Tjoo Jag har plockat fram ett par 11 år gamla Polk Audio Monitor 5 som egentligen tjänat ut, elementen låter si-sådär och de har vid ett antal tillfällen "trillat" av sina stativ så lådorna är inte vad de varit.
Högtalaren är en två-vägskonstruktion med slavbas som inte har mycket med hifi att göra men som enligt test i Hifi & Musik är gjorda för "Rock i stort rum". Det nedersta elementet är ett helt passivt membran som utgör "slaven", exakt hur det fungerar är jag inte riktigt hemma på.
Min idé är att omskapa dessa högtalare från stativare till bokhylle-dito genom att bygga en ny låda enligt ritning nedan. Orsaken att jag inte bara lägger högtalaren är mycket böcker i vårt läsrum och de existerande lådornas kondition. Deras höjd (55 cm) ska omvandlas till djup och slaven ska placeras på sidan långt in. Min bokylla är ordentligt djup (IKEA Niklas, 60 cm) och avståndet mellan hyllorna (38 cm) är högt nog för att diskanten och mellan/bas ska rymmas på baffeln.
Jag har inga erfarenheter av att bygga högtalarlådor, dock har jag gått genom detta DIY-forum så det grundläggande har ni redan berättat. Vad ska jag tänka på just i detta fall? Ska lådorna vara symmetriska, d v s att slavarna sitter mot alternativt från varandra (sidorna i bokhyllan är öppna) eller spelar det ingen roll? Ska jag tänka på något annat då slaven inte sitter på baffeln? Alla idéer och annat är välkomna.
<edit> Jag planerar att nyttja de element och delningsfilter som sitter i original-högtalaren om det inte framgår.
Om det är ett helt vansinnigt projekt så var snälla mot mig i sågningen...
quote:Jag har inga erfarenheter av att bygga högtalarlådor, dock har jag gått genom detta DIY-forum så det grundläggande har ni redan berättat. Vad ska jag tänka på just i detta fall? Ska lådorna vara symmetriska, d v s att slavarna sitter mot alternativt från varandra (sidorna i bokhyllan är öppna) eller spelar det ingen roll? Ska jag tänka på något annat då slaven inte sitter på baffeln? Alla idéer och annat är välkomna.
<edit> Jag planerar att nyttja de element och delningsfilter som sitter i original-högtalaren om det inte framgår.
Om det är ett helt vansinnigt projekt så var snälla mot mig i sågningen...
Var lite onykter igår Slavbasarna bör sitta så att båda (enl din ritning) pekar mot centrum. Eftersom slavbasen spelar lågbas så är inte placeringen kritisk. Det är nog bara att tuta o köra!
EDIT: Byt dämpmaterial! (mot gullfiber eller liknande)