| Author |
Topic  |
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 09:32:53
|
Mina Electror öppnade sig rejält nu i veckan, jag fattar ingenting. De låter bara SÅ mycket bättre nu. Eftersom jag köpte dem i början av augusti tycker jag att de borde varit inspelade vid det här laget, iaf med tanke på hur mycket de spelat Snacka om svårt att köpa högtalare om det tar så lång tid för dem att visa sitt rätta jag. Nån fler som upplevt något liknande. Jag är iaf nöjd |
Almost cut my hair |
|
|
Wintermute
Member

281 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 09:40:56
|
För några år sedan köpte jag ett par B&W N805; väl hemma med dem tyckte jag att de lät vassa och hemska i diskanten. För att kunna känna mig nöjd med köpet intalade jag mig att det var jag som var ovan vid 'riktig diskant'. Veckorna gick och blev till månader. Efter ungefär två månader infann sig lugnet. Nu låter de riktigt bra! |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
 |
|
|
thosod
Member

111 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 09:45:25
|
Thiel rekommenderar 8-12 veckors inspelning på sina element
Thomas |
 |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 09:56:17
|
jmlab eller? om det är så kan jag meddela att mina tog minst 500 timmar innan de blev riktigt bra. (eller så bra de nu kan bli.) men som med allt annat... trägen vinner.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 09:58:23
|
| Jag hadde precis samma erfarenhet med mina ProAc. Det tog säkert ett halvår innan det där magiska innfann sig. Den som väntar... |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 10:19:46
|
| Precis Per, JMlab. |
Almost cut my hair |
 |
|
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 10:31:10
|
Kan det inte vara så att det i själva verkat handlar om att hjärnan "vänjer" sig vid det "nya" ljudet? /lenwac |
"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd" |
 |
|
|
Tifosi
Member

425 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 10:32:26
|
| Jag har ocks[ haft mina Electra 926 sedan mitten av Augusti. Skulle tippa att de har spelat i ca 600 tim. Visst låter de bättre nu än när de var nya. Tajtare bas och mujkare diskant. Det blir spännande att höra om de blir ännu bättre. |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 11:21:18
|
"Kan det inte vara så att det i själva verkat handlar om att hjärnan "vänjer" sig vid det "nya" ljudet?"
Jag har också tänkt på det där, men man vänjer sig aldrig helt vid att nåt låter dåligt. Speciellt inte om man tar sig tid och provlyssnar andras grejjer under tiden. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 12:47:25
|
Jag brukar uppleva mycket stor "ljudförbättring" när man kommer hem till anläggningen igen efter att ha varit borta på semester. På semesterveckan har man liksom rensat öronen på något vis (om man inte varit på Ibiza förstås, då lär man ha öronsus ett tag framöver). Andra som upplevt samma sak?
Kentkreitler, är det möjligtvis det du upplevt, att du har haft stereon avstängd ett par dagar och nu upplever en stor skillnad? Det vor ju tämligen osannolikt att högtalarna bara plötsligt skulle bli bättre av "uppmjukningen". Förbättring hos högtalare brukar väl vara en mer glidande övergång tills det blir bra? Det är också sällan det tar extremt lång tid (uppåt 500 h), då kan det kanske istället bero på att man mer och mer vänjer sig vid högtalarnas "sound".
/Johan |
Edited by - Knoppen on 2003/03/21 12:51:03 |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 12:53:36
|
Jag har själv upplevt att högtalarna blivit bättre mer "stegvis" än en mjuk övergång.
Märkligt, men det är vad öronen säger mig!
// Pär E |
 |
|
|
lazyboy
Member

120 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 12:56:55
|
| Upplever själv alltid att det låter bättre när jag kommer hem, även efter att ha varit borta så kort tid som en helg. Sen går det någon dag, och så har man hittat alla brister i ljudet igen (eller kanske bara ledsnat på det igen?) |
lazyboy |
 |
|
|
Mikaelboy
Member

65 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 13:55:41
|
| Mina infinity behövde lite mer än ett år för att spela in sig. Jag tror att det är som Ienwac säger att även öronen behöver vänja sig speciellt om man har gjort någon väldigt stor förändring i sin anläggning. Så var det iallafall när jag köpte ihopa min senaste anläggning. |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 15:01:45
|
Dessutom har jag upplevt rätt markanta, nästan stegformade, ändringar vad gäller temperatur. Kommer högtalarna utifrån kylan och sen in i värmen så tar det mellan 15 och 40 minuter innan det lossnar.
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
|
aaight
Member

