HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Färga kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/03/21 :  12:43:36  Show Profile Send divander a Private Message
Är det någon som vet om det går att färga kablar så det blir snyggt. Jag har inhandlat ett antal meter fulgrå cat5 med text på kabeln. Jag skulle vilja färga kabelbitarna i ett par olika färger för att sedan flätas. En variant skulle ju vara att köpa krympslang. Men jag antar att detta skulle bli lite onödigt dyrt då det går åt 40m. Så om det finns någon färg som skulle sitta kvar på kabeln så vore ju det bra.

En annan variant är ju att skaffa en kabelstrumpa. Men jag tänkte fläta en ganska platt fläta med sex kablar. så jag tror inte att en strumpa skulle passa så bra. Sen vor det ju kul om man kunde få lite roliga färger på kablarna.

Oops! I did it again

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/21 :  13:02:07  Show Profile Send jonsson a Private Message
Om det är en dubbelfläta a´la TNT så blir det iaf enligt mig riktigt snyggt med supras nylonfläta!!!

Ett välspelande imponator snöre sas..!!!!!

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/03/21 :  13:15:47  Show Profile Send Rapid a Private Message
Måla kablarna. Du får se upp så att färgen du köper inte är för frekvensberoende. Det sägs att röd och orange färg ger ett varmare ljud än vit, ljusblå eller grå, men detta är naturligtvis inget som går att mäta på något sätt. En kompromiss är att blanda alla färgerna så du får med allt det goda.

Det är också viktigt att kablarna inte ligger i kontakt med golvet då det kan uppstå vibrationer i kablarna som genererar ett magnetfält när du spelar högt. Detta kan enkelt lösas genom att hänga upp alla dina kablar i fjädrar. Robusta fjädrar finner du hos din närmaste bildemontering.

:-)

Mvh Mattias
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/03/21 :  13:19:10  Show Profile Send Lash a Private Message
Krympslang borde väl gå.
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/03/21 :  13:30:07  Show Profile Send niklass a Private Message
vad kostar supras nylonfläta i förhållande till nylonflätan som finns på elfa?
har den några för/nackdelar?
är det ngn som har testat tnt:s trefläte variant gentemot sexkabelvarianten?

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/21 :  15:00:40  Show Profile Send jonsson a Private Message
Jag vet inte ordinarie pris, men jag betala 100:- för ett 10meters paket med krympslang å allt!!!
tyckte iaf jag var billigt... eller 150:- kommer inte riktigt ihåg

Mvh Magnus Jonsson

Fö var detta hos ett ställe i trollhättan....

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/03/21 :  15:02:21  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
1m 25m 100m
20-40mm    Svart    55-057-48         51.20    30.10    17.40  +moms

SUPRA NYLONFLÄTA 15 KIT - NYLONFLÄTA15
• Applikation: Buntning av bi-wire högtalarkabel
• Diameter: 10-21 mm
• Färg: Svart
• Längd: 10 meter

260:-

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/03/21 :  15:15:36  Show Profile Send niklass a Private Message
ok ung. samma då ju... men är karcdelerna i supras fläta veckade eller raka... det är ju en parameter som kraftigt inverkar på enkelheten att använda flätan.

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/03/21 :  17:25:04  Show Profile Send divander a Private Message
Jag skulle vilja ha kabeln flätad i två färger. Att lägga krympslang på alla kablir blir ju lite dyrt då krympslang kostar några kronor per meter. Det blir liksom lite fel att betala flera gånger mer för krympslangen än vad man gav för kabeln. Sen vore det ju kul att få en så bra och snygg kabel som möjligt för så lite pengr som möjligt. Så det bästa vore om man hittade någon typ av färg som är så pass elastisk så den går att ha på en kabel som skall flätas. Det kanske inte finns någon sådan färg. I så fall får jag väl lägga in kabeln i en strumpa. Sen tycker jag att strumpan passar bättre på en kabel som inte är lika platt som en platt "sexfläta". http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/03/21 :  17:34:25  Show Profile Send divander a Private Message
Är det någon som har ett förslag på banaren för fastlödning. De skall passa kablarna i både ljudkvalitetsmässigt och pengamässigt.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2003/03/21 :  18:40:05  Show Profile Send M3 a Private Message
Nordost har fin fina bananer. När jag gjorde mina cat kablar så upptäckte jag en miss. När man tvinnat ihop vita och färgade ledare så blir det rätt styvt, det bryter i högtalarterminalerna. Så en god ide är att skarva kabeln redan från flätningen med en RK el. MMK kabel. Detta gömmer man enkelt genom att trycka krympslang över det hela.

Hälsningar Ronnie.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/03/21 :  23:17:29  Show Profile Send divander a Private Message
Men om man inte flätar sista biten, eller delar flätan till två delar i slutet så blir den ju lite mer lätthanterlig.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000