HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pengafördelning i ny anläggning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/03/23 :  23:49:28  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Man behöver inte tillbe basguden för att ha ett par golvare i ett rum på 20-25 kvadrat. Problemet verkar snarare vara att vissa har fått för sig att bas är förbjudet i ett "high end" system. Det är en ganska stor skillnad på "kontrollerad"och "ingen bas alls"
Låt oss t.ex. utgå ifrån ett par dynaudio-stativare i ett sådant rum.. Resultatet blir att man får anstränga sig för att höra basen då denna blir ganska svag..
Enda anledningen till att inte välja golvare i detta fallet anser jag vara 1, brist på plats. eller 2, brist på pengar (man får vanligtvis mer välljud för pengarna om man köper stativhögtalare då kabinetten etc, är mindre)
Detta är i alla fall min åsikt i basfrågan.

Carlsson Regerar!!
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/23 :  23:55:00  Show Profile Send tompa a Private Message
Zip, skit i vad de enskilda prylarna kostar, lyssna dig till för dig bra grejor inom rimliga prisintervall. Du fick rådet att inte börja med förstärkare för att sedan gå på högtalarvalet. OK, det är nog rätt, men det är samtidigt lika svårt att göra tvärtom, köpa ett par bra högtalare och sedan leta efter lämplig förstärkare´. (Jag har hållit på med det i två år nu...) Så, försök hitta allt samtidigt och lyssna hemma i lugn och ro. Seriösa handlare tillåter hemlån av demoex.

tompa
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/03/24 :  07:53:03  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Hallå Zip!

Det verkar en smula konstigt att 'Linn-lägret'inte kommit med sitt standardsvar än... Jag levererar det här (jag tror till viss del på det, men inte helt):

Linn Genki: 16.0 kSEK
Cambridge Audio A300: 2.4 kSEK
JPW Mini Monitor: 1.0 kSEK
Kabel: 0.6 kSEK

Utan att förhäva mig tror jag att detta skulle vara en anläggning som skulle ha vissa kvaliteter, men sakna andra...

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/24 :  08:15:05  Show Profile Send NtR a Private Message
Jag håller med dem som sagt att det ska läggas mest på högtaleri. Jag har sett att det diskuteras om stativare el. golvare. Glöm inte panelhögtalarna. Skulle själv ha Magnepan el. Quad om jag hade plats för dem.

Håller i stort med DasIch annars.

Rejvgudrun, fantastiskt namn

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/24 :  09:25:43  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"40% högtalare 30% förstärkare 20% cdspelare 10% kablage"

Håller i stort med om det här men dock med undantag för kablarna som inte behöver ha så stor del av 20 000:-. Det funkar till att börja med förträffligt med de kablar som du får med från någon seriös hifihandlare.

Dvs 40% på högtalare, 30 % på förstärkare och 30% på cdspelare. MvhKristofer
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/03/24 :  09:31:39  Show Profile Send kurt a Private Message
Hej

Försök hitta ett par lättdrivna högtalare du gillar. Då behöver inte förstärkaren bli så dyr och mer kan läggas på en bra CD-spelare.
Go to Top of Page

Moz
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/03/24 :  09:42:34  Show Profile Send Moz a Private Message
Väldigt mycket Mullet-förslag här... Vad är det med grabbar och högtalare? Linn-lägret har en ganska vettig grundtanke tycker jag. Crap in, crap out har alltid gällt och gäller fortfarande i allra högsta grad. Sedan kan man väl tycka att våra kära Linn/Naim-vänner ibland överdriver vikten av "källan först" i sin iver förklara och sälja in sina ideér... En vettig utgångspunkt är nog att sikta på den gyllene medelvägen 30/30/30 + 10 och sedan anpassa upp eller ner beroende vad man gillar. Om jag fick chansen att börja om (ganska angenäm tanke:) och hade 20 000 till förfogande skulle jag nog satsa på härliga "FattigmansNaim"! Rega är spelglädje, jävlar anamma och raketbränsle i en härlig kombination!!:)
CD: Planet 8495 kr
Förstärkare: Brio 3995 kr
Högtalare: Jura 7495 kr
Ger en totalsumma på 19985... Med lite paketrabatt blir det några hundralappar över till kablar oxå. Lyssnade på detta system för några vecor sen och det var en mycket trevlig upplevelse. Ett uppkäftigt system som "Rockar röven av högern" är det minsta man kan säga! Helt neutralt var det väl kanske inte och börjar man granska detaljer och ljudet register för register så finns där brister. Men varför granska de enskilda delarna när helheten är så härligt medryckande och musiken blir så rolig att lyssna på.!?:D
Keep on rocking!
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/03/24 :  15:07:56  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
50% högtalare, 20% stärkare, 20% cd, 10% akustik och eventuellt några kablar att koppla ihop prylarna med.

