| Author |
Topic  |
|
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 17:03:54
|
Jag fattar inte detta att ni måste hålla på och tvätta vinylplattor … Hur himla smutsiga skivor har ni egentligen?? Och HUR har ni hanterad dessa?
Tre kronors LP-skivor köpta på loppis kan ALDRIG låta bra, hur ni än håller på och tvättar dessa. Tänk på att en skiva spelad på ett dåligt nål kan aldrig låta som en skiva som är välskött!!! Och det kan man INTE se ens i mikroskop hur skivan kommer att låta!
Har själv en betydande samling LP-skivor och vad jag kan förstå efter att ha följt med ett antal forum här på nätet är NÄSTAN alla i mintskick eller väldigt nära det tekniskt sett. Det som kan vara lite sämre är själva konvoluten. Då jag var dum i min ungdom och klistrade adresslappar på de … (Dock är största delen av konvoluten också utan anmärkning med originalinnerpåsar etc.)
De är rigoröst välbevarade och oerhört välbehållna. Bara absolut rena händer som får nånsin röra mina kära plattor. Inga fingeravtryck eller rispor. Inget damm heller. Tvivlar starkt på att det skulle finnas många andra som har skött sitt vinylskatt bättre.
Det enda jag brukar göra är att använda skivborsten innan jag spelar de.
Jag väntar bara att priserna höjs rejält, sen kan jag tänka att sälja största delen av de. (Endast rubbet, eller inget.) Men inte en enda skiva kommer att gå för tre kronor … inte ens för 30. Hellre låter jag de gå i arv *s* |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 17:07:40
|
1) "Jag fattar inte detta att ni måste hålla på och tvätta vinylplattor" 2) "Tvivlar starkt på att det skulle finnas många andra som har skött sitt vinylskatt bättre."
Hmmm ... har du inte besvarat dig själv där? |
 |
|
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 21:05:29
|
Det är kul med billiga fynd! Får man dem bara rena kan man klara visst slitage om man har van den Hul eller liknande nål vid avspelningen som nyttjar större delen av spårväggen. Om en skiva är måttligt sliten av rund eller elliptisk nål så har oftast bara en del av spårväggen påverkats. Jag köper mest alternativa tolkningar av klassiska verk som jag redan har. Det är intressant att upptäcka hur olika ett stycke kan framföras, ofta för ett pris på 1-5 kr plus lite jobb med rengöring. För så lite pengar får man ju acceptera att få en del exemplar bortom all räddning. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 21:58:53
|
| Jag funderar starkt på att köpa en skivtvätt ...men 6500:- för en VPI känns lite magstarkt ... |
 |
|
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 22:45:25
|
quote: Tre kronors LP-skivor köpta på loppis kan ALDRIG låta bra.
Sånt jävla skitsnack... Mina låter fantastiskt, med vissa undantag. Och på dessa undatag har tvätt med yes hjälpt.
/Marcusoft |
No hay banda!! |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 23:28:07
|
Helt rätt Marcusoft!
Det är fyndplattor som kan vara skitiga och som efter lite ljummet vatten, Yes och ompyssling kan låta alldeles utmärkt igen. Den som inte testat detta bör inte heller ifrågasätta!
Jag kom för några veckor sedan över en bunt LP från 50-talet, och det är klart, rena var de inte efter 50 år och några spelningar. Efter en skonsam tvättning, visade sig flertalet vara oerhört lite spelade, några nästan MINT. Då blir man glad, nästan som ett barn på julafton! tompa |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 23:59:28
|
Låter som promotion för kommande försäjlning.  
Du säger bygga, jag säger stabilt
Mjau! |
 |
|
|
luminox
Member

171 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 01:07:16
|
Jag håller med om att man inte skall tvätta sina skivor för mycket, har faktiskt råkat ut för ett medel (kommer ej i håg vad det hette) som var ämnat för skivrengöring som förstörde en del av mina vinylskivor så se upp med vad du använder när du rengör dem. Som kuriosa kan jaga bara säga att skivor inspelade före 1970 oftast låter bättre än nya skivor även om de är billiga att köpa pga att det är en mycket bättre blandning i vinylen. Lyssnade i dag på en del gamla skivor och jag kan säga att utvecklingen vad gäller välljud snarare har gått bakot än framåt. Vilken ruggig närvarokänsla i dessa gamla skivor där ingen har digitalt remastrat och förändrat ljudet, det låter helt enkelt som det är menat att göra. |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 01:55:58
|
Det är ju så att t o m nya skivor blir bättre av tvätt. Varför? Jo, för det kan finns rester av ett medel som finns när man pressar skivorna för att kunde få loss dom (detta kan man ofta se om man kollar nogrannt på skivorna, dom bör vara helt blanka men kan ha "någon" hina över dom). Sedan så har vi allt annat som kan ha hamnat på skivan INNAN den ens kommit ut i affärerna. Eftersom skivspåren läses av med så extremt små mått så är ALLT som kommer iväg en ljudförsämring. Det är vad jag anser. |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 01:57:20
|
| Sedan så skulle inte jag personligen använda massa "mirakel" medel som folk blandar ihop själv. Köp seriöst istället, så vet man vad man får. Dyrare? Ja, men billigare i längden. |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 08:35:39
|
| Jag brukar köpa mkt plattor på ett antikvariat, och det underliga är att de ofta låter kanonbra. Jag har säkert köpt 200 plattor de senaste åren från samma butik, och aldrig fått en repa! Lite damm nån gång, men annars fantastisk kvalitet. Skivtvätt känns som det är för dem som aldrig slutar söka. Jag vill lyssna, och har därmed varken tid el. pengar att tvätta plattorna. |
Nicke the Rocker |
 |
|
| |
Topic  |
|