eller ej. Jag har inte funderat på dem och inte heller kollat upp hur de är tänkta att fungera. |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 15:50:21
|
ruggigt intelligent humor =) man blir imponerad...
man blir även imponerad av kunskapen hos er här som kan avfärda saker bara genom att titta på dom =) synnerligen duktigt gjort |
 |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 16:01:03
|
"man blir även imponerad av kunskapen hos er här som kan avfärda saker bara genom att titta på dom"
Ironisk eller allvarlig? |
 |
|
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 16:07:49
|
| allvarligt ironisk kanske |
 |
|
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 16:13:57
|
Matson skrev.. *Inte heller jag har några dolda motiv, utan är bara nyfiken hur sånt här skräp testas på fullaste allvar.*
Det är en sån här kommentar som jag menar lägger en tråkig nivå på annars intressanta diskussioner....för mig, och jag vet många med mig säger en sådan kommentar mer om avsändaren än mottagaren.Får känslan av att ngn då lever i en lite för trång värld,och då var det det där med respekt igen...har mkt svårt för att respektera ett sånt inlägg som seriöst.
Hänvisar igen till mitt sista lååånga inlägg .
Jorma har tidigare i tråden hänvisat till hur SKRÄPET testas...av en forskare i GTB,så det kommer ett tekniskt utlåtande så småningom förrutom de rena lyssningsintryck som redan redovisats.Läser ni inte given information eller debatterar ni bara för sakens skull  
Norman skrev.. *Orsaken är att en del folk är intresserade hur och om saker funkar helt enkelt (jo, t.o.m. fast vi inte testat dom. Man kan ju t.ex. vara intresserad av rymdfärder fast man inte åkt ut i rymden).*
Självklart Norman,håller med dig...men man använder väl inte ett språkbruk att det är skit/skräp med rymdfärder bara för att man inte åkt med ut i rymden 
Du skrev också.. *liksom att det alltid kommer vara så att andra nöjer sig med att de upplever nåt.*
Precis,det är som med SEX....en viss lekmannakunskap behövs men det är upplevelsen som räknas..   .
En liten slutkommentar.. Jag accepterar och RESPEKTERAR Timbres åsikt och sågning av SD-foten, pga att han har testat den själv i sitt system och för honom passar den inte.
Peder  |
Våga vara *openminded* |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 16:18:27
|
Joakim:
" Jag vill gärna grundläggande förstå principerna bakom det jag håller på med och därför är det intressant att veta mera om hur saker funkar (detta tillämpar jag på allt utom kvinnor för där är det omöjligt!)."

Man lägger pappas korv i mammas gryta så blir det grynkorv
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 16:33:37
|
Peder47: Min kommentar kom ju sig naturligtvis av Jormas svar med uppräkning av diverse auktoriteter. DET svaret har jag noll respekt för och det förtjänade ett synnerligen drygt svar. Jag kan inte ha någon respekt för en återförsäljare(som återförsäljare, inte som människa då det är något helt annat), som säljer produkter som han inte har en aning om hur dom fungerar, men använder en fantasiförklaring och försvarar den med näbbar och klor. Det finns fortfarande ingen redogörelse för hur dom fungerar trots det idoga "namedroppandet" av Sten på Chalmers(läser DU inte inläggen?). Huruvida du kan veta något om hur trång min värld är, har jag ingen aning om och är inte särskilt intresserad heller. |
Mvh |
 |
|
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 17:20:53
|
Jodå Matson jag läser inläggen ....
Och Jorma har redovisat att *Sten på Chalmers* har fått forskningsanslag för nämnda Bybees..men också redovisat att det inte är ngt som har högsta prioritet så därför kan resultat av den studien ta lite tid.Ngt som vi då får acceptera, hur nyfikna vi än är.
Angående *för trång värld*.. Jag skrev att jag då FÅR känslan av att ngn lever i en lite för trång värld....det ÄR skillnad mot att exakt veta...eller hur 
Du skrev också.. *är inte särskilt intresserad heller.*
Jag tror/har den uppfattningen att det vore positivt för oss alla att fundera ibland på hur vårat agerande, tal/skrift och kropps-språk uppfattas av andra. Speciellt när vi kommunicerar över nätet.....fast det är ju bara min högst personliga åsikt 
Sagt med vänlighet...
Peder 
|
Våga vara *openminded* |
 |
|
|
Dimitri
Member

1050 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 17:41:13
|
Många saker har genom tiderna använts utan kunskap om verkningsmekanismer. Digitalisblomma, salix växter, statisk elektricitet, pilgift mm. Avsaknad av förklaringsmodellen kan således i sig inte utgöra ett bevis för avsaknad av verkan. Förklaring fanns men det var omöjligt för dåtidens experter att komma på den. Det gäller nog även för olika fenomen idag som man inte kan förklara. Men det har igenom tiderna även funnits helt verkningslösa kurer (ibland tom skadliga), besvärjelser och annat som hade högt anseende under en viss period. Vad vill jag ha sagt egentligen? Måste man *själv* testa? Nej det tycker jag inte. Jag vet att digitalis har effekt och att mistel inte har det trots att jag inte testat själv. I så fall: vilka auktoriteter, experter skall vi lita på. Främsta kravet torde vara icke jäv, eller som man säger No conflict of interest. Andra krav? vet inte, välfötjänt rykte i respektive kretsar på grund av tidigare meriter, forskning osv. Har John K och Jeff B en sådan ställning? jag vet inte, det verkar så på Madisounds BB. Dimitri |
Edited by - Dimitri on 2003/03/10 21:05:48 |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 02:01:00
|
| 4:e man att skriva om sina lyssningsresultat är Dennis Murphy! |
 |
|
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 22:20:56
|
Blindtest? Jag har läst en del på detta forum och måste säga att den här tråden har absolut tråkigaste tonen. Nu minns jag inte vem som lämnade minhembio delvis på grund av ett blindtest av kablar, men givet förutsättningarna i testet tycker jag själva testet var ok. Frågan är om förespråkare och motståndare vågar utsätta sig för ett blindtest. Personligen tror jag att soffan/fåtöljen man sitter i påverkar ljudet mer än kablar över lusentappen. |
 |
|
Topic  |
|