| Author |
Topic  |
|
|
perper
Member

64 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 15:16:21
|
Tänker skaffa nya högtalare och hoppas bli lite klokare av Eder stora kunskap (lite fjäsk är aldrig fel!). Var och lyssnade på RC:s lilla ljudmässa (kul faktiskt, speciellt rummet med Audio ????) och blev lite nyfikna på en del högtalare.... Kommer att driva dessa med en Linn classic
Karat S 8 DC: verkar tycka om ljudet på metall-domar (de känns ha sådan kraft på något vis). Är dock i längden allergisk mot vasst ljud.... extrapris ca 10000:-
Quad 22L: Hade lite bråttom (skulle arbeta) men de kändes ha behagligt ljud med en slags lätthet som jag endast hört på dyrare högtalare (bra djup i ljudet). Snyggt lådarbete hade de också. 9900:-
Dynaudio 1,3 MKII: Tydligt men i vissa lägen tyckte jag mej märka av lite obehagligt ljud... extrapris 12500:-
Triangle (minns ej beteckningen men det var en stor golvhögtalare): De lät mörkt på något vis (positivt!) behagligt ljud men tyvärr dyra 19000:- (Stativarna hade inte samma kvaliteter).
Audiovector M3 (ej RC-ljud och bild): Diskanten lät snyggt men var fanns basen? ca 16000:-
Är även sugen på att höra på Mirage:s nya serie (inte så vacker kanske men saknar ljudet från mina Mirage 890I). I min nuvarande betongbunker så studsade dock ljudet med dessa omkring på något sätt.... vad händer när dessa nya sprider i princip runtom? blir det till mer besvär eller blir det utjämnat? ska försöka lyssna i någon butik men frågan är vart de säljs (i närheten av Umeå). I annat fall får jag försöka lyssna då jag ska till Stockholm i början av april, hmm, kul även med större prylar av det slag som finns på Bilsalongen också.... Som gammal Lexus-ägare så får ev. besökare ljudmässigt inte missa LS430-ljudet. Det låter inte som en bilstereo utan mer som en hemanläggning och då försöker jag ändå bortse från att man visste om märket och priset (Mark levinson).. Hm, nu spårade jag visst ur... Var i Stockholm kan jag lyssna på de nya Mirage-högtalarna?
I slutläget så vill jag förstås testa de mest intressanta i min hemmiljö men kom gärna med lite råd och kommentarer (när någon lägger fram både för och nackdelar med samma högtalare tycker jag att trovärdigheten ökar). Vilka av ovanstående förslag spelar den djupaste basen som jag för tillfället saknar och ja, saknar.... |
|
|
pcspel
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 16:05:13
|
Är det just djupbasen som du vill ha av en högtalare så krävs det enligt mig en väldigt bra (lite dyrare alltså) golvare som klarar av att hantera sina element. Tycker det är väldigt svårt att hitta det hos billigare golvare. En annan lösning som blir alltmer populär (?) är ju någon av alla dessa fina stativare mellan 5-15'000 som finns och sen lägga till en sublåda som tar hand om djupet i musiken Om du gillade ljudet hos Audiovector M3 så kanske M1'an är ett alternativ med tillhörande M-sub (kanske den nya C-subben också funkar, har inte hört på den). Blir väl runt 18'000 dock för en sådan lösning.
