| Author |
Topic  |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 22:55:36
|
Lägger in din fråga här SRV, så håller vi allmänna frågor borta från "medlemmarnas system"/Sladd
Läcker anläggning! Passar samtidigt på att fråga: Om man har två likadana slutsteg, (fabrikat & watt) dvs totalt 4 kanaler. Vad blir det för skillnad med att bi-ampa horisontal versus vertikalt? Om det nu blir nån skillnad? Tacksam för synpunkter! SRV P.S Hoppas det var OK att klämma in detta i Din tråd CH. Tror nämligen Du kan ge intressanta synpunkter, m.a.p Din anläggning.
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 23:20:36
|
Om man använder ett stereoslutsteg för att driva basarna kommer den nätdelen att belastas hårdare.
Kör man ett stereoslutsteg för en högtalare, så kommer dens nätdel att endast belastas av en bas.
Vad som är bäst? Inte en susning, jag har inte testat... Jag tror dock att korisontal biampning är att föredra, dvs ett stereosteg för en högtalare.
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 08:07:11
|
Om man kopplar in slutsetet vertikalt så är det är möjligt att man kan få bättre mellanregister och diskant eftersom man använder en föstärkare som inte får så stor belanstning. Basen blir dock antagligen mycket sämre. Jag skulle kunna tänka mej kombinationen att använda två olika typer av förstärkare för bas och mellanregister och diskant skulle kunna vara en bra kombination. En för basen med bra driv och en för mellanregister och diskant med bra detaljrikedom. Jag har hört att det finns funderingar från ett svenskt företag att testa en sådan kombination.
Men om man använder samma förstärkare så är är traditionell monoblockskoppling troligtvis oftast bättre. Dvs ett slutseg per högtalare. |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 08:26:59
|
| I det ena fallet, horisontellt, låter du ett stereoslutsteg driva basarna och ett diskanterna. Slutstegen får ett lätt jobb då de bara behöver lämna ström i halva frekvensspektrat. I det andra fallet är det inte bi-amping vi talar om, utan brygg-koppling. Förstärkaren "ser" då bara halva impedansen och måste vara mycket stabil för att klara sitt jobb. |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
jonsson
Member

574 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 09:33:39
|
NtR: det blir inte fråga om någon bryggkoppling när du låter ett stereosteg driva en högtalares bas och diskant separat på var sin kanal... bryggkoppling blir det om du har endast en terminal på högtalaren eller använder två kanaler för att driva ett register i en biwirad modell...
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
 |
|
|
Rollo
Member

175 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 09:35:52
|
| Kommer man att få en liten förbättring av kanalseparationen också, månne? |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 12:22:59
|
"Kommer man att få en liten förbättring av kanalseparationen också, månne?"
Troligtvis så kommer du att uppleva ett klarare "renare ljud" vid biampning, men jag har dock inte haft förmånen att prova. Dessa teser kommer egentligen från att jag provat med biwiring där jag märkt dessa resultat. MvhKristofer  |
 |
|
|
Henrik B
Member

52 Posts |
|
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 21:01:33
|
| Tackar för synpunkterna, SRV. |
Texas Flood........ |
 |
|
|
zvenzzon
Member

386 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 21:56:18
|
| Ett stereoslutsteg per högtalare ger möjlighet till riktigt korta högtalarkablar också. Kanske skall vägas in. Förmodligen bättre kanalseparation också. |
 |
|
|
Wintermute
Member

281 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 09:58:52
|
| Man kan tänka sig att fabrikanterna av slutsteg lägger mer möda på att matcha kanalerna inom ett sltereoslutsteg än de lägger på att matcha olika individer av stereoslutstegen. Om så är fallet borde det vara att föredra att ha ett slutsteg per register i stället för ett per högtalare. Ur den aspekten i alla fall... |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 10:19:46
|
| Jag skulle vara mycket förvånad om det skulla gå att avgöra någon skillnad under normala förhållanden då slutstegen inte drivs med mycket låga impedanser. |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 10:25:14
|
Gebex: "Jag skulle kunna tänka mej kombinationen att använda två olika typer av förstärkare för bas och mellanregister och diskant skulle kunna vara en bra kombination. En för basen med bra driv och en för mellanregister och diskant med bra detaljrikedom.Jag har hört att det finns funderingar från ett svenskt företag att testa en sådan kombination."
Detta är redan testat. Dom spelade på Arkenmässan i Mårten Designs rum. Det är Advantage nya förstärkare, som man kanske kan kalla dualmono, med bipolärt i basen och mosfet i toppen. Och dom kommer snart i produktion. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 10:39:08
|
| OK, Jag var inte medveten om att Advantage hade kommit så långt redan. Jag tror det är en bra utveckling eftersom jag tycker att Advantages förstärkare har varit lite för skanka i basen. |
 |
|
| |
Topic  |
|