HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör enbart i försteget
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/23 :  22:16:05  Show Profile Send Aton a Private Message
Får man nån vettig rörkänsla med rör enbart i försteget?(transistor-slutsteg)
Finns det några problem med en sån kombination bortsett från sedvanliga matchnings"problem"?

Edited by - Aton on 2003/03/24 00:05:53

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/03/23 :  22:18:48  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag har prövat och tycker det är mycket trevligt! Enda problemet är att vissa rörförsteg har lite väl hög utgångsimpedans och vissa transistorsteg har en för låg ingångsimpedans. Då kan det bli problem om du har för långa kablar mm. Testa först!

Mvh,
Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/03/23 :  22:19:40  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag tänkter prova just en sådan kombination om ett tag. Rörlinjesteget från http://www.diyforum.net ska driva antingen min HK3370 receiver eller ett par Sentec PA9 monoblock.

Eventuellt bygger jag ett rejält rörslutsteg i framtiden men det ligger lååååångt fram i tiden.

/Erik
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/23 :  22:23:49  Show Profile Send Aton a Private Message
Vad kan bli problemet med hög ut-impedans + låg in-impedans? Jag är ingen tekniker ...
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/24 :  00:13:00  Show Profile Send norman a Private Message
Lite enkelt förklarat så orkar inte en utgång med hög impedans driva en ingång med låg (om spänningen i ett visst ögonblick t.ex. skall vara 1v ut så kanske den bara blir 0.8 istället). Impedanserna är inte alltid rent resistiva och då belastar dom olika vid olika frekvenser och då kan man få ojämn frekvensgång (oftast fall i diskanten)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/24 :  00:21:29  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag är heller ingen tekniker men resonerar som så att det inte är bra om försteget inte kan hänga med i svängarna. Förmodligen är risken att diskanten rullas av.

Don´t fear the reaper
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000