HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 nolom filter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rockdemon
Member

58 Posts

Posted - 2003/03/22 :  17:50:58  Show Profile Send rockdemon a Private Message
vad är det för något??

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/22 :  18:53:27  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Direkt in på de svåra frågornas topplista!
I vilket samanhang har du stött på, vad det nu är?
Go to Top of Page

rockdemon
Member

58 Posts

Posted - 2003/03/23 :  14:25:15  Show Profile Send rockdemon a Private Message
när jag skrev om att jag får ut för lite bas ur mitt system.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/03/23 :  21:33:40  Show Profile Send lennartj a Private Message
noolom, tror jag att det ska vara.
Vad jag mins skrev Ingvar Öhman en artikel i Ljudtekniska Sällskapets tidskrift Musik & Ljudteknik för rätt många år sedan med rubriken
"Några ord om ljust och mörkt" (begynnelsebokstäver noolom).
Den innehöll bl.a. ett schema på en kretslösning, att koppla mellan för- och slutsteg, där man i några diskreta steg kan justera nivån i basregistret och presensregistret (om jag minns rätt).

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/24 :  08:33:16  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Bygger vidare på lennartj:

Det är främst en tonkontroll som är gjord för att korrigera inspelningsfel. Som ju alla vet(?) så har kardioidmikrofoner en avståndsberoende frekvensgång i basregistret. De är helt enkelt gjorda för att spelas in med på vissa avstånd som kan vara olika mellan olika mikrofoner. Man kan göra en sådan mik som blir rak på 20 cm avstånd, man då blir basregsitret försvagat om man spelar in på 2 m avstånd. Det finn mängder av skivor som har inspelningsfel på så vis att det fattas lågfrekvens. Med noolom-filtrets basjustering kan man på ett fint sätt kompensera för detta. Det kan också användas för oss basnarkomaner som älskar extra bas på sådana skivor som redan har korrekt bas!!!

Sedan finns det också en liten "notchdipp" som kan kopplas på i diskantregistret (var det 5 eller 7 kHz?, kommer ej ihåg) för att mildra inspelningar med "skrikig" el "vass" diskant. Det är nämligen också ett vanligt "fel" hos stormembransmikrofoner av karidioidtyp, att frekvensgången har en topp i det registret. Jag tror det beror resonansen mellan de två mikrofonmembranen hos resp kanal.

Filtret funkar mycket bra, tycker jag. Det är bra också att det är fasta lägen.

Johan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000