HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har Rotel slagit in på Linn-stigen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/03/24 :  11:59:52  Show Profile Send kurt a Private Message
I senaste nummret av High Fidelity presenteras Rotels nya grejer.
Det sägs att man har en ny ljudfilosofi, där bla spelglädje är ett centralt begrepp men att djup-perspektivet har blivit lite lidande.

Har Rotel slagit in på Linn-stigen månne?

Edited by - kurt on 2003/03/24 12:25:49

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/24 :  12:01:59  Show Profile Send NtR a Private Message
Nä, nu får du sluta skoja med oss Kurt. =)

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/03/24 :  12:07:25  Show Profile Send Jadde a Private Message
Linn-stigen???
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/03/24 :  12:50:00  Show Profile Send molsson a Private Message
Den onda stigen...

No hay banda!!
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/03/24 :  13:19:27  Show Profile Send poman a Private Message
Den onda stigen...
Jasså ni tycker linn är det, vem vet det kanske är hin håle själv
som står bakom Linn hua hua.
Smaken är som sagt som .......
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/03/24 :  13:34:37  Show Profile Send kurt a Private Message
Jag lade inte någon värdering i om det är en ond eller god stig.
Som konsument kan man tycka att det är bra att Linn får konkurrens i det segmentet.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/24 :  13:58:46  Show Profile Send peder47 a Private Message
Kurt,du skrev...
*Som konsument kan man tycka att det är bra att Linn får konkurrens i det segmentet.*

Du pratar *Flat Earth* kontra *Round Earth* som engelsmännen säger.
I det segmentet har vi förutom Linn,också Naim,Exporsure med flera.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/03/24 :  13:59:46  Show Profile Send Larsho a Private Message
Då har du väl inte riktigt lyssnat på Linn måste jag
säga, vet inte var du får all rappakalja ifrån

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/03/24 :  14:08:57  Show Profile Send molsson a Private Message
Peder har helt rätt. Två skilda sätt att se på saken. Låta bra, kontra stampa takt-teorierna.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/24 :  14:16:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Man ska nog försöka se förbi vad en reklammakare tycker är mest säljande för stunden och apparaters ljudliga prestanda. Histosriskt sett har det oftast varit två helt skilda saker.

Mina erfarenheter av Rotel är att de gör sund konstruerad eletronik utan någon som helst inblandning av att låta känslorna styra apparatkonstruerandet. Det kan musiken ägna sig åt istället, blir bäst så.

edit: punkt på fel ställe

Edited by - Knoppen on 2003/03/24 15:50:24
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/24 :  15:37:35  Show Profile Send NtR a Private Message
Finns det fler än jag som tycker att Linn är en tillverkare i mängden som, liksom de flesta andra, får till en produkt då och då? Jag struntar i livets ljud, jag har hört bra Linngrejor. Jag kan svårligen tänka mej att nån kan såga LP12an totalt och mena allvar. Idag kanske, men inte när den kom. Krell har också gjort mindre lyckade produkter.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/03/24 :  15:59:38  Show Profile Send kurt a Private Message
"Mina erfarenheter av Rotel är att de gör sund konstruerad eletronik utan någon som helst inblandning av att låta känslorna styra apparatkonstruerandet. Det kan musiken ägna sig åt istället, blir bäst så."

Det är inte jag utan High fidelity som går så långt att dom menar att Rotel har en ny ljudfilosofi

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/24 :  16:06:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag trodde inte att det var du, Kurt.

Jaja om det är High Fidelity själva som tycker det, då säger det ju knappast någonting om vad som är Rotels egna uppfattning. Har du möjligtvis texten, eller har det kommit ett jättejättefärskt nummer som inte finns i kiosken? Om du lägger ut ett påstående sådär som du gjorde, så blir det ju bara en massa spekulationer om övriga inte har läst texten. Då är det bättre om du har en länk eller att du skriver texten så att man talar om samma sak, menar jag.

/JOhan
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/24 :  16:47:26  Show Profile Send DasIch a Private Message
"Mina erfarenheter av Rotel är att de gör sund konstruerad eletronik utan någon som helst inblandning av att låta känslorna styra apparatkonstruerandet. Det kan musiken ägna sig åt istället, blir bäst så."

Vem tusan låter känslorna styra konstruktionen av apparaterna? Jag menar, att bygga apparater handlar om ingengörskonst. Det vore som att låta känslorna styra när man räknar på en matteuppgift.
Skillnaden mellan konstruktörerna ligger snarare i vilka mål de satt upp för sina apparater - hur de vill att slutresultatet skall bli.

