HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köttiga slutsteg/stärkare, max 5000-10000 kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Basnarkoman
Member

75 Posts

Posted - 2003/03/23 :  11:17:38  Show Profile Send Basnarkoman a Private Message
Jag är på jakt efter slutsteg (t o m helst förstärkare så att jag slipper köpa försteg) som ger köttigast tänkbara ljud. Jag letar efter nåt som låter varmt, groteskt med pondus, råkraft i bemärkelsen murbräcka i magen, ej snärt i ansiktet. Glöm det här med snärtbas, jag vill ha nåt som låter tungt, fräscht, gosigt och gärna svampigt. Loudness bas med andra ord, fast med kvalité dårra...

Nån som har några idéer? Rekommendationer av äldre slutsteg eller stärkare (som är riktigt kraftfulla) är även varmt välkomna. Har märkt att äldre produkter har mer svampbas än nya.

TIPS: Om ni vet hur AP Blue Diamond basarna låter, så är det exakt den karaktären på ljudet jag vill ha i slutsteget, men så klart kraftfullare och mer "midbasiga".

EDIT: Hoppsan glömde säga att jag endast ska använda detta till basarna i en bi amp koppling. /EDIT

Tack på förhand!

www.svsubwoofers.com

Edited by - Basnarkoman on 2003/03/23 11:45:20

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/03/23 :  11:21:29  Show Profile Send marcus a Private Message
Har du lyssnat på Rotel 1060?
Go to Top of Page

jonny
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/03/23 :  11:31:33  Show Profile Send jonny a Private Message
nads 218 thx,rotel och h/k borde klara dina krav.titta inte bara på effekten.glöm ej amperen.
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/03/23 :  12:57:35  Show Profile Send n/a a Private Message
Ahh.. Rotel lite större... Helt klart! Make till baskontroll och punch har jag knappt hört hittils...

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/03/23 :  19:11:05  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Glöm det här med snärtbas, jag vill ha nåt som låter tungt, fräscht, gosigt och gärna svampigt. Loudness bas med andra ord, fast med kvalité dårra...

Hifiresan går mot oanade höjder

Menar du att du vill ha svampig bas

Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/03/23 :  19:15:18  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag gissar på att en subwoffer är vad du igentligen vill ha.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/23 :  20:40:45  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Hifiresan går mot oanade höjder

Menar du att du vill ha svampig bas

Basnarkoman, menar du att du har ett par AP Blue Diamond eller att du vill ha sådan bas? Om du inte vilka högtalare har du? Är det inte Cerwin Vega eller något annat hemskt du skall sattsa på i stället som inte kräver så mycket kräm av förstärkeriet...??

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/23 :  21:05:48  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Nyligen hade Basnarkoman ett par Cevwin Vega, men klagade på att det inte kom någon bas ur dom. Kan ha berott på att han hörde på hårdrock med nästan obefintlig bas.
Jag hoppas dock att det inte fins några förstärkare som i sig låter "varmt, groteskt med pondus, råkraft i bemärkelsen murbräcka i magen, ej snärt i ansiktet. Glöm det här med snärtbas, jag vill ha nåt som låter tungt, fräscht, gosigt och gärna svampigt. Loudness bas med andra ord, fast med kvalité dårra... "

Man kan kanske höra på musik som låter så, men om man skaffar sig en förstärkare med detta egenljud hur låter det då när man hör på klassiskt eller jazz? Misstänker att även den mesta rockmusik skulle ta ordentligt stryk!

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/23 :  21:28:53  Show Profile Send Aton a Private Message
Blir det inte lite obalans om du biampar med helt olika slutsteg (slägga resp fjäder) till bas resp diskant?
Go to Top of Page

Basnarkoman
Member

75 Posts

Posted - 2003/03/23 :  22:11:18  Show Profile Send Basnarkoman a Private Message
Oj, nu blev det många svar.

Just nu har jag inga stora högtalare, utan jag sitter och planerar vad jag ska köpa. Ang AP Blue Diamond, så har jag som sagt inte dessa, utan det är ljudkaraktären i basarna jag diggar (problemet är bara att dom saknar midbas).

