HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nautilus 803
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nautilus
Member

75 Posts

Posted - 2003/03/25 :  21:22:02  Show Profile Send Nautilus a Private Message
Tja!

Har för tillfället ett system bestående av NAD S500, NAD S300 och B&W Nautilus 803.

Går i uppgraderingstankar, då jag misstänker att jag inte direkt skämmer bort mina Nautilushgötalare med den nuvarande elektroniken. Ljudet är tämligen tunnt och "metalliskt", inte alls i paritet med hur jag vet att dessa högtalare kan låta.

Undrar därför om någon kan rekommendera en vettig uppgradering som gör att jag slipper dessa problem. Är främst intresserad av att köpa ny förstärkare, men även CDn är utbytbar om det skulle vara så att den är den svagaste länken.

Den absoluta ekonomiska smärtgränsen går vid 40k, men egentligen helst vid 30

Tacksam för alla sorters rekommendationer

It's a long way to the top if you wanna rock'n'roll

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/25 :  21:34:47  Show Profile Send Timbre a Private Message

Kolla in vad som finns från Holfi. Raka motsatsen till ljudet du beskriver.
Jag har hört Holfi med B&W Nautilus (801/802). Det var väldigt trevligt...
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/03/25 :  21:34:52  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Låter inte Nautilus bra med classé? Det lilla jag hört var inte så illa. En integrerad sådan ligger väl inom dina ramar.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/25 :  21:36:41  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Kolla in vad som finns från Holfi. Raka motsatsen till ljudet du beskriver.
Jag har hört Holfi med B&W Nautilus (801/802). Det var väldigt trevligt...

Timbre, var det på Hifi Klubben på Åboulevard i Köpenhamn?? I så fall har jag hört samma uppställning och det låter mycket trevligt!
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/03/25 :  21:38:51  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
En Plinius förstärkare kanske? Låter aldrig tunnt eller metalliskt. Classé sägs också låta bra tillsammans med B&W.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/25 :  21:42:02  Show Profile Send Timbre a Private Message

He he, ja jag hoppade med på en fortbildningskurs i Köpenhamn bara för att få lyssna en gång till...
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/03/25 :  21:42:43  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Btw har även hört att Nad S200 ska låta bra med Nautilus, mycket bättre än din integrerade. Dock bara vad jag hört sägas...

Almost cut my hair
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/03/25 :  21:53:25  Show Profile Send drgreen a Private Message
musical fidelity a308 stärkare kanske?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/26 :  00:28:30  Show Profile Send n/a a Private Message
Kanske kan vara värt att kolla upp Någon kanske har testat den.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=1791
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2003/03/26 :  00:37:54  Show Profile Send marran a Private Message
pass aleph (någon av de mindre modellerna tror det finns en femma på hifimagasinet för runt 20k tror jag) definitivt inte metalliskt dessutom värmer de gott

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/03/26 :  00:53:22  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Som jag uppfattat det skall S200 vara lika kall som S300
http://www.hifimagasinet.com/recensionsDetalj.asp?recensionID=333

Har dock ingen personlig erfarenhet..

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/26 :  10:58:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Unholyrischna!

NAD S200 låter INTE kallt. I den lyssningstest jag gjorde och skrev om i Musik och Ljudteknik, så lät det som om den tröttande lite i dynamikhanteringen. Transienter blev lite matt återgivna skulle man också kunna säga. Det gav sammantaget ett lite "snällare" ljud, allt annat än "kallt". Som helhet tyckte jag inte att S200 var tillräckligt bra, det finns mer nuetralt återgivande förstärkare än den. Lyssningstesten var förstås utförd enligt F/E-lyssningsmetoden.

Om man får spekulera, så torde ju knappast S300 vara bättre.

/Johan L

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/26 :  11:05:06  Show Profile Send Rebo a Private Message
S300 är baserad på Gryphoons 2x100 w integrerade Tabu förstärkare. D.v.s. väldigt olik design på elektroniken jämfört med övriga NAD steg.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/03/26 :  11:07:58  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Personligen tycker jag att s300 låter bättre än vad s200 gör när s200 har använts med s100 eller electrocompaniet försteg. Men jag tror inte att s300 har kraften för att göra dina nautilus rättvisa. Tycker inte att s300 har låtit vasst, men det finns mycket som kan spela in. S500 kan dock ibland låta lite tunnt vilket kanske kan kännas vasst i vissa system. Vad matar du med för kablage?

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/03/26 :  14:08:28  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Knoppen:

Nä, det är möjligt. Allt är visserligen relativt men jag har inte tillräcklig egen erfarenhet av steget för att uttala mig. Det är bara vad jag har hört. Jag har också hört hifiklubbens personal säga att skalet är det enda som skiljer S200 från 218THX.. Detta är bara påståenden och jag kan inte bevisa något med egna erfarenheter..

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Nautilus
Member

75 Posts

Posted - 2003/03/27 :  19:19:04  Show Profile Send Nautilus a Private Message
Får börja med att tacka alla så mycket för alla intressanta förslag!

Ska börja undersöka olika alternativ och lyssna lite, det hänger rätt mycket på vad som går att få tag på här uppe (Umeå).

S.M.F: Bra fråga. Tara Labs RSC Air 3 heter signalkabeln, (tror jag). Har den i balanserat utförande.

Som högtalarkabel kör jag med Analysis Plus - Oval 12

Tunnt är precis vad jag skulle vilja kalla ljudet, dessutom. Har även en ganska tydlig tendens till essighet, på flertalet skivor.

Go to Top of Page

Nautilus
Member

75 Posts

Posted - 2003/03/28 :  18:56:53  Show Profile Send Nautilus a Private Message
Har kollat runt en del på nätet, och kommit fram till att Plinius 8200 eller Classé CAP 151 borde kunna vara något för mig.

Effekten verkar ungefär likvärdig (2x180 (Plinius) vs 2x150(Classé) och prismässigt skiljer det heller inte mycket (28 för 8200, 33 för CAP 151). Däremot känns Plinius retrolook, eller vad man nu ska kalla den, inte lika tilltalande som Classés mer originella designkoncept.

Är det någon som har efarenheter av en eller båda av dessa förstärkare?

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/03/28 :  20:07:01  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag har en Plinius 8150 (föregångare till 8200) som jag driver mina Signature 805:or med. Kan rekommendera den varmt. Särskilt eftersom den har ett riktigt bra phonosteg. 8200:an är ännu lite(?) bättre.

Kan hålla med om att Classé ser modernare ut. Den är säkert också värd ett hemlån. (Har inte hört Classé själv mer än i butik, eftersom den inte har skivspelaringång; viktigt för mig, men kanske inte för dig.)

Surfar man runt lite och/eller läser tidningar, får Plinius ofta bättre rekommendationer än Classé, men det är nog säkrast att lyssna själv. Kan ju vara att deras fans är mer rabiata också.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/28 :  22:11:00  Show Profile Send dole a Private Message
Har lyssnat på BoW nautilus 804 med Nad 300 och Rega Planet (den äldre) och det lät bra. Så skurken kanske är din cdspelare.
Prova med någon annan. Mina erfarenheter av Nad´s silver serie är att 300:an är den klart bästa.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000