| Author |
Topic  |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 12:39:03
|
quote: marbrink, jag kan inte ha nudie, sitter riktigt skumt. Så jag har gått över till replay.
Jasså..ok..hehe...det är ju väldigt individuellt! men replay är snygga! blev faktiskt ett par nya nudie igår för mig!  och idag blev det ett par dynaudio audience 42 med riktig träfanér =) lönn blev det! |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 13:27:28
|
| Ja men om vi återgår till hififrågan så är ju kontentan att priset betalar sig både i förhållande till hur lång tid produkten håller innan problem uppstår samt även inte att förglömma välljud. MvhKristofer |
 |
|
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 14:52:00
|
Gant är såååå patetiskt. GANT USA, jodå menvisst. Svenskt märke. *skrattar* Den där bluffen har dom kommit sååå långt på. Usch. |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 16:23:59
|
Oscar Jacobson, Tiger mfl man garvar inte. Peak Performance masshyseri.
|
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 16:48:14
|
| Finns det nåt värre märke än Tiger? usch och fy! |
Give me my medal because I bleed for it. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 16:54:01
|
| Och vad är Tiger för något? Är man ute om man inte vet vad det är? |
 |
|
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 17:26:45
|
hm..vad menar du med peak performance masshysteri dole? Jag köpte en peak jacka i belgien på superrea för 3,5 år sen-bästa jacka jag nånsin haft- har hållt helt suveränt folk frågar ibland om den är ny...eh nu kom vi visst långt från ämnet...självklart betalar man en del för namnet på produkten... |
 |
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 17:42:39
|
Nudie är ju Götebosskt! Det gillar vi(jag)! Tycker iofs att Tiger e schysst, men börjar säkert bli gammal.... 
Annars så tycker jag bara att det är inte gratis att bygga bra hifi(Overkill is the name of the game), men pris och ljudkvalitet följs inte alltid åt. |
Mvh |
 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 17:44:46
|
Jahaja, har inte kollat in den här tråden på ett tag...
Gebex: "Men att tro att du kan få samma kvalité på en LG-produkt som en Krell är vansinne. Det spelar inte i samma liga. Nej, de spelar ens inte samma spel." Gebex: Hoppas du inte trodde att jag var av den uppfattningen! - har jag inte ens insinuerat!?
Hehe, alla slog på stora försvaret att rättfärdiga kvalitetsprodukternas prissättning. Jag var inte alls ute efter att kritisera eller (sladd:"mångas misstänksamhet") misstänkliggöra pris/produkt.
Trodde i min enfald att eftersom det verkar finnas så många DIYare borde "alla" lösa elektronikkomponenter finnas i "lösvikt" och därmed skulle det också finnas priser för ex en Burr-Brown-DAC. Om det nu är så i stället, att varje företag utvecklar sina egna unika komponenter och sedan bara stoppar dessa i sina egna produkter så blir prisjämförelser svåra.
Självklart får man betala för ett företags utveckling av en komponent eller produkt - inget snack om saken, speciellt om upplagan är liten.
Idén med tråden var bara att få lite schysst "name-dropping" på olika komponenter ingående i stereo-utrustning  |
 |
|
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 17:52:32
|
NI ÄR LURADE
Gå till en riktig skräddare eller sömmerska och satsa på unika kläder som klär en. Då får man kvalitet och lyxkänsla utöver de vanliga. Vem vill se ut som bonnläpp med feldimensionerad dressmankostym, loafers och vita tubsockor?
|
________________________ PRAGA MATER URBIUM |
 |
|
|
Fisksmisk ola
Member

1763 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 18:43:38
|
jag tycker att det är jävligt status att kunna säga: den här stärkaren har jag byggt själv och den låter ändå 40 gånger bättre än din jävla sony.
f.ö så tycker jag att we gör jävligt bra byxor, är helnöjda med mina två par(de ända jeans jag har). |
Euroline - T-Amp - DIY |
 |
|
|
marran
Member

540 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 18:52:41
|
just analogin med jeans e ju intressant för vad gör man (ibland om man väll sälja fler jeans? jo man höjer priset! Då tror folk att de är bättre o statusen höjs automatiskt. lite är det nog samma sak även med hifi fast på ett annat sätt. anta att Karl-jerker har byggt ett kanonslutsteg med utvecklingskostander, komponentkostander osv på ungefär 50 000. sen säljer han det för 70 000 o det är då konkurrenskraftigt för det priset. vissa väljer tom det slutsteget före ett annat som kostar, säg 100 000, kvaliten kanske är samma men karl-jerkers steg passar hans ljudideal bättre. då höjer karl jerker priset till kanske 90 000 o steget är fortfarande lika konkurrenskraftigt. det jag försöker säga är att om man är berädd o pynta 70k för ett slutsteg så kan man även pynta 90k (för det mesta) det är så få som köper såna steg så konkurransen är inte så hård. däremot en apparat för 5k har många fler konkurrenter o en större marknad och måte därför ha en aggressivare prissättning med lägre förtjänster (det balanseras ju av fler sålda enheter). detta är iaf min teori |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
Edited by - marran on 2003/03/26 18:55:56 |
 |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 18:54:33
|
Roq:Hoppas du inte trodde att jag var av den uppfattningen! - har jag inte ens insinuerat!?
Det tror jag naturligtvis inte.
Jag tycker att det är en bra fundering som du tar upp. Visst finns det oftast stora skillnader. Men det förekommer faktiskt vissa apparater som är exakt likadana men som har olika namn och olika pris. Jag känner dock inte till någon sådan HiFiprodukt. |
 |
|
|
Bamsefar
Member

345 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 19:14:19
|
Okej,
Hur många har, utöver intresset för ljudptergivning i 2-kanaler (mera känt som "HiFi" - typ), intresse i hemmabio, datorer och bilar ????
Och jag vill påstå att inget av ovanstående kan klassas som billig hobby. Ta bara Bamse, min bil alltså, bara chassit har ju gått på mer än vad min TAG DVD drive har kostat i inköp....
Näe Sladd, inge illa, men påmin mig inte igen :) Jag vågar inte ta ut kalkylarket som talar om vad mina hobbisar (och avkoppling!) kostar :) |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 20:11:37
|
Knoppen; "Och vad är Tiger för något? Är man ute om man inte vet vad det är?"
Tiger är ett klädesmärke, ett sådant "wannabe hippy" -märke! Som dock NN använder i sitt jobb då och då... *
* sorry |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
jarade
Member

66 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 22:02:19
|
Jämförelsen "märkeskläder och hifi" är absurd om man drar det hela till sin spets, vilket ju i fallet "hifi" de flesta i detta forum gör. 
Ett exempel:
Jag köper ett par Krell 450 Mcx för nästan 300k, och får ett par läckra högprestandamaskiner som levererar otroligt ljud, har högt estetiskt värde och lämnar en muterad elräkning (något man kanske ska se som ett gott tecken i sammanhanget?). Lyfter jag på locket på burkarna så finns därunder precisa komponenter och investerade mantimmar som representerar en ansenlig del av inköpspriset.
eller:
Jag köper en vårjacka i läder på Gucci, en skön kvällsrock på Hugo Boss Baldessarini och handväska + stövlar på Chanel (till min flickvän alltså!), betalar ungefär lika mycket och får något vars dyraste komponent är äkta läder eller möjligen en gnutta kashmir. Det jag betalar för ÄR att en het designer ritat plagget och att det kommer från ett berömt modehus, samt att det känns rätt och riktigt för återstoden av årstiden.
|
Svär gör man i kyrkan... |
 |
|
Topic  |
|