HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fanering av rundade hörn ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

barbaresco
Member

58 Posts

Posted - 2003/03/21 :  12:14:01  Show Profile Send barbaresco a Private Message
Jag har tänkt bygga högtalare med rundade kanter på sidorna med en radie av ca 15-20mm men är osäker om det går att böja faneren och hur jag i så fall skall göra detta ? Skall jag fanera front och sidor (så långt det går) i ett stycke eller skall jag skarva innan/efter den rundade kanten ?

Någon som vet eller har något tips ?

Jycke

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/21 :  12:24:39  Show Profile Send jonsson a Private Message
har ingen erfarenhet om fanering men jag skulle nog råda dig att använda kvartssatv i lämpligt material om du har möjlighet... tror inte det är helt lätt när det är så liten radie...

Ledsen, det här är inte mycket att gå på då jag inte fanerat nåt själv utan bara ett personligt reflekterande över problemet...

Mvh Magnus jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/21 :  12:24:40  Show Profile Send norman a Private Message
Hur tjock fanér har du? jag fanerade mina nya lådor med 0,6mm och det funkade fint att böja, jag har nog iof en radie på nästan 30mm men det skulle funkat att ha mindre med den fanéren jag använde. (det kan nog vara ganska stor skillnad på träslag hur lätt det vill spricka)

Att skarva nära böjen är nog dumt..

på mina hade jag ju inte faner hela vägen runt det rundade dock.. postar en bild:

Edited by - norman on 2003/03/21 12:27:16
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/03/21 :  12:34:36  Show Profile Send divander a Private Message
Jag fanérade mina gamla Infinity rs1000. Dessa har rundade hörn på sidorna men ej på toppen. Jag använde björkfanér som hade en sågad sida. Alltså var den ena sidan helt rak. Sedan tejpade ja ihop två spegelvända bitar (spegelvänt för att få sidorna lika och snygga). Jag använde papperstejp som man blöter. Denna tejp sitter bra, töjer sig inte och är lätt att få bort. När jag satt dit bitarna mot tejpen så lät jag bitarna vara lite vinklade mot varandra. När jag sedan la ut dom på bänken så trycks skarven ihop. Sen limmade jag kontaktlim på högtalaren och på den sida som ej är tejpad. Jag markerar mitten med en blyertspenna på topp och botten. När limmet har torkat tillräckligt så sänkte jag ner lådan mot faéret. Jag såg till att skarven satt vid mittmarkeringarna. Sedan vände jag försiktigt lådan till vänster. Fanéret fäste då på denna sidan. Sena vände jag den till höger och även denna sida fäste. Det var bara att försiktigt rull lådan över den rundade kanten. Efter det så drog jag en gummivals över ytan för att den skulle fästa ordentligt.

Efter detta skar jag av kanten med ett rakblad och en tapetkniv. Slipade ner kanten med sandpapper. limmade sedan på topp och botten. Resultatet blev perfekt. Jag använde 0,6mm björkfanér. Använder man en grövre så kan det bli problem med att den spricker. Jag kan tänka mig att en del andra träslag inte är lika lämpliga att böja.

Skall man limma fanér på detta sätt med trälim så blir det lite knepigare. Detta för att tre sidor måste pressas ihop samtidigt. Jag kan tänka mig att sandsäckar och spännpand kan vara lämpligt (har jag hört). Men jag ser ingen anledning till att inte använda kontaktlim.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/03/21 :  12:37:27  Show Profile Send divander a Private Message
Radien på mina rs1000 är uppskattningsvis 10-15mm.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/03/21 :  12:39:58  Show Profile Send Lash a Private Message
norman
Vad använder du för ytbehandling på dom där högtalarna?
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/21 :  12:42:30  Show Profile Send norman a Private Message
Lash: Nån vattenbaserad lack.. kommer inte ihåg vad den heter. Kanske inte var helt smart med vattenbaserad då faneret bubblade sig en aning på några ställen där jag inte fått kontaktlimmet att fästa ordentligt, det borde nog inte hänt med annat lösningsmedel...

Edited by - norman on 2003/03/21 12:45:09
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/03/21 :  19:02:03  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
hur många lager lack la du?

| Hemsidan |
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/21 :  19:14:06  Show Profile Send norman a Private Message
Jag la 3 eller 4 har jag för mig..

för att återgå till tråden igen:

Kanske det skulle vara smart att använda en trästav som jonsson föreslår. Det kanske blir snyggare också(?)
Go to Top of Page

Slumpen
Member

73 Posts

Posted - 2003/03/21 :  21:50:04  Show Profile Send Slumpen a Private Message
Det går även att blöta upp fanéren lägga den på plats med plast eller dyl under och lägga press på. (sandsäck är enkelt och bra). Sen när det torkat är det bara att limma... Men var Aktsam fanéren kan spricka om den är för tjock i "kurvan"

Det kliar i mina fattiga fingrar...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22016 Posts

Posted - 2003/03/21 :  23:08:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Med Deco-fanér(den som sitter på pappersbas) är det en gasnka enkel sak att fanéra runt hörn.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/03/21 :  23:12:05  Show Profile Send divander a Private Message
Det är nog betydligt krångligare att använda kvartsstav för att få en snygg böj i stället för att lägga fanér runt hörnet. Min erfarenhet är att det är lättare att lägga fanér runt ett hörn än att göra en vanlig skarv. Men man bör nog avstå från de grövsta dimensionerna och de hårdaste träslagen.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000