Får man nån vettig rörkänsla med rör enbart i försteget?(transistor-slutsteg) Finns det några problem med en sån kombination bortsett från sedvanliga matchnings"problem"?
Jag har prövat och tycker det är mycket trevligt! Enda problemet är att vissa rörförsteg har lite väl hög utgångsimpedans och vissa transistorsteg har en för låg ingångsimpedans. Då kan det bli problem om du har för långa kablar mm. Testa först!
Jag tänkter prova just en sådan kombination om ett tag. Rörlinjesteget från http://www.diyforum.net ska driva antingen min HK3370 receiver eller ett par Sentec PA9 monoblock.
Eventuellt bygger jag ett rejält rörslutsteg i framtiden men det ligger lååååångt fram i tiden.
Lite enkelt förklarat så orkar inte en utgång med hög impedans driva en ingång med låg (om spänningen i ett visst ögonblick t.ex. skall vara 1v ut så kanske den bara blir 0.8 istället). Impedanserna är inte alltid rent resistiva och då belastar dom olika vid olika frekvenser och då kan man få ojämn frekvensgång (oftast fall i diskanten)
Jag är heller ingen tekniker men resonerar som så att det inte är bra om försteget inte kan hänga med i svängarna. Förmodligen är risken att diskanten rullas av.