Några personliga favoriter är: golvare: Spendor S6 (kostar iofs 20'000 nya) Monitor Audio Silver S6 Wharfedale Pacific Evo 30 Dynaudio Audience 72 ACOUSTIC ENERGY EVO 3
Stativare: Audiovector M1, M1 super osv JM Lab 906 AMPHION ARGON II
Personligen gillar jag stativare både till utseende o prestanda och saknar man djupbas så går det alltid att lägga till en musikalisk sub. |
Edited by - pcspel on 2003/03/21 16:17:24 |
 |
|
|
pcspel
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 16:12:52
|
Att det är utförsäljning osv tycker jag inte du ska stirra dig blind på...Bättre att bli riktigt nöjd istället. Finns ju en gedigen beg.marknad där de riktiga fynden kan göras... kolla in www.hifimagsinet.com |
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 16:28:06
|
Hej, perper! Jag kan ge dig lite kommentarer om Dynaudio 1.3 vilken är högtalaren jag känner tlll väl av dom du lyssnat på. Den första "riktiga" högtalaren jag hade var "ur-" 1.3:an och jag använder just nu med stor behållning ett par 1.3SE. Mk II-varianten har jag lyssnat på rätt mycket också men dock bara i butik.
Fördelar med Dynaudio 1.3:
+ Klart och rent ljud. + Fungerar bra i normala rum, men trivs ännu bättre om man akustikanpassar. + Snygga
Nackdelar:
- Ganska svårdrivna vilket gör att du behöver en kraftfull stärkare. Linn Classic vet jag inget om men du får testa. - Basåtergivningen, som är värt ett eget litet "kapitel":
Om du jämför med vilken annan högtalare i storleksklassen kommer du troligen att imponeras av hur djupt de kan spela, men när du lyssnar närmare kommer du att märka att det saknas en hel del skärpa och kontroll i de lägsta oktaverna. Basen lider vidare av uppenbara tendenser till "sameness" vilket gör att det pytsas ut bas i rummet tillsynes utan större tanke. Den här högtalaren är, liksom majoriteten av ALLA högtalare i mitt tycke, som gjord att användas tillsammans med en bra subwoofer!
Jag som gammal Dynaudio-fan skulle rekommendera dig att passa på nu när det är reapris på högtalaren och sedan komplettera med en riktigt bra subwoofer efterhand. Placeringsmässigt råder det nästan motsatsförhållande mellan att få ut bra återgivning från 100Hz och uppåt (fri placering - långt från väggar) och en djup och precis basåtergivning (oftast hörnplacering), och då är ett satelit/subbas-system en väldigt bra lösning. Jag använder själv mina 1.3se tillsammans med en Infinity Kappa Sub med mycket gott resultat.
Du skrev att du tyckte att högtalaren spelade med lite "obehagligt ljud". Jag har själv inte märkt av några sådana tendenser på de exemplar jag avlyssnat, men kan tänka mig några möjliga förklaringar till dina lyssningserfarenheter:
1. Du hade tidigare lyssnat på en högtalare med en mjukare, mer inbäddad klang vilket gjorde skillnaderna tydliga när du sedan kopplade in Contourerna. Det är väldigt lätt att s.a.s. vänja sig vid mjukt klingande högtalare. Personligen upplever jag ett par 1.3:or som neutrala, med en liten tendens till "snällhet" i klangen. 2. Rummet du lyssnade i hade problem med akustiken. 3. Den skivan du spelade var "rå" i klangen i sig, och här har vi kanske ännu en liten nackdel med Dynaudio 1.3 - de är ganska skoningslösa mot dåliga inspelningar. Men det är ju vad "High Fidelity" handlar om, eller hur..? =0) 4. Förstärkaren du använde orkar inte riktigt med att driva vilket kan resultera i en råhet i klangen.
Lycka till!
|
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
gromit
Member

731 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 17:32:14
|
Dynaudio med sub? Jag har ett par 1.3 mkII och har funderat lite på det där. Har du högpassfilter till Dynaudio-burkarna eller kör du den hela vägen ner?
Gr. |
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
 |
|
|
Conan
Member

525 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 18:24:41
|
Jag använder inget filter utan har försökt dämpa basen med att plugga igen basreflexporten samt flytta ut högtalarna längre ut i rummet. Skulle definitivt ha försökt att använda ett HP-filter om det inte hade varit för att den förstärkare jag använder är integrerad utan möjlighet att separera för- och slutsteg.
