HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SRV har en fråga om slutsteg:
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/25 :  22:55:36  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Lägger in din fråga här SRV, så håller vi allmänna frågor borta från "medlemmarnas system"/Sladd

Läcker anläggning! Passar samtidigt på att fråga:
Om man har två likadana slutsteg, (fabrikat & watt) dvs totalt 4 kanaler. Vad blir det för skillnad med att bi-ampa horisontal versus vertikalt? Om det nu blir nån skillnad?
Tacksam för synpunkter!
SRV
P.S Hoppas det var OK att klämma in detta i Din tråd CH. Tror nämligen Du kan ge intressanta synpunkter, m.a.p Din anläggning.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/03/25 :  23:20:36  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Om man använder ett stereoslutsteg för att driva basarna kommer den nätdelen att belastas hårdare.

Kör man ett stereoslutsteg för en högtalare, så kommer dens nätdel att endast belastas av en bas.

Vad som är bäst? Inte en susning, jag har inte testat... Jag tror dock att korisontal biampning är att föredra, dvs ett stereosteg för en högtalare.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/03/26 :  08:07:11  Show Profile Send Gebex a Private Message
Om man kopplar in slutsetet vertikalt så är det är möjligt att man kan få bättre mellanregister och diskant eftersom man använder en föstärkare som inte får så stor belanstning. Basen blir dock antagligen mycket sämre. Jag skulle kunna tänka mej kombinationen att använda två olika typer av förstärkare för bas och mellanregister och diskant skulle kunna vara en bra kombination. En för basen med bra driv och en för mellanregister och diskant med bra detaljrikedom. Jag har hört att det finns funderingar från ett svenskt företag att testa en sådan kombination.

Men om man använder samma förstärkare så är är traditionell monoblockskoppling troligtvis oftast bättre. Dvs ett slutseg per högtalare.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/26 :  08:26:59  Show Profile Send NtR a Private Message
I det ena fallet, horisontellt, låter du ett stereoslutsteg driva basarna och ett diskanterna. Slutstegen får ett lätt jobb då de bara behöver lämna ström i halva frekvensspektrat. I det andra fallet är det inte bi-amping vi talar om, utan brygg-koppling. Förstärkaren "ser" då bara halva impedansen och måste vara mycket stabil för att klara sitt jobb.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/26 :  09:33:39  Show Profile Send jonsson a Private Message
NtR: det blir inte fråga om någon bryggkoppling när du låter ett stereosteg driva en högtalares bas och diskant separat på var sin kanal... bryggkoppling blir det om du har endast en terminal på högtalaren eller använder två kanaler för att driva ett register i en biwirad modell...

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/03/26 :  09:35:52  Show Profile Send Rollo a Private Message
Kommer man att få en liten förbättring av kanalseparationen också, månne?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/26 :  12:22:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Kommer man att få en liten förbättring av kanalseparationen också, månne?"

Troligtvis så kommer du att uppleva ett klarare "renare ljud" vid biampning, men jag har dock inte haft förmånen att prova. Dessa teser kommer egentligen från att jag provat med biwiring där jag märkt dessa resultat. MvhKristofer
Go to Top of Page

Henrik B
Member

52 Posts

Posted - 2003/03/26 :  13:17:47  Show Profile Send Henrik B a Private Message
Kan inte hålla mer än under

http://db.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=general&n=221567&highlight=Charles+Hansen&r=&session=

eller

http://db.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=general&n=209384&highlight=Charles+Hansen&r=&session=

MVH
Henrik
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/03/27 :  21:01:33  Show Profile Send srv a Private Message
Tackar för synpunkterna, SRV.

Texas Flood........
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/03/27 :  21:56:18  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Ett stereoslutsteg per högtalare ger möjlighet till riktigt korta högtalarkablar också. Kanske skall vägas in. Förmodligen bättre kanalseparation också.
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/03/28 :  09:58:52  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Man kan tänka sig att fabrikanterna av slutsteg lägger mer möda på att matcha kanalerna inom ett sltereoslutsteg än de lägger på att matcha olika individer av stereoslutstegen. Om så är fallet borde det vara att föredra att ha ett slutsteg per register i stället för ett per högtalare. Ur den aspekten i alla fall...

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/28 :  10:19:46  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag skulle vara mycket förvånad om det skulla gå att avgöra någon skillnad under normala förhållanden då slutstegen inte drivs med mycket låga impedanser.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/28 :  10:25:14  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Gebex:
"Jag skulle kunna tänka mej kombinationen att använda två olika typer av förstärkare för bas och mellanregister och diskant skulle kunna vara en bra kombination. En för basen med bra driv och en för mellanregister och diskant med bra detaljrikedom.Jag har hört att det finns funderingar från ett svenskt företag att testa en sådan kombination."

Detta är redan testat. Dom spelade på Arkenmässan i Mårten Designs rum. Det är Advantage nya förstärkare, som man kanske kan kalla dualmono, med bipolärt i basen och mosfet i toppen. Och dom kommer snart i produktion.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/03/28 :  10:39:08  Show Profile Send Gebex a Private Message
OK, Jag var inte medveten om att Advantage hade kommit så långt redan. Jag tror det är en bra utveckling eftersom jag tycker att Advantages förstärkare har varit lite för skanka i basen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000