HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gant, Peak performance, Krell och BMW
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/03/25 :  22:53:23  Show Profile Send Roq a Private Message
...alltså "märkesprylar"!
Jag har funderat lite över vad som egentligen gör att vissa stereo-komponenter kostar så mycket mer än andra.
Till viss del är det väl, som inom många andra branscher, att man får betala extra just bara för att det är "det fina märket".

Nu tror jag väl mera på att det faktiskt är skillnader i byggkvalitet och kvalitet på ingående komponenter som gör prisskillnaderna - men kan det ge SÅ stora skillnader som det ibland är?

Alltså, för mig som inte är så tekniskt bevandrad skulle det vara skoj att höra lite exempel på vad som gör att tex en Linn CD12, Wadia 861, JMlab Grande Utopia Be eller Krell KAV 500i kostar som de gör.

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/25 :  22:57:42  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Någon är beredd att betala för dem...

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/03/25 :  22:58:19  Show Profile Send svejk a Private Message
Spetsteknik kostar, det är dyrt att ligga på topp

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/03/25 :  22:58:30  Show Profile Send Roq a Private Message
Hehe, det är så enkelt alltså...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/25 :  23:03:10  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Titta in under skalet på en Accuphase så SER man att det kostar mer att bygga på det viset.

Någon torsk som handlat ett par Diesel jeans någon gång ?

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/03/25 :  23:15:34  Show Profile Send svejk a Private Message
Någon torsk som handlat ett par Diesel jeans någon gång ?

Nä jag fick Texasjeans med foder, rökskadade från industribolaget.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/03/25 :  23:28:25  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Dieseljeans? Jag har flera par..förstår inte frågan...

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/25 :  23:36:01  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Diesel Jeans, nja dom går inte över mina lår! För taniga killar, kör LEE!

Håller också med, det verkar lite överreklamerat med priserna och så!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/03/25 :  23:40:53  Show Profile Send marbrink a Private Message
jag kör nudie men dom är det nog inte många som känner till på forumet...
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/03/26 :  07:24:34  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Nudie sitter ju som en sopsäck eller som ett korvskinn, på mej... Jag gillar dock deras tröjor.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/03/26 :  07:49:33  Show Profile Send Gebex a Private Message
Det är klart att dyrare komponeteter och avanserade lösningar kostar mer än billiga. Om den färdiga produkten produceras i få exemplar så måste dessa få exemplar vara med att bära utvecklingskostnaden. Att bygga upp ett varumärke kostar. De som betalar är företagets kunder. Därför får du som kund naturligtvis betala för märktet i sig. Men att tro att du kan få samma kvalité på en LG-produkt som en Krell är vansinne. Det spelar inte i samma liga. Nej, de spelar ens inte samma spel.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/26 :  08:21:54  Show Profile Send NtR a Private Message
Det kostar att sänka toleranser. En ganska bra bit kommer man utan att det blir alltför dyrt. Sen passerar man en gräns där varje förbättring blir mindre och dyrare. Jämför med t.ex miljövårdsarbete (???!, nu har NtR blivit tokig!), vi vinner förmodligen mer i luftkvalitet på att skicka pengarna till Polen (el. så) än att använda dem själva. Där det finns stora förbättringar att göra blir förbättringarna stora och billiga. Där man kommit långt är det knappt lönt.

Skillnaden mellan en förstärkare för 1500:- och 5000:- är troligen större än den är mellan en förstärkare för 15000:- och 150000:-. I kvalitet då. Sen kommer ju smaken in, och då är det inte säkert att resonemanget håller. Som bekant.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/26 :  08:35:34  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Men att tro att du kan få samma kvalité på en LG-produkt som en Krell är vansinne. Det spelar inte i samma liga. Nej, de spelar ens inte samma spel."

Det beror förstås lite på hur man definierar kvalitet (för övrigt ett av de mest svårdefinierade begrepen någonsin, tror jag). Om man som många på detta forum definierar kvalitet som upplevd kvalitet kan en LG t.o.m. upplevas som bättre än en Krell.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/26 :  08:48:42  Show Profile Send dole a Private Message
Det är ju alltid stor skillnad i komponet val i den lägre respektive högre skolan. Om man tar kläder tex av ett dyrare fabrikat kan man oftast nöta ut dem innan de har tappat formen, emedans ett HM plagg första gången man har tvättat det ser det gammalt och slitet ut.

Jämför man då hifi i den högre skolan så är komponenterna oftas (mer regel än undantag) av högsta kvalitet(typ militär spec) det är dyrt.
Plus om man har små serier med dyra komponenter blir det tyvärr dyrt.
Många man timmar på en och samma grej.

Jag har aldrig hörttalas om att man nötit ut en Mark Levinson, Krell, Accuphase, Classe´ Linn eller något annat i de segmentet.

Kort sagt man får vad man betalar för.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/03/26 :  08:49:31  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
jag kör nudie men dom är det nog inte många som känner till på forumet...

Det är dom ända jeansen som sitter bra på mig
Kör loose frannk modellen!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/26 :  08:53:16  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Tack Gebex, det är skillnad på både sättet man gör det hela och på resultatet. Någon form av "verklighet" föreligger trots ganska mångas misstänksamhet. (avdelningen prisvärdhet är som alltid ett kapitel för sig....)

Jeansen däremot, är bluff från början till slut. Ett par tusen procents påslag för ett märke, marknadsföring, luft, nada....

