HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vasst på hifi-klubben
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/03/23 :  22:44:20  Show Profile Send Roq a Private Message
Kom förbi hifi-klubben i helgen där någon lyssnade till nån DALI-högtalare i 20kkr klassen (pianolack på ovansidan). Detta drevs av nån nad-förstärkare och NAD c541.
Jag tyckte det lät jäkligt vasst - helt klart essigt! Det blev jobbigt att lyssna så jag gick vidare till nästa affär....
Har inte tänkt att köpa några av dessa grejer men är ändå lite nyfiken - brukar NAD-elektronik låta vasst, var det kanske DALIn det berodde på (som jag tyvärr inte vet vilken modell det var) eller kanske det bara var min personliga smak?

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/03/23 :  23:05:03  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
När det gäller karaktären på nads förstärkeri tycker jag att det verkar variera en hel del från modell till modell.
Min hembioförstärkare T752 är definitivt inte vass. Ej heller T741:an.
Däremot är t.ex. 218 väldigt påträngande enligt min åsikt.

Carlsson Regerar!!
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/03/23 :  23:49:48  Show Profile Send n0p a Private Message
Har nyss införskaffat en begagnad nad 302 och jag har ialla fall diskanten väldigt lågt ställt på den. Men om de är ngt generellt för nad vette fan.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/24 :  08:24:24  Show Profile Send jonsson a Private Message
efter vad jag hört så brukar väl NAD ha en lite avrullad topp... Min T760 låter inte vasst heller..

mvh magnus jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/24 :  08:47:57  Show Profile Send binmarv a Private Message
Jag får väl instämma med föregående talare...Nästan. Jag har i princip bara hört NAD vass en enda gång och det var just med en prologic. Jag hade ett 917-steg som spelade hemskt. Därefter bestämde jag mig för att aldrig köpa allt i ett, men de nya prologic-stegen borde vara mycket bättre. Vad beträffar slutstegen så har jag själv ägt ett 216 en gång i tiden o det lät allt annat än vasst. Jag har även lyssnat mycket på 218 och inte heller det lät vasst. Tyvärr kan jag inte uttala mig om den Nad-förstärkaren som du skrev om, men jag har svårt att tänka mig att den låter vass. Kan hända att den var för klen, men Dali är inte kände för att vara tröga. Det låter sannerligen konstigt. Dali är inte heller kände för att vara vassa. Jag överlämnar detta till de mer kunniga på området, men en intressant observation.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/03/24 :  09:48:47  Show Profile Send niklass a Private Message
Jag har t761 hemma ihop med t550 och det låter inte vasst, det kan jag inte påstå...

underligt det där för jag har lyssnat på dali ihop med nad litegranna och ljust var verkligen inte intrycket jag fick...
absolut inte... dali ht:na var några högtalare för 10-15kkr och dom lät ju som om ngn dragit en sovsäck över dem....

men det kan väl tänkas att det var en felmatchning av rang...

var tara-labs kablar ngnstans i signalvägen? isf tror jag att man skulle kunna misstänka dem för att tillföra lite ljushet i återgivningen...

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/03/24 :  12:52:34  Show Profile Send drgreen a Private Message
hur var rummet de spelade i ? Känns mer troligt att det var rummet som var för odämpat än att det var detaljer som kablaget det var fel på...
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/24 :  13:23:29  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag tror du kan skylla på högtalarna, med all rätta. Jag vet inte vilka du lyssnade på (har inte hört någon som har pianolack på ovansidan), men det låter som Dali Evidence 870, dessa har en mörk (svart) glasskiva ovanpå och kostar 20 000:-

Jag har ägt dessa i cirka 2 år och har alltid haft problem med för vasst ljud hur än jag bytt kringutrustning De finns inte längre kvar i min ägo
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/03/24 :  17:42:52  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Om 218 skulle låta mjukt, så skulle jag aldrig vilja lyssna på en förstärkare som är analytisk i karaktären. Tyckte nämligen att 218 lät hemskt när jag provade det. Kan förvisso ha berott på försteget (nad 114). Det var inte endast i toppen utan det gällde hela vägen ner i mellanregistret. En väldig attack utan tvekan, problemet är att det tog mig 5 sekunder att bli lyssningstrött. När jag sedan bytte tillbaka till min Hk-stärkare var det som att fylla öronen med honung.

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/03/24 :  23:38:20  Show Profile Send Roq a Private Message
hur var rummet de spelade i ? Känns mer troligt att det var rummet som var för odämpat än att det var detaljer som kablaget det var fel på...

Ja, nån dämpning var det inte tal om...tror inte ens den "obligatoriska" heltäckningsmatttan var på plats :-)
Dali Evidence 870 kan det mycket väl ha varit - stämmer bra med din beskrivning. Ja, jag har också tyckt att DALI har låtit ganska bra hittils - det var därför jag funderade...
Verkar som den samlade uppfattningen lutar åt att NAD generellt inte ger speciellt vasst ljud.
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/03/25 :  20:03:17  Show Profile Send yoko a Private Message
modellen heter troligen euphonia. Dalins fel-helt klart. Det är ingen frågan om ngt annat!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/26 :  10:22:13  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Dali euphonia går nog inte på 20 000:-
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/03/26 :  10:45:22  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Det är nog dessa:
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=47&product=DALIEVI870
Högtalarna har en gång i tiden kostat 14.000kr, förstår inte riktigt hur de kan ha gått upp i pris så mycket.

Edit: Recension på 870:
http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=477

Även lillebrodern 470 har gått rejält upp i pris. När de recenseradas av Hifi & Musik för 3-4 år sedan så kostade de 8.995kr, nu kostar de 11.996:-
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=47&product=DALIEVI470

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39

Edited by - Kaleid on 2003/03/26 10:49:20
Go to Top of Page

fredde_67
Member

92 Posts

Posted - 2003/03/26 :  11:03:26  Show Profile Send fredde_67 a Private Message
Prishöjningen på Dali 470 togs upp på HiFi-klubbens forum. Så här svarade de:

"Fabrikken i Danmark der producere DALI Evidence kabinetter har desværre måtte hæve priserne, hvilket afspejler sig i de nye priser på denne højttalerserie. Det kan hverken DALI eller Hi-Fi Klubben gøre så meget ved.
Men uanset de nye priser, er dette stadig en serie der giver utrolig meget kvalitet for pengene - både hvad angår lyd, teknik og finish."

Annars så är det ganska lätt att lista ut deras prispolitik när nätbutiker nu börja sälja samma prylar som HiFi-klubben. Det är alltför stora marginaler på de dyrare och kraftfullare förstärkarna. Se t ex NAD:s hembiorecivrar, från T742 till T762.

Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/26 :  11:17:29  Show Profile Send fredde a Private Message
Angående Nad så tror jag knappast att de låter vasst. Har ägt slutsteget 216 en gång i tiden och den lät snarare mulligt än analytiskt. Hur det är med deras andra modeller vet jag i och för sig inte men jag har en känsla av att det sista en Nad förstärkare gör så är det att låta vasst, men jag kan ha fel...

Har däremot en erfarenhet av dåligt ljud på Hifi klubben, båda butikerna jag varit i, Luleå och Stockholm, har det låtit fruktansvärt dåligt. Detta har dock i dessa fall med rummen och installationen och inte grejerna i sig att göra det är jag helt övertygad om. I Luleå (då butiken fanns) var det minst sagt vasst, så vasst att det inte gick att höra alls, plus att det glappade i ena kanalen hela tiden... Ursch!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000