Objektivist
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/03/24 :  17:00:18  Show Profile Send n0p a Private Message
DasIch>> och slutresultatet präglas av den filsofi/känsla/preferens som konstruktören haft som mål.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/24 :  17:08:53  Show Profile Send DasIch a Private Message
Precis. Det betyder att det inte är käsnlorna som styr apparatkonstruerandet, utan apparatkonstruerandet som styr känslorna. Apparatkonstruerandet styrs i sin tur - givetvis - av konstruktörens tänkande.

Objektivist
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/24 :  18:38:09  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Apparatkonstruerandet styrs i sin tur - givetvis - av konstruktörens tänkande."

...som i sin tur styrs av vederbörandes känslor (nåja, kanske i viss mån i alla fall). Tjusig cirkel, va?
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/24 :  19:28:42  Show Profile Send DasIch a Private Message
Magnuz: Föreställ dig att du en dag knatar ned till banken. Du skall ta ut en stor summa pengar för att köpa någon snordyr hifi-pryl, eller något annat kul. När du står i kön rusar en man in och börjar vifta med en pistol. Ett rån, uppenbarligen.
Jag vågar förmoda att du skulle bli rädd i en sådan situation. Fast, varför blir du egentligen det?
Det beror på att galningen viftar en pistol och uppträder tillräckligt aggressivt för att tänkas använda den. Ditt liv är i fara, och såvida du värdesätter det blir du rädd för att förlora det.

Rädslan är dock beroende av en sak, nämligen dina tankar - eller närmare bestämt ditt begreppmässiga medvetande.
Ifall du inte skulle veta vad en pistol är skulle du möjligtvis kunna bli skrämd av det aggressiva uppträdandet från rånaren. Om du inte skulle förstå rånarens kroppspråk skulle du inte ha någon förståelse för situationen.
Dina känslor är alltså beroende av begrepp, och hanteringen av begrepp är tänkande. Därför är känslor beroende av tankar.
Vårat medvetande börjar alltså vid sinnesintryck, som i princip är ett bombardemang av data. För att förstå dessa data krävs en bearbetning, en tankeprocess. Genom förståelsen kan sedan känslor uppkomma

Det leder till frågan; kan apparatkonstruerandet styras av känslor?
Förvisso kan vi människor handla känslomässigt, men det beror på en tidigare integrering av begrepp. Skapandet sker genom att hantera begreppen för att nå sitt mål.
Vill man exempelvis skapa en cd-spelare med gott om spelglädje måste man analysera begreppet spelglädje, integrera det med de olika begreppen som rör konstruktionen av en cd-spelare och sedan givetvis fatta en oerhörd massa beslut om vilka komponenter som passar bäst osv.

För övrigt satsar jag på en karriär som hifi-filosof...

Objektivist
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/24 :  20:22:21  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Det stämmer nog att man måste översätta sina känslor (och då avser jag något som mer är att betrakta som värderingar och inte sensationer) till vetenskapliga teorier för att lyckas som konstruktör.
Mvh Johan

PS. Den som vill veta mer om sinnesintryck och känslor kan jag rekommendera att läsa något om eller av filosofen och upplysningsmannen David Hume.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/03/24 :  23:12:15  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Musiken då.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/03/25 :  07:31:48  Show Profile Send molsson a Private Message
Musiken låter jättebra i rotel, har alltid gjort. Inte platt och tråkigt som genom linn.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/25 :  08:14:22  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag är nog inte så säker på att känslor är helt beroende av begreppsmässigt medvetande. Det beror ju förstås på hur man definierar känslor, men åtminstone vissa primära känslor kan nog triggas utan föregående tankeverksamhet. Att påstå att rationellt tänkande skulle vara en förutsättning för känslor är nog direkt fel, dristar jag mig att påstå.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2003/03/25 :  13:12:49  Show Profile Send markih a Private Message
Alldeles för förenklat synsätt Dasisch! Känslor behöver inte en begreppsvärld eller förståelse för att uppkomma.

markih
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/03/25 :  14:14:02  Show Profile Send molsson a Private Message
Kanske inte, men utan en begreppsvärld, och utan reella referenser kan man omöjligt definera en känsla som något annat än en känsla.

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/25 :  17:03:26  Show Profile Send DasIch a Private Message
Att känslor skulle kräva rationellt tänkande har jag aldrig påstått. Däremot är de beroende av begrepp(och att det skulle vara ett förenklat synsätt är inte en vederläggning). Utan begreppen befinner man sig i en sensationsvärld, som ett nyfött barn.
Problemet man stöter på om man försöker få känslorna oberoende av begreppen är att det då inte finns något som orsakar dem.

Objektivist
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2003/03/25 :  17:18:34  Show Profile Send markih a Private Message
Begrepp är en fiktiv konstruktion av den rationella delen av hjärnan.
Inget fel i det, men det är på sin höjd ett användbart redskap.
Känslor ligger närmare den existensiella upplevelsen.

Annars håller jag med det du skriver

markih
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000