Eller som att köpa en Audi. Alla snackar om "kvalitetskänslan" men priset är högre och reservdelspriserna är högre trots att det i allt väsentligt handlar om en Volkswagen och tittar man i bilbesiktningens bok över vilka bilar som har mest fel...... ujujuj.

Man betalar för design, status, image.

Är det någon här på forumet som monterar lättmetallfälgar för extrapengar på något som inte används på bana?
Nu börjar vi närma oss den absoluta dårskapen... Ofta tyngre än plåtfälgar (var från början själva vinsten med lättmetallfälgar att den ofjädrade vikten skulle ned maximalt), alltid ohyggligt mycket kostsammare, kombineras i princip alltid med däck som är så breda att ett lätt duggregn gör skrotet okörbart och ganska livsfarligt, sliter mer på framvagn etc etc. För vadå?? Jo det SER snyggt ut.

Väghållningen man får extra på köpet under torra asfaltförhållande är antingen helt idiotiska sett ut bilens övriga prestanda och om det är en muskelbil helt idiotisk sett ur synvinkeln om vilket land och vilka fartgränser som finns här....

Här måste man ju ta med avdelningen vinterdärk. Lågprofil, breda vinterdäck Så fint det funkar i snö, slask och regn Mycket bättre än om däcket varit i normalprofil, smalare och med bättre tryck mot underlaget? Kanske är mönsterdesignen nu så bra att regn, slask och snö skottas undan BÄTTRE än med smala däck, dvs utan något att "skotta undan" alls. Ju bredare däck, ju säkrare

Jodå, jag har också spenderat pengar på fälgar i livet, men det blir ju inte smartare för det....

Så ta det vackert med blå lampor och imagedebatten i hifi-svängen. Prisskillnaderna är mer motiverade än på mycket annat du eldar sedlarna på.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/26 :  09:09:53  Show Profile Send dole a Private Message
Fast det är ju samma sak med alufälgar köper man en uppsättning 100+ för 4000:- får man snygga fälgar som inte ens i närheten kommer upp i samma kvalitet som BBS som kostar tex 10000:-/fälg.

(Detta har jag mycket stor erfarenhet av bil och motorgalning som man är )

Man får fortfarande vad man betalar för!!!

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/26 :  09:15:23  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Roq, jag tycker att om ett märke ska få kallas för "märkespryl" el dyl, så måste det vara ett fabrikat som är mer allmänt känt i folkmun. Då platsar varken Krell eller Mark Levinson där, eftersom folk i allmänhet inte har en aning om vad det är. Om någon som inte är så bevandrad inom ljud kommer hem och ser en Krell, så tycker han/hon inte att det är något speciellt med den. Det märke som har status i sådana fall är väl nästan bara Bang & Olufsen. Den som kommer på besök ser genast att det är B&O, och tror genast att det måste ju vara jättedyrt osv. Och vad "vi" tycker om ljudet hos B&O behöver man väl knappast nämna...

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/26 :  09:21:12  Show Profile Send dole a Private Message
Tjena Johan jag håller inte riktigt med dig, det är fortfarande märkes grejor. Tar man Randolph Duke tex så är det super exlusiva kläder men det är inte alla som skulle notera det. Men det är märkes kläder i allafall. Med mycket hög "status"

Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/26 :  09:29:27  Show Profile Send DasIch a Private Message
Jag tycker det är lite märkligt att hifipriserna är så svåra att förstå bland folk i allmänhet. Skulle det exempelvis handla om en dator för 100,000kr förstår de flesta att den har grymma prestanda. Byter man ut datorn mot en stereo är det inte många som förstår att man får grymmt ljud.

Objektivist
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/26 :  09:29:59  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ja det är klart att det är märkesgrejor!, jag kanske var otydlig på den punkten. Och naturligtvis med mycket hög status för de som vet vad det är för något.
Go to Top of Page

Frodo
Member

51 Posts

Posted - 2003/03/26 :  09:39:09  Show Profile Send Frodo a Private Message
När man pratar status så gäller det väll att det syns i "rätt" krets.. har man en Krell för statusens skull så vill man ju impa på sina hifi-intresserade vänner och inte på tjejens kompisar, vill man impa på dem så är det andra saker som gäller.

Vad gäller skillnaderna så kan jag bara hålla med Gebex

Njut av livet medan du kan - det gör jag
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/26 :  11:02:40  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jodå Dole, jag är helt med på att det finns kvalitetsskillnader även i fälgvärlden. Min infallsvinkel var snarare applikationen, vem är det som köper denna ohyggliga MÄNGD både bra och superbra fälgar i landet? Den ganska lilla skara som har någon nytta av prestandan? Näpp....

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/03/26 :  11:56:24  Show Profile Send dekengren a Private Message
marbrink, jag kan inte ha nudie, sitter riktigt skumt. Så jag har gått över till replay.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/03/26 :  12:00:49  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jämför man med bilar så har min kollega just beställt aluminiumpedaler till sin porsche. Han erkänner villigt att det inte gör ett smack skillnad (bilen går ju inte fortare eller så) men att han vill ha dom ändå. Det ni! I övrigt kör han den knappt då "milen" drar ner andrahandsvärdet. På frågan varför han då betalat så mycket för en bil han knappt kör svarar han att han ska parkera den nere vid stureplan i sommar. Detta mina herrar är bevis nog för att bilfolket är sjukare än vad vi är.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/26 :  12:23:49  Show Profile Send dole a Private Message
sladd Jag förstod det men kunde inte låta bli

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000