| Author |
Topic  |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 19:59:17
|
Hejsan
Någon som vet om Keith Jarrett gjort fler skivor som håller samma klass som "The Köln cocert", eller kanske till och med bättre? |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 20:10:16
|
Yepp, han har gjort massvis med inspelningar av mycket hög kvalitet. Är du enbart intresserad av hans solo-plattor? Han har gjort många bra saker med halvstora grupper.
tompa |
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 21:02:03
|
| Är det samma stil som "the Köln ..."? Eller är det olika genrer? Gillar den svängiga stilen på "the Köln ...". |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 22:38:39
|
Nja, samma stil, vete sjutton... men svänger gör det, garanterat!
Jarrett var särskilt till sin fördel med sin egen kvartett som innehöll Dewey Redman på tenorsax, Charlie Haden bas och Paul Motian trummor. Dessa inspelningarna är från första halvan av 70-talet. Här finns sådana höjdarnummer som Byablue, Silence och Rainbow. Några år tidigare gjorde han en del bra grejor tillsammans med vibrafonisten Gary Burton. Fredde, du kan ju alltid gå in på Tower Records hemsida och provlyssna.
tompa |
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 16:31:45
|
| Ok! Tack för tipsen! |
 |
|
|
tompa
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 20:45:04
|
Varsågod, Fredde! Kom att tänka på fler pianister, om det nu är så att det just är pianomusik du gillar. Har du lyssnat på Bill Evans? Enl min och jag tror mångas mening var Bill Evans den i särklass bäste (ja, mest intressante, engagerande, lyriske)jazzpianisten alla tider. Jag tröttnar aldrig att lyssna på honom. Man kan köpa i stort sett vad som helst med honom på platta, han gjorde aldrig något halvdant.
tompa |
 |
|
| |
Topic  |
|
|
|