HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med rumsakustiska ingrepp...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/28 :  11:33:28  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag bor i ett studentrum på 19 kvadrat. Det är långt ifrån vad man kan önska sig om man ska ha ett optimalt rum för att lyssna på välljud i...men nu är situationen som det är, och jag tänkte försöka göra det bästa av situationen.

Men jag vet inte riktigt hur egentligen! Har inte börjat experimentera så mycket än, utan tänkte konsultera forumet först, det finns ju bevisligen en hel del folk som har koll på sånt här

Mitt rum ser ut så här:

Dimensionerna är ungefär 4x4 meter.

Från bakväggen till fåtöljen jag lyssnar i är det typ 40 cm, och från framväggen till högtalarna är det 20 cm. Jag har testat att flytta fåtöljen lite fram och tillbaka, flyttar jag den längre fram tappar jag en hel del bas. MEN när jag väl har lagom mycket bas i den positionen jag har fåtöljen nu, så kommer det otäcka genomträngande bastoner på vissa frekvenser, det blir bumligt och inte alls så tajt som jag vet att anläggningen kan prestera.

Bakom fåtöljen har jag för närvarande bara kal vägg...betong, huga
Jag antar att det vore en fin idé att dämpa på något sätt, men vad borde jag titta närmare på? Finns det några fler ingrepp som jag kan göra för att förbättra situationen?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

ErikJ
Member

88 Posts

Posted - 2003/03/28 :  11:47:22  Show Profile Send ErikJ a Private Message
Det är riktigt svårt ibland med möbleringen, har själv problem All bas vill försvinna ut i hallen av någon dum anledning, troligen för klena väggar eller något sånt. Någon som har något hett tips?

Vet inte riktigt vad det är för högtalare du har, men tycker du borde försöka att flytta ut dina högtalare ifrån väggen bakom dem. Man brukar väl säga ca:60 cm, men det skiljer sig såklart från fall till fall. Om det inte är möjligt så kan du hänga upp en filt eller något bakom högtalarna, vilket kan påverka positivt. Annat som kan påverka är matta, tavlor osv osv.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/28 :  15:18:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Du kommer förmodligen aldrig att kunna få till det riktigt bra i det rummet. När man har väggar som har ungefär samma mått så inträffar stående vågor vid samma frekvenser och det ställer till det än värre. Det du kan prova är en Behringer parametrisk equalizer för att minska exciteringen vid rumsresonanserna. Men då måste du mäta upp frkvensgången för att kunna göra det korrekt.

En annan sak är att du kan placera högtalarna symmetriskt kring rummets mittaxel. Som det nu ser det ut som om du får mer reflexer från höger högtalare.

Du kan prova att lyssna längs diagonalen på rummet, men det blir inte alltid heller så bra, dock kanske bättre än nuvarande möblering.

En annan extrem lösning för att inte excitera de elaka 43 Hz-resonanserna är att placera högtalarna helt i mitten av rummet. Men det kanske ser lite fult ut...

En bokhylla passar bra att ställa bakom lyssningsplatsen.

Och sedan ska du har mer mjuka möbler som absorberar ljud.

/Johan
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/28 :  21:36:33  Show Profile Send Ayn a Private Message
Nej, jag är medveten om att jag inte kommer kunna få till det helt bra i ett rum som är typ 16 kvadrat...men som sagt, vill försöka göra det bästa av situationen.

Tackar för tipsen, som ni kanske kan ana är det svårt att göra några större möbleringsingrepp, har man bara ett rum att använda till allt när man är hemma kan man inte göra vad som helst tyvärr

Mina högtalare är ett par Linn Ninka, 60cm ut är av ovan angivna skäl inte möjligt...men dessutom tycker jag att det händer samma sak när jag flyttar ut högtalarna som när jag flyttar ut fåtöljen - jag tappar rätt mycket av basen. Ska testa att hänga upp lite filtar bakom högtalarna!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000