| Author |
Topic  |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 21:28:45
|
Dessa finns inte att köpa i Sverige 
Vart ska man vända sig?
Du säger bygga, jag säger stabilt
Mjau! |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 21:55:10
|
De 2 jag känner till som i dagsläget säljer dem är HIFI-kit ( www.hifikit.se ) och Micke Högrud ( hifi@hotbrev.com ).
Mycket trevliga diskanter förresten!
/Erik |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 22:14:53
|
Afan, inte lite ute o reste jag var!  
Vielen dank!
Mjau! |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 22:19:03
|
Lustig fråga kanske,, men är det någon som testat hur dom uppför sig i trånga miljöer?
(Liten lägenhet & riktigt dum (ur hifi-synpunkt iaf) planlösning)
Ni som använt dem, med vilka basses?
Mjau! |
 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 10:22:02
|
En kompis kör renoverade Sonab OD11 i sitt 10m2 sovrum med möbler överallt (mycket trångt!) och det låter långt bättre än vad det borde göra där inne. 
Men så låter ju de gamla Sonabmodellerna bra nästan var som helst. Bara att köra in dem mot bakvägg och njuta.
/Erik |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 13:16:32
|
henricsson: minic säljer dessa diskanter oxå (dock verkar det vara ett problem att nå dem!?). hur de uppför sig borde thomas a kunna svara på, kolla denna tråd: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=10342
erik j: litet rum (basstöd) med mkt möbler (absorbtion och diffusion) låter ju nästan idealt för en liten högtalare som od11.
 säg det med en mätning! |
 |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 13:32:09
|
Celef:
Problemet är att det är så mycket möbler att rätt mycket av direktljudet från högtalarna skärmas bort. Högtalarna tittar fram från var sitt hörn, mellan dem står en stor hylla (högtalarna står bara cirka 20cm från denna) och det står även skrivbord längs ena sidväggen och en bänk längs andra. Så vissa saker är postiva som du säger, men rätt mycket negativt också.
De lät bättre i kompisens vardagsrum, men där kunde han inte ha dem (föräldrar... ).
/Erik |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 14:06:58
|
Med min begränsade mätutrustning så verkar diskanterna sprida mkt väl. Tyvärr kan jag inte mäta i 10-20 kHz oktaven så bra. Med 3-10 kHz verkar de spela mkt "brett". Att anpassa dem till ett lämpligt mellanregister var inte så lätt. Jag har dock börjat trixa med responsen mellan 1-2 kHz hos mellanregistret, och försöker få en liten förhöjning i detta område relativt registret över 3 kHz. Jag har jag haft en för brant baffelkorrigering, vilket gjort att nivån blivit för låg mellan 1-2 kHz. Jag försöker nu jämna ut baffelkorrigeringskurvan för att uppnå en mindre brant kurva så att jag kan öka nivån i filtret och korrigera för den fallande off-axis responsen mellan 1-2 khz. Jag tror det är idé att offra någon dB i on-axis linjäritet för att uppnå en tonal balans vid lyssningspositionen.
Har också experimenterat med filt för att minska spridningen hos diskanten, men det fungerade inte riktigt bra mellan 2-4 kHz (men väl över 4 kHz). Det var också vad I.Ö. förutspådde. En lätt horn-laddning skulle kanske fungera bra, men det kräver finsnickeri...
Thomas
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 17:46:02
|
Man tackar för länken Celef!
T.A., jaså det är CT62 som sitter i dina högtalare. Trevligt. Nu kanske just 2st CSX145 komma på besök i framtiden, så du kanske skulle kunna tipsa om nått lämpligt filter att testa  
Mjau! |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 22:21:11
|
Henriksson,
eftersom jag kör aktivt kanske det blir svårt att tipsa om passiva dito. Men jag kommer att lägga ut byggbeskrivning samt filterfunktion när jag är nöjd med mina högtalare. Du kan bevaka länken om mina monitorer, resultat lägges in där. Ska försöka i mitten på veckan med mätningar. Kanske mitt aktiva filter kan ge några idéer om passiva dito så småningom.
Thomas
Thomas
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 01:13:31
|
Har inget emot aktivt Det var dock passivt jag tänkte på i första hand.
Du får gärna maila en layout till martinhenricsson79@hotmail.com
Mjau! |
 |
|
| |
Topic  |
|