| Author |
Topic  |
|
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 14:59:33
|
1. Jag beställde igår ett par Dynaudio audience 42 med riktig träfanér. Jag valde lönn och de kostar 6400 kr(900 kr mer än 42'an utan riktigt trä). Min fråga är om det är nån som har jämfört trämodellen mot den vanliga? kan den med riktigt trä ha bättre ljud? själv beställde jag trämodellen för jag ville ha lite högre finish.
2. har ni något tips på högtalarkabel till mina nya högtalare som anländer snart? Dom får inte vara för ljusa! |
|
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 15:08:51
|
| 2. Supra Ply 3.4 |
 |
|
|
M.Thorsén
Member

273 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 15:26:04
|
Ett rykte är att uppstagningen av lådan på nya modellen är något förbättrad jämfört med den gamla. Kan inte svara för sanningshalten i detta rykte då jag inte demonterat mina burkar 
Även jag är ute efter nya kablar till dessa högtalare (efter att förstärkeriet har uppgraderats). Jag kör i nuläget med en budgetkabel från hifiklubben (Taralabs Omni).
Grattis till valet av fina burkar/ micke
|
 |
|
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 15:51:10
|
quote: Ett rykte är att uppstagningen av lådan på nya modellen är något förbättrad jämfört med den gamla. Kan inte svara för sanningshalten i detta rykte då jag inte demonterat mina burkar
Även jag är ute efter nya kablar till dessa högtalare (efter att förstärkeriet har uppgraderats). Jag kör i nuläget med en budgetkabel från hifiklubben (Taralabs Omni).
Grattis till valet av fina burkar/ micke
Den kanske är bättre än den gamla. Men jag tänkte på att jag valde träfanér som kostar extra över den vanliga modellen. |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 15:54:22
|
Har läst någonstans att den med riktigt fanér är tyngre och mer "död". Vet dock inte om det stämmer? |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 16:25:49
|
1. Skillnaden i väggtjocklesk och därmed resulteranda böjvågsstyvhet är endast marginell och ger försumbar skillnad i lådväggsvibrationerna/ljudustrålning. I det stora hela är lådväggsvibrationerna av så pass liten nivå på nästan alla förekommande högtalare, att den mesta ljudustrålningen sker från högtalarelementen. Om det låter mycket från lådan ska man köpa andra högtalare!
2. Mörka högtalarkablar finns det mängder av, t ex Kimber 4PR eller 8PR som är svart och brun. Det finns även Silspeak 415 som är svart, och Audioquset TYPE4 som är svart med en aning blått i. Alla dessa ligger på under 100 kr/m. 
/Johan Hälsningar Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 16:30:44
|
Var på referens möte hos Hifi-punkten här i Skövde igår, och då ställdes det frågor om Special 25 som vi bl.a. lyssnade på. De tillverkas i endast 500 ex. av dyrare trä som Dynaudio bjuder på, sedan får man "normal" träfaner/utseende och det finns INGA ljudmässiga skillnader...enda skillnaden är alltså utseendet (plus 25års garanti). Misstänker att det förhåller sig likadant med Audience 42:orna. Vi lyssnade även på Confidence 4 för ca 115.000kr...någon diskantvasshet upplevdes inte från någon av högtalarna. Inte heller av andra lyssningsdeltagare som upplevde diskanten väldigt skärande under Danmark mässan förra året. Personligen så skulle jag kunna leva med bägge av högtalarna. De har bägge sina positiva och negativa sidor.
Special 25: Bra med "punch", dynamik. Upplevs som mycket spelglada med riktigt bra mellanregister. Öppet och neutralt, dock med en dragning åt det varma hållet. C4: Helt klart mer trögdrivet trots högre känslighet. Man fick aldrig samma "slag i mellangärdet" känsla från dessa högtalare. Inte alls samma öppenhet och spelglädje. Visserligen så spelades de med en Thule förstärkare för 32.000kr som är nästan 4ggr billigare än högtalarna, men ändå så tycker man att 350w bör räcka. Till det positiva hör att ljudet är mer detaljerat och instrument/röster är mer separerade än 25. Att basen går djupare bör man väl inte ens behöva säga?
Skulle man kunna kombinera bägge högtalarnas positiva egenskaper till en enda högtalare så skulle det definitivt vara något utöver det vanliga  |
Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39 |
Edited by - Kaleid on 2003/03/27 17:00:46 |
 |
|
|
M.Thorsén
Member

273 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 17:29:06
|
Har skickat iväg ett mail till dynaudio-folket för att få klarhet i det hela. Vi får se vad som sägs där |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 17:33:12
|
| M.thorsén, om det är annat än äkta träfanér eller plastfanér som skiljer, så kan det förstås vara någon skillnad. |
 |
|
|
M.Thorsén
Member

273 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 18:05:39
|
tjena knoppen, jovisst jag förstår att nån nämnbar ljudskillnad skulle inte uppkomma genom enbart bytet till träfanér. Därför frågade jag i mailet jag skickat till dynaudio om några ljudförbättrande åtgärd skett till den nya modellen.
Väntar spänt på svar Det är ju inte världens viktigaste grej, burkarna låter ju jättefint menar jag, men av ren nyfikenhet |
 |
|
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 18:52:59
|
vet nån om finishen ser bättre ut på dom med riktig träfanér då?=) eller var det dumt att lägga 900 kr extra!?=) |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 18:57:53
|
Bara KÄNSLAN av att VETA att det är äkta fanér borde vara värd pengarna!!!  |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
M.Thorsén
Member

