HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 dämpa rumsresonanser....några tips?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/03/22 :  00:08:08  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag bor tyvärr i ett litet trångt rum som är ca 3 m brett, 2,5 högt och ca 4 långt.
Med andra ord inte så lämpligt för mina golvhögtalare och subwoofer.
Men jag gillar bas, men vill såklart att den ska låta så ren som möjligt.

Jag har gott om saker på sidoväggarna, såsom tavlor, hyllor och lampor som nog dämpar dom värsta sidoväggsrefexerna, samt 3 mattor på heltäckningsmatte-golvet, så mellanregistret och diskanten låter bra nu, det är med andra ord (ljud) främst högtalarens ljud som färgar ljudet och inte rummet, men tyvärr har jag inte haft möjligthet att kunna dämpa väggen bakom högtalarna och det bör man ju definitivt göra också, men tubetraps och andra absorbenter är dyra och ibland tar det mycket plats så jag undrar om någon vet om man kan tillverka egna basabsorbenter för en något billigare peng?

jag bor nära beijerbyggmaterial, om dom säljer en del gullfiber tror jag, kan det vara bra att ha för att dämpa basresonanser.
Ibland låter basen bra,men vissa frekvenser förstärker rummet, ett antal decibel för mycket....det låter väldigt färgat och det vill jag gärna ändra på snarast möjligt, utan att bli ruinerad!
Tacksam för tips och beskrivningar på egna "dämpbyggen"!

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/22 :  00:47:59  Show Profile Send celef a Private Message
många olika former av basfällor och andra ljuddämpande pryttlar har avhandlats på forumet, leta i arkivet.

sound pollution
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/22 :  18:19:37  Show Profile Send henricsson a Private Message
Nån som vet vart man kan köpa fett tjocka mattor, ( att ha på väggen, taket o golvet också kanske )

för ett rimligt pris? (Gärna i västsverige)

Du säger bygga, jag säger stabilt

Mjau!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/24 :  09:42:49  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Du behöver främst ett större lyssningsrum.

Med en parametrisk EQ kan du sänka nivån på resonanstoppar i frekvensgången.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000