Hallå alla experter... vädjar nu till er.. har ett par Jamo Studio 180 som jag skulle vilja bygga om till ett par VH-1 horn. Undrar bara om de elementen som sitter i mina Jamo skull tänkas passa i hornen.
Någon som har parametrarna på i första hand basarna i Jamo högtalarna.. menar Vas, Fs, Qts osv
de data jag har på dem är det som står bak på basen dvs 20418 samt PO:09814
Att plocka ur elementen ur en låda för att göra det så billigt som möjligt kan straffa sig. När man ändå lägger ner så mycket tid som det faktiskt tar att sno ihop lådan och få till finishen o.s.v. Då är det bättre att det blir garanterat bra.
Men om du ska bygga VH-1:or har jag ett hett tips(har nämnt detta på forumet förut). En del tycker nämligen att basen kan bli alltför klen i VH-1:orna och då har jag en liten modifikation man kan göra.
Rita om ritningarna en aning så att fösänkningen av baffeln blir så stor att ytterligare en skiva får plats framför baffeln. Om det skulle visa sig vara nödvändigt att modifiera pga för klen bas kan man nu sätta fast en skiva i baffeln som går ner och täcker hålet så att öppningen bara blir 8 * 25 cm istället för 30* cm. Detta ger djupare och starkare bas enligt mig.
Nu är mina VH-1:or lyssningsklara se bilderna på min hembiosida... Vilken enorm skillnad på ljud det blev..vid låga voymer en detaljrikedom,renhet,djup som jag inte kunnat tro. Vid höga volymer finns där ett enormt tryck samt även renhet och djup utan att elementen verkar jobba allt för mycket... trodde inte mina öron..att det skulle göra sådan skillnad från mina Jamo sudio 180 lådor till dessa det hade jag inte trott.. det är ju samma element som sitter i...