273 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 19:13:16
|
Bra jobbat av snubbarna på dynaudio, fick svar alla redan!
Såhär skrivs: "All of the Audience models with real wood veneers have received new cabinet constructions with better internal damping and a thicker and denser baffle. The combination of the cabinet construction and thicker baffle have allowed the speakers to sound richer and less colored. Other than these things mentioned, all else is the same as compared to the vinyl wrapped siblings."
Nu vet vi det
|
 |
|
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 19:25:39
|
Aha, då får jag ta och spara ihop ytterligare lite mera.  |
Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39 |
 |
|
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 20:42:43
|
quote: Bra jobbat av snubbarna på dynaudio, fick svar alla redan!
Såhär skrivs: "All of the Audience models with real wood veneers have received new cabinet constructions with better internal damping and a thicker and denser baffle. The combination of the cabinet construction and thicker baffle have allowed the speakers to sound richer and less colored. Other than these things mentioned, all else is the same as compared to the vinyl wrapped siblings."
Nu vet vi det
Det där låter ju mycket trevligt!  Kan dom ha blivit bättre med träfanéren alltså =)? men det är väl ändå samma högtalare bara att med trä och bättre låda...? |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 01:58:58
|
marbrink, ja... det är samma högtalare. har du inte sett de två versionerna bredvid varandra? (har dock inte lyssnat på båda, hoppas för din skull attden där extra dämpningen förbättrat ljudet... min bror har originalversionen, så, för hans skull hoppas jag att skillnaden är ytterst marginell) 
//jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 02:46:51
|
Halbermensch:
Fattade ditt inlägg som att Special 25 skulle kunna fås i annat utförande än det ljusa orginalträslaget.... eller missförstod jag dig?
Jag har nämligen flera gånger ringt och tjatat om att få dom i rosewood utan framgång. |
 |
|
|
24U
Member

883 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 08:50:06
|
Marbrink
Jag har haft 42:or i vinyl, kompisen har 40:or i äkta fanér. Jag tror ej Du kan påräkna bättre ljud p g a ytfinishen. Dock är 42:orna förbättrade i sin låda genom bättre stagning. 40:orna fick lite kritik för lite lådljud. Gratulerar till Ditt val, en jäkligt trevlig bekantskap väntar:
1) bered Dig på präktigt med inspelningstid; tröga som bara den. Du kan drabbas av känslan; "det måste va' nå't fel på'rom" Dom släpper vid ca 200 timmars inspelning. Stereon på dygnet runt med andra ord...
2) växer enormt med stadig elektronik. kört dom mot diverse mindre H/K receivers, men först med AVR 7000 fick dom fart och liv. Mina nuvarande 82:or ratade även denna amp, så dom är ännu jäkligare... Räkna med amp med stor strömkapacitet.
3) Träfanér är mycket snyggare, dock utan att påstå att deras vinyl är "billigt". Som vinyl betraktat är det högsta klass av det jag sett.
4) Kablar kan jag rekommendera Audioquest av egen erfarenhet, dock är deras billigare modeller kanske lite spretiga. Stor dynamik! Men om det blir jobbiga inspelningar med S-ighet och annat är inte vare sig billiga Audioquest eller Dynaudio förlåtande! Jag kör Audioquest Caldera en underbar kabel men dyr. Gibraltar kan vara ett alternativ. |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 09:07:36
|
Jag skulle vilja säga som såhär att utsidan kan i ditt fall inte ha någon inverkan på ljudet om du bara valt en annan finish. Den är visserligen trevligare att se på, men fanér är ju trots allt bara en tunn liten träskiva som limpressats på originalmaterialet som sluter samtliga lådor i serien. Jag kan jämföra med Audiovector. Alla modeller från svart till lönn kostar lika mycket, men ska man sedan ha en specialfinish som heter Birds eye maple så får man hosta upp med 5.000 extra. Dessa lägger jag hellre på vettigare kablage. Men det är ju en smaksak. Hade jag bara kunnat välja mellan svart och birds eye så hade det nog blivit birdseye. Därför tycker jag att ditt köp var helt riktigt.
Tyvärr har jag inte hört så mycket olika kablar, men har haft och har Tara Labs och jag upplever dessa som aningen ljusa. Audioquest har båda delar. Kolla på audioreview.com. Där finns en del matnyttigt, men även en del som man får ta med en nypa salt. Sök på de kablar du är intresserad av och se vad andra tycker om dem.
Mvh Martin |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
Edited by - binmarv on 2003/03/28 09:09:17 |
 |
|
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 09:31:12
|
@ David A Vet inte hur det ligger till med det där... Kanske finns det tillgängligt efter att de limiterade versionerna av 25 är slutsålda? Vet i alla fall att "maple" kommer att finnas.
|
 |
|
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/03/28 : 09:45:52
|
Tack för alla bra svar! Tyvärr fick jag igår veta att jag kommer få vänta i över två veckor på högtalarna!  Angående kablaget funderar jag starkt på Kimber cable 4VS för 150 kr metern. Köper lösmeter och inte terminerat. Dom här kablarna var det någon som sa att dom skulle va mörka i ljudet och det är vad jag vill ha. Sen är också priset rätt! |
 |
|
| |
Topic  |
|