208 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 16:34:34
|
vad jag har märkt så har jmlab lång inspelningstid och förändringar kan komma ganska "stegvis". det har varit så på mina tre par iaf. man ska inte ligga och puttra på låg volym hela tiden heller utan dom behöver luftas ur ibland. en högtalare låter som bäst precis innan den går sönder  |
 |
|
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 16:51:42
|
Jag har ett par JMlab Electra 920.1 och jag köpte dessa i oktober 2002. När jag köpte dom var dom begangnade, cikra ett år. Det tog drygt fyra veckor innan ljudet "lossnade", och då menar jag verkligen lossnade. Den dagen det lossnade, så hörde jag inte direkt att det blev en ändring i ljudet, men det låg som en speciell känsla över musiken. Ni som hört högtalare eller olika elektronik prylar blivit inspelade vet vad jag pratar om. Den kvällen satt jag och lyssnade i flera timmar och sedan dess har det, om möjligt, blivit en gnutta bättre.
Det där med inspelning upptäckte min pappa oxå. Han såg att det blev en bättre bild på hans 32" platta widescreen TV efter cirka två veckor och drog då samtidigt en parallell mellan min HIFI och TV:n
Jag hoppas verkligen att alla som lyssnar på electra, eller någon annan högtalare från JMlab, får möjligheten att lyssna på ett rejält inspelat ex så att man verkligen kan njuta av electrans magi  |
 |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 21:47:47
|
| För mig brukar ljudet stegvis förbättras efter varje 6a Laphroaig. |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 21:59:32
|
Mina Linnhögtalare lät ganska stumt i början men sakta har dom bara blivit bättre.
Alltså ingen natt o dag förändring men efter några veckor med nya förförstärkaren också under inspelning lossnade ljudet gradvis till det tillstånd dom är än idag 3 år senare. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Terratec
Member

146 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 22:12:00
|
quote: För mig brukar ljudet stegvis förbättras efter varje 6a Laphroaig.
För mig blir det en steglös förbättringen vid jämnt intagande . Gäller dock inte endast Laphroaig men på nåt märkligt sätt blir förbättring bättre med just Laphroaig  |
Edited by - Terratec on 2003/03/21 22:15:06 |
 |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 23:12:44
|
Vänta tills ni uppgraderar Laphroaig-glasen! Det är där den verkliga förbättringspotentialen ligger  |
 |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 08:47:51
|
Jag har faktiskt inte varit borta från min anläggning på sistone, det är det som är det roliga. Jag har också upplevt samma som du Knoppen, efter en vecka i fjällen känns det som jag har en anläggning i miljonklassen. Bästa tweaket kanske Electrorna har bara blivit bättre helt enkelt
//Henrik |
Almost cut my hair |
Edited by - kentkreitler on 2003/03/22 08:48:32 |
 |
|
|
Fred
Member

355 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 15:56:16
|
Jag renoverade mina Sonab OA 14 med nya bas/mellanregisterelement samt nya diskanter. Skakande av upphetsning och förväntan satte jag mig ned för att lyssna: chockartad upplevelse, öronpinande vasst gnissel, rått otäckt, totalt olyssningsbart. Under de fem månader jag har kört på dem har det sakta men säkert blivit bättre: mjukare fylligare, basen djupare etc, nu är det en riktigt trevlig och bra högtalare och till sommaren är de antagligen fenomenalt bra. Då ska jag nog också byta ut originalkomponenterna i delningsfiltret till bättre doningar.
|
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 16:29:00
|
På baselementen är inspelningen mätbar. Dom går djupare i basen när dom är inspelade.
Jag är en subjektivist. Jag testar saker innan jag uttalar mig om dom. |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 16:58:11
|
Det är välkänt att mätbara parametrar på högtalarelement förändras efter att de spelats ett tag. Både beroende på långtidseffekter (förändring i materialet) och korttidseffekter (värme etc) Säkert gäller detta andra mekaniska saker också, pickuper ex. För det mesta går den inspelningen ganska fort. Efter detta torde parametrarna vara ganska stabila, men det sker nog en långsam förändring också. Material som gummi håller inte samma parametrar i en evighet.
Mina egna nya DIY högtalare var vassa i början. Men det beror på att rumsresponsen var förhöjd i diskanten jämfört med direktljudet. Efter förändringar i filtret så att rumsresponsen blev jämnare, så låter de inte alls vasst längre. Men jag kan få dem att låta vasst igen....bara att skruva lite i filtret.
T
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
snickaregarden
Member

81 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 21:56:42
|
Tråkigt att en del kablar ska behöva så lång inspelningstid! Men det lönar sig att vänta. Man kan ju spela när man är på jobbet. Jag hade glömt detta faktum men jag råkade köpa ännu en Harmonic Technology kabel igår och märkte direkt vilken skillnad det var på den och min gamla. 
Basmuller |
 |
|
|
killroy
Member

74 Posts |
Posted - 2003/03/29 : 17:17:01
|
snickaregarden: Vilken kabel hade du, och vilken har du köpt?
kentkreitler: Har nu märkt samma sak med mina elctra 936, helt utan förvarning igår, så lät allting bättre än det gjorde dagen innan, fastare bas, bättre mellanregister, mjukare diskant. Och jag har inte ändrat någonting. Det kanske kommer att bli ännu bättre, vem vet?
Men just nu så håller jag på att spela in mina sr900, har dom som frontar. Inte så dumt faktiskt, men det är kanske inte att rekomendera att ha bipoler som frontar ;-)
|
 |
|
Topic  |
|