| Author |
Topic  |
|
|
hifirocker
Member

1303 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 00:08:08
|
Jag bor tyvärr i ett litet trångt rum som är ca 3 m brett, 2,5 högt och ca 4 långt. Med andra ord inte så lämpligt för mina golvhögtalare och subwoofer. Men jag gillar bas, men vill såklart att den ska låta så ren som möjligt.
Jag har gott om saker på sidoväggarna, såsom tavlor, hyllor och lampor som nog dämpar dom värsta sidoväggsrefexerna, samt 3 mattor på heltäckningsmatte-golvet, så mellanregistret och diskanten låter bra nu, det är med andra ord (ljud) främst högtalarens ljud som färgar ljudet och inte rummet, men tyvärr har jag inte haft möjligthet att kunna dämpa väggen bakom högtalarna och det bör man ju definitivt göra också, men tubetraps och andra absorbenter är dyra och ibland tar det mycket plats så jag undrar om någon vet om man kan tillverka egna basabsorbenter för en något billigare peng?
jag bor nära beijerbyggmaterial, om dom säljer en del gullfiber tror jag, kan det vara bra att ha för att dämpa basresonanser. Ibland låter basen bra,men vissa frekvenser förstärker rummet, ett antal decibel för mycket....det låter väldigt färgat och det vill jag gärna ändra på snarast möjligt, utan att bli ruinerad! Tacksam för tips och beskrivningar på egna "dämpbyggen"!   |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 00:47:59
|
| många olika former av basfällor och andra ljuddämpande pryttlar har avhandlats på forumet, leta i arkivet. |
sound pollution |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 18:19:37
|
Nån som vet vart man kan köpa fett tjocka mattor, ( att ha på väggen, taket o golvet också kanske )
för ett rimligt pris? (Gärna i västsverige)
Du säger bygga, jag säger stabilt
Mjau! |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 09:42:49
|
Du behöver främst ett större lyssningsrum.
Med en parametrisk EQ kan du sänka nivån på resonanstoppar i frekvensgången. |
 |
|
| |
Topic  |
|
|
|