Skit in=skit ut gäller så länge du inte tänker pengamässigt. CD-spelare är den pryl med minst karaktär, sedan förstärkaren. Det mesta sitter som vanligt i högtalaren, då det är ordentligt mycket svårare=kostsammare att göra bra högtalare, än vad det är att masstillverka vettig elektronik... generellt sett.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/24 :  16:04:30  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag hade också köpt Swedes nästan färdiga ( han kanske rent av kunde bygga färdigt dom ) ProAc-kloner.
Är det någon som kan nämna en högtalare som ger mer välljud per krona så är iaf jag nyfiken.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/24 :  17:12:39  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Så gott som samtliga högtalare inom den prisklass som här talas om. Det är ytterst svårt att bygga egna högtalare. Eller det är inte så svårt, det svåra är att få dem att låta bra, och då menar jag att det inte endast är du själv med några kompisar som tycker att de låter bra,utan att de faktiskt låter bra. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/24 :  17:13:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message
För som sagt att bygga bra högtalare är det svåraste när det gäller hifi. Mvh kristofer
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/03/24 :  18:25:53  Show Profile Send erik a Private Message
För mig skulle det vara svårare att bygga en cd-spelare som låter bra.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2003/03/24 :  18:41:18  Show Profile Send zip a Private Message
Lite kul att ingen egentligen verkar ha läst min orginalfråga

Om man läser noga så står det "Jag kommer...att införskaffa en förstärkare, högtalare och tillhörande kablar" dvs ingen cd-spelare...detta beror på att jag den närmaste veckan kommer att beställa en Ah! njoe tjoeb 4000 för att komplettera det jag har just nu, dvs en Musical Fidelity x-can v2 och ett par Sennheiser HD 600. Om ett par månader så kommer jag (förhoppningsvis) att ha de 20k jag tänkte spendera på övriga komponenter, och jag tänkte för en gångs skull vara ute i god tid och börja leta redan nu ...och det blir ju lite enklare om man vet vilken prisklass man bör leta i
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/24 :  18:52:54  Show Profile Send fredde a Private Message
Största delen på cd-spelaren, sedan förstärkaren och minst på högtalarna. Men det skall inte vara överdrivet, relativt jämn prisnivå.

Skit in = skit ut...
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2003/03/24 :  18:59:53  Show Profile Send zip a Private Message
Kanske bäst att säga det igen, cd-spelare behövs alltså inte

Kan ju passa på att fråga om det egentligen är någon skillad mellan golv- och stativhögtalare (förutom att golvhögtalare är större och har bättre/lägre bas). Det viktigaste för mig är ändå att högtalarna låter bra och då även vid ganska låga ljudnivåer

Edited by - zip on 2003/03/24 19:05:06
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/24 :  19:00:32  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Lite kul att ingen egentligen verkar ha läst min orginalfråga "

Jo visst har jag det. Frågan var "Hur bör man fördela pengarna för att få ett välbalanserat system?" och på denna fråga så har du fått de procent tal som svar som du förmodligen ville ha.

Sedan att det diskussionen blev en diskussion om vad som är svårast att tillverka hade med det att göra att vissa rekommenderade hemmabyggen medans andra föredrog rena märkeshögtalare.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/24 :  19:02:55  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Sedan att du ju inte behöver någon cd i detta priset utan redan har en, gör ju att du får planera lite mer om hur du skall använda dina pengar. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2003/03/24 :  19:06:14  Show Profile Send zip a Private Message
Jo, det var ju liksom därför jag frågade

Och det att ingen har läst min fråga var mer riktat till dom som gav systemförlag som inkludererade cd-spelare

Edited by - zip on 2003/03/24 19:08:14
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/24 :  20:13:16  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Så gott som samtliga högtalare inom den prisklass som här talas om. Det är ytterst svårt att bygga egna högtalare. Eller det är inte så svårt, det svåra är att få dem att låta bra, och då menar jag att det inte endast är du själv med några kompisar som tycker att de låter bra,utan att de faktiskt låter bra.

quote:
För som sagt att bygga bra högtalare är det svåraste när det gäller hifi. Mvh kristofer

Detta var något av de mest idiotiska påståenden jag läst på detta forum (!)

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/25 :  08:26:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Detta var något av de mest idiotiska påståenden jag läst på detta forum (!)"

Ja ha och varför anser du det? MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/25 :  08:57:12  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Har du någon gång hört nån hemmabyggd högtalare som låter bättre än motsvarande högtalartillverkares högtalare? Därmed både i tid och pengar räknat eftersom tid är pengar. MvhKristofer
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/25 :  09:18:16  Show Profile Send binmarv a Private Message
För att återknyta till undertecknad. Jag har suttit och räknat lite på den ekonomiska procentsatsen i min anläggning vad beträffar olika komponenter.

Högtalare 40 %
Förstärkare 20 %
Kablage 15 %
Cd 23 %
Tweaks 2 %

Personligen tycker jag att fördelningen i min anläggning är ganska okej. Eventuellt kommer Förstärkärkaren att framtiden att öka några procent, liksom kablaget.

Måste dock påpeka att det är ytterst individuellt. Köper du en "kräsen" och analytisk högtalare så får du lägga en större procentsats på övrig elektronik.

Mvh Martin

PS. Ville du ha tips på specifika märken på förstärkare och högtalare i rätt prisklass också ?

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2003/03/25 09:32:41
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/03/25 :  10:03:56  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Driver en Classik ett par kloner med bra resultat? Jag var själv tidigare sugen på en sådan innan jag började i uppgraderingsträsket. Men det föll på att jag var tveksam til att den verkligen skulle kunna göra klonerna rättvist med effekt. Annars är det ju en ganska behändig sak.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/25 :  11:18:25  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Vad har du för några tweaks? MvhKristofer
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/25 :  11:59:48  Show Profile Send binmarv a Private Message
Whiskeyman:

Jag antar att du menar mig. Det jag syftade på var speciella underlägg till mina spikes och förbättrade byglar mellan bas och mellanregister istället för originalblecken. Dessutom "riktiga" dämpfötter till min cd-spelare.

Mvh Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000