HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bensin på elden!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/25 :  08:04:28  Show Profile Send NtR a Private Message
Jag har en kamrat som är yrkesfotograf. Han säger att digitalkamerorna nu är tillräckligt bra för att användas yrkesmässigt till detaljer, porträtt mm. Dock, om man plåtar landskap, så blir förgrunden skarp och fin, det blir djup en bit in men sen blir det bara fond i hela bakgrunden. Inget djup alls i det som kanske är det viktigaste i landskapsfotograferingen.

Det här med bild är lätt att diskutera med folk. Alla kan se om det är skarpt och finns djup. Inte lika lätt med ljud.

Kan det vara så att det är lika som ovanstående med de digitala ljudkällorna. Jag tycker vinyl är bra mycket behagligare, men är inte dummare än att jag förstår att det har STORA brister. Men nog är det lite "fond" över CD?

Nicke the Rocker

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/25 :  08:08:08  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det är kanske ingen bra idé att jämföra ljud och bild på det sättet, de är väldigt olika. Jag tycker för övrigt att själva inspelningen är viktigare än formatet när det gäller så pass bra format som vinyl och cd, men av någon anledning pratas det alltid mest om formaten. Kanske för att inspelningen är svår att påverka.
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/03/25 :  10:15:37  Show Profile Send Melker a Private Message
"Jag tycker för övrigt att själva inspelningen är viktigare än formatet när det gäller så pass bra format som vinyl och cd"

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv :-)

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/03/25 :  19:33:32  Show Profile Send nin a Private Message
Det är kanske ingen bra idé att jämföra ljud och bild på det sättet, de är väldigt olika.

Håller med! Det finns INGEN relevens mellan dom.

Jag tycker för övrigt att själva inspelningen är viktigare än formatet när det gäller så pass bra format som vinyl och cd, men av någon anledning pratas det alltid mest om formaten. Kanske för att inspelningen är svår att påverka.

EXAKT!! Inspelningen och framförallt MASTERINGEN!! Det är nog det som förstört 10 000-tals CD skivor med dålig digital mastering.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000