Det är uppenbara fördelar med att skära bort basen, som att disten nog minskar betydligt och att man ännu bättre kan anpassa basåtergivningen via subbasen. Det kan bli jäääädrans bra med rätt sub-woofer! |
Militant Ljudrättsaktivist |
 |
|
|
the_insane
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 19:48:44
|
Pcspel Vart hittar jag Wharfedale pacifik EVO i sverige? Har en kompis som har den gamla modellen av dem och de låter väldigt bra, den nya modellen är väldig snygg också. |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 21:19:30
|
| Jag har själv en Classik och har lite problem med högtalarna som är en sorts ProAc kloner. Däremot tycker jag att du ska testa de riktiga klonerna och se om de är nåt att ha. Mer högtalare för pengarna är omöjligt att få. Sen kan du biampa dessa senare med ett extra LK100 slutsteg. Dynaudio är också skitbra, jag testade ihop med 1.1, men det märktes att Classiken inte hade nog med kraft. |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 23:25:55
|
Gromit: Jag kör oxå Dynaudio 1.3se med sub OCH filter. Det finns många fördelar med detta. Mindre dist, går åt mindre effekt, går att spela minst dubbelt så högt. Ganska roligt med Dynaudiohögtalarna är att dom kan spela helt sanslöst högt i toppen. Verkar som att det är basen som begränsar dom, så med ett filter kan du i princip lassa på dom hur mycket som helst. |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 23:30:50
|
perper, vill du ha bra med bas och stativare, så välj Audiovector M1 Signature! Man blir förvånad hur pass dessa små lådor kan återge även bas.
tompa
|
 |
|
|
perper
Member

64 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 00:42:53
|
Hm, har aldrig hört på stativare + subwoofer som låtit bra tillsammans (men de bör ju finnas?). Jag vill ha bra kvalitet även på resten och det känns osm att det blir väl många lådor och förstärkerier som skall rymmas i samma budget (flera fallgropar)...... Om det just är den extrema lågbasen jag vill åt vet jag inte men Mirage:arna spelade en tillräckligt djup bas tycker jag.... Du har nog helt rätt i att man inte skall stirra sig blind på tillfälliga extrapriser (som inte ens behöver vara speciellt billiga) utan i stället hitta det man vill ha. Begagnat har jag inget emot men osäkerheten om man hittat vad man vill ha samt ev. avstånd avskräcker kanske lite (skulle bott i Stockholm!). Skall nog testa någon dynaudio låda och se om classicen ger upp.... Hm, ProAc kloner låter mest som ett läkemedel tycker jag ;-) Har ett par seriöst hembyggda stativare nu och det känns inte som att jag vill bygga något mer på ett tag.... Finns det någon bild och information om dessa högtalare någonstans? Är själv inte så övertygad om vitsen med en stativhögtalare som tar upp samma golvyta som en "riktig"... skall nog testa någon Audiovector iallafall... Skriv gärna flera tips.... Tillsist Tompa inget politiskt forum jag vet men.... Heder till England, USA, Danmark, Spanien och Australien som gör något åt en av de värsta ledarna som funnits på mycket länge..... Vi i Sverige kan tycka mycket men de flesta Irakier vill att USA skall bomba fast de har anhöriga kvar där.... Att bo där kan tydligen jämföras med en enda lång dödskamp eller att vara levande död. Demonstrationer av okunniga ungdomar ivrigt påhejade av den falska (eller lika okunniga!) röd/gröna vänstern. Lönlöst att försöka förhandla med denna regim. Hoppas att så få som möjligt behöver dö i detta krig men krig (inbördes eller utifrån) måste naturligtsvis till för att få bort en sådan tyrann..
Perper |
 |
|
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 10:23:00
|
Är inte så kunnig på det här men, de högtalare som är mest intressanta för mig för tillfället är
quad och rega. Bägge väldigt prisvärda.
Exit Planet Dust |
 |
|
| |
Topic  |
|