| Author |
Topic  |
|
|
theboyonthemoon
Member

350 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 11:47:47
|
kopplade upp min Primare-förstärkaren mot tvn. Tog alltså in tv-ljudet (två kanaler) i förstärkaren. Då händer det märkliga! TV´ns högtalare (som i övrigt är riktigt bra) börjar brumma. Jag har bytt mellan olika ingångar på förstärkaren och har apparaterna på olika vägguttag. Men ändå så brummar det. Förstärkaren behöver bara stå i standby-läge och så brummar det ändå.
Jag misstänker att det har nåt med jordning att göra, men är det nån som vet säkert vad det beror på (och hur jag blir av med det). Andra förstärkare har aldrig skapat dettta missljud. Är det förstärkaren som är felkonstruerad?
Snälla lås inte denna topic bara för att det handlar om tv-ljudet... det är ju ändå i två kanaler! |
Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död... |
|
|
Terratec
Member

146 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 11:56:13
|
Har du kopplat in tv:n via ett kabel-tv uttag? I så fall är det antagligen en jordslinga som uppstått. Ofta kommer dock brummet ifrån stereons högtalare och inte från TV:ns(?). Många hifi-handlare säljer en antenn-trafo som eliminerar brummet. Kopplas in i antenn-uttaget. |
 |
|
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 12:07:53
|
Hej! Förmodligen har det att göra med ditt Tv-antennuttag. Jag har problem med min riaförstärkare med brumm när jag har antennsladden i tunern, men när jag kopplar bort antennen så försvinner brummet. Jag bor i ett hyreshus så vi har kabel-tv och radiouttag så när jag använder det jordade nätuttaget till förstärkaren blir det så.
/PO
|
|
Edited by - poman on 2003/03/24 13:09:10 |
 |
|
|
theboyonthemoon
Member

350 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 12:52:21
|
| kan man inte bryta jordslingan på något sätt? Jag misstänker att den omnämda apparaten som finns att köpa kostar ett par hundringar. Men ni har helt rätt, tvn är kopplad till ett kabeltv-utttag. |
Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död... |
 |
|
|
redbat
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 12:55:09
|
| Terratec har helt rätt, finns skiljetrafo att köpa hos hifi-handare. Kostar ca 300 kr och kopplas in i antennuttaget. |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 14:36:27
|
Händer precis samma sak hos mig, så fort jag kopplar in antennsladd till TV'n börjar det brumma i stereon eftersom DVD-spelaren är ansluten till TV'n. Blev lite förskräckt och trodde att förstärkaren mådde dåligt innan jag upptäckte vad det var...
300 spänn för att fixa, aj! Inte för att det är mycket pengar, men det känns som onödigt... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
theboyonthemoon
Member

350 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 18:15:10
|
| det måste väl gå att loopa jordslingan på nåt sätt. dra nån kabel från rätt plats till rätt ställe, eller..? |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 19:02:11
|
Det finns en isolationstrafo för antenn på ELFA.
Antenntransformator RFT-2

Artikelnr. 78-001-39
276:- + moms.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 21:21:16
|
| Antenntrafo var ordet sa Bull. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
theboyonthemoon
Member

350 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 10:52:46
|
bläää.... 300 spänn. Jäkla kabeltv  |
 |
|
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 11:01:55
|
Det kan gøres MYCKET billigare.
Du skal indlodde en liten kondensatorr 0,01 uF (10 nF) eller mindre i STELforbindelse från antenneuttaget. Om kondensatoren er liten nok - t.ex. 1 nF kan den väre i stikken. Kondensatoren forbinnes parallelt med en liten motstand - 50-100 ohm.
Detta har kört i mit system i flera år och virker fint. |
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 12:25:47
|
Jag är lite allergisk mot kondingar mot jord efter historierna runt Voltexfiltret, men men, det bör fungera.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
theboyonthemoon
Member

350 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 17:58:00
|
jeg tar og pröver den billige metode...  |
 |
|
| |
Topic  |
|