Svampig bas o svampig bas, jag vill ha motsatsen till hur de flesta stärkarna låter, neutralt och rätt platt. Visst, korrekt låter de, men det är urtrist att lyssna på en puka som låter kallt och entonigt, för att inte tala om basgitarr. Jag vill ha en mer köttig och varm karaktär på basljudet, inte återhållsamt och tråkigt.

Och CV, om dom hade mer hifiljud i diskant och mellanregister, och bi-amp terminaler, så skulle jag kollat in dem, men icke.

Lash: Nope, inte riktigt, subwoofer ska jag ha, men inte till musik. Det finns ingen midbass att hämta i de flesta subborna som finns. Subwoofer och musik går inte ihop IMO.

aton:

Jo, det är därför jag ska ha ett försteg till slutsteget och oxå.

www.svsubwoofers.com

Edited by - Basnarkoman on 2003/03/23 22:14:30
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/23 :  22:16:59  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Men ett par JBL då, dom har ju hyffsade diskanter och en jäkla midbass.... Där brukar det ju bli knuff i mellangärdet....
Är det inte bättre att börja leta efter ett par högtalare som ger dig det du vill ha och sen leta förstärkare?

Go to Top of Page

Basnarkoman
Member

75 Posts

Posted - 2003/03/23 :  22:24:45  Show Profile Send Basnarkoman a Private Message
Pjotre:

Hmm ok, visst, jag e öppen, har du några förslag på några? Jag är bara intresserad om det finns bi-wire/amp terminaler och sen vill jag även veta vid vilka frekvenser delningen sker.

www.svsubwoofers.com
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/23 :  22:33:56  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Varför är det ett krav med biwire terminaler?

Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/03/23 :  22:41:02  Show Profile Send molsson a Private Message
Köp ett par genexxa med 18tums bas. Till detta, en technichsförstärkare så klart. Då får du gosigt och svampigt. Loudness bas med andra ord.

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

Basnarkoman
Member

75 Posts

Posted - 2003/03/23 :  22:51:05  Show Profile Send Basnarkoman a Private Message
molsson:

Köper jag en Technics förstärkare så får jag ingen kraft för det första, dessutom får jag ingen kvalité.

Köper jag en Genexxa högtalare så får jag inga bi amp terminaler, jag får ett totalkasst diskant och mellanregister ljud, och för att inte tala om en helt okontrollerad och genom usel kvalité på basljudet, p g a oordentligt byggd och designad lådkonstruktion samt extremt billiga element och komponenter...

Andra förslag?

www.svsubwoofers.com

Edited by - Basnarkoman on 2003/03/23 22:54:23
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/03/23 :  23:05:32  Show Profile Send molsson a Private Message
men svampigt ;)

No hay banda!!
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/23 :  23:18:08  Show Profile Send DasIch a Private Message
Någon integrerad Marantz-förstärkare kanske skulle kunna passa?
Okej, jag måste påpeka att vi har helt olika ljudieald. Din beskrivning av basljudet finner jag grotesk, och Marantz-ljudet gillar jag. Däremot har Marantz ett mjukt, runt och varmt ljud och det finns gott om pondus i basen. Rätt "köttigt" och fylligt ljud. Sedan brukar de ha gott om spelglädje.
Prova PM7000, PM8000 eller PM8200. Kostar från 5000kr till 10,000kr.

Objektivist
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/03/23 :  23:35:02  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
basnarkoman>>varför är biamping så viktigt? det är bättre att bränna pengarna på en bra en förstärkare för 10k än två för 5k/st

Vill du ha svampbas, satsa på ett par jamo 365. placera dom i hörnen och du har en hel svampskog =)

[
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/03/23 :  23:44:17  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Köp ett begagnat PA-steg och skaffa sedan högtalare som har den "köttiga" ljudkaraktären du vill ha. Med PA prylar får du ordentligt med kräm.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/24 :  08:21:24  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Basnakroman, köp valfri förstärkare som har tonkontroller och loudness, så kan du enkelt ställa in önskad mängd bas.

Om du vill ha en förstärkare som låter "fett" m m utan tonkontrollerna påslagna (Detta rekommenderar jag dock inte), kan du köpa en Outlaw 1050 (det är en hembioreceiver). Den har det ljud du önskar. Det låter dock på din beskrivning som om du vill ha ännu mer av den varan.

/Johan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000