HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör eller transistorer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/26 :  08:12:54  Show Profile Send fredde a Private Message
Nu till en fråga som jag undrat över länge och aldrig haft några möjligheter att testa. Vad säger er erfarenhet? Vad finns det för fördelar med rör och vad finns det för fördelar med transistorer? Är det så att rör passar sig bäst på gles akustisk musik samt att transistorer med sin större kraft passar sig bäst för rockmusik. Eller???

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/03/26 :  08:25:29  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Personligen så har jag hittills upplevt en större närvaro och en subjektivt naturligare klang, även med mycket billiga rörförstärkare.

Att kraften inte skulle räcka till är en myt. Jag lyssnar nog till 80% på rock i alla former, från Pink Floyd till riktigt tunga saker och gör det med 14W att tillgå och högtalare med helt ordinär verkningsgrad.

Kan inte tänka mig många (även om de säkert finns) högtalare som t.ex. en 50W KT88 förstärkare inte skulle orka driva.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/03/26 08:27:28
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/26 :  08:41:57  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
När vi spelar vår gitarr, använder vi rörförstärkare för att de ger en "naturligare" dist?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/26 :  09:37:35  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Fredde, det är bättre om du ser en förstärkare som en svart låda. I den lådan ingår många komponenter. Det är omöjligt att säga att det är antingen rören eller transistorerna som ger den ett visst sound, eftersom det beror på hela förstärkarens konstruktion.

Generella slutsatser kan man dock dra, och de är att rörsteg oftast har högre distorsion som är hörbar, och har hög utimpedans som ger uppenbar tonkurvepåverkan med vanliga högtalare som har varierande impedans som funktion av frekvens, samt har oftast mindre effekt än en transistordito för samma summa pengar.

Hittills har jag bara hittat slutsteg med transistorer som har varit tillräckligt bra prestanda för att bara vara "en tråd med förstärkning" (översatt från det amerikanska uttrycket; a wire with gain).

Johan.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/26 :  10:20:33  Show Profile Send fredde a Private Message
Har fått den känslan att det är som att jämföra äpplen med bananer eller liknande, dvs de olika principerna har så olika karaktärsdrag att det egentligen inte går att jämföra dessa. Antagligen så tycker man att rör är överlägsna eller så tycker man att transistorer är det. Jag har tyvärr aldrig haft den förmånen att jämföra direkt efter varandra transistorer resp. rör i ett och samma system. Däremot har jag lyssnat en del på system mer rör i och de har låtit väldigt bra och naturligtvis också system med transistorer i som också har låtit väldigt bra.

Någon som jämfört rör resp. transistorer i samma system, direkt efter varandra som kan redogöra för skillnaderna?
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/03/26 :  12:10:43  Show Profile Send nin a Private Message
fredde, Det bästa är nog att låna hem ett par bra rörförstärkare. Det är helt omöjligt för mig eller någon annan att ge dig så bra tips. Jag jämförde mina gamla Onkyo för och slutsteg mot rörprylar och jag har aldig haft något annat än rör efter det. Men smaken är olika.
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/03/26 :  13:39:41  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej fredde

Jag har jämfört ett antal transistorförstärkare/slutsteg med mina rörmonoblock och det jag tycker är den stora skillnaden är att många transistorstärkare saknar lite värme i mellanregistret men att de ibland har bättre bas och ibland även diskant. Detta varierar kraftigt mellan vilka förstärkare jag jämfört med men med vissa transistorstärkare så upplevde jag att det blev mer "kropp" på ljudet p.g.a att basen kom fram bättre och gick lite djupare.
Om du vill läsa mer om mina intryck så kan du titta på min review av Moon I-5 där jag jämförde 6 olika transistorstärkare med mina rörmonoblock.http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=10848

Linkan

Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/03/26 :  15:03:16  Show Profile Send mus a Private Message
>Någon som jämfört rör resp. transistorer i samma system, direkt efter
>varandra som kan redogöra för skillnaderna?

Jag har jämfört direkt mellan ett Sonic Frontiers Power 1 (55W PP KT88) och ett par Musical Fidelity 250 W monoblock (M250?) på ett par Spendor S9 (mycket bra högtalare för övrigt). Det var inte någon punkt på vilken transistorsteget var bättre: rörstärkaren hade bättre bas, mer närvaro, bättre ljudbild, mer detaljer etc. Och rörsteget lät bra redan på låg volym. Dynamiken var också bättre hos rörsteget och man kunde spela minst lika högt med det som med transistorsteget, vi testade med stortrumman i Mahler's 9'e flera gånger med högre och högre volym och vi föredrog vid varje volym rörsteget.

Kanske inte en helt fair jämförelse eftersom Sonicen kostar en del mer än Musical Fidelity men det visar i alla fall för mig att man inte kan använda effektangivelser som kriterium för ljudkvalitet.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/03/26 :  21:37:40  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Rörsteg har i mitt tycke en mer öronvänlig 2-tons dist än den mycket otrevliga uddatonsdist,en annan sak ett rörsteg är mycket enklare uppbyggt(färre komponenter)och därför(förmodligen)låter de bättre än en förstärkare med som är uppbyggd med trissor.
Mvh
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/03/26 :  22:04:33  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Håller med mus. Rör är överlägset. Närvaron är överlägsen med rör. Man måste se till att inte ha för tröga burkar om man inte kan köpa dom dyraste rörhäckarna. Rör forever....
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/26 :  22:27:37  Show Profile Send Aton a Private Message
Men hur är det med kombinationen rörförsteg och transistorslutsteg? Det låter ju som en billig genväg till både rörljud och högtalarkraft.
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2003/03/26 :  22:38:09  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Transistorslutsteg och rörförsteg kan vara riktigt bra. Det går dock inte att säga något generellt. Det är i alla fall min mening. Dock är det väl värt att prova. Nackdelen är väl möjligtvis att det tenderar att bli ganska kostsamt. Man måste nämligen ha bra kvalitet på både för och slutsteg i sådana fall.

Basmuller
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/26 :  23:14:52  Show Profile Send brumel a Private Message
Rör kan va riktigt bra till viss musik. Iaf har jag inte hört rörhäckar som misslyckats med jazz och kammarmusik. Akilleshälen som jag ser det är kontrollen i basen.
Där tror jag alltid att ett transistosteg på 250w kommer att vinna.
Sen finns det områden där rör är bäst. Att få fram små detaljer i diskanten utan att det blir kliniskt exempelvis.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/26 :  23:40:11  Show Profile Send tompa a Private Message
Som flera påpekat tidigare, så handlar det om dyra rörförstärkare, ofta mycket dyrare än de transistorsteg man jämför med. Men det finns ju relativt billiga rörapparater, t ex Vincents TAC-modeller, Anitgue Soundlab. Är dessa inte tillräckligt bra? Är det kanske alltid bättre att köpa tranistorsteg i dessa prisklasser (under 25 000)?
Förresten, kan någon säga hur de senaste Coplandapparaterna låter? Alltså CTA-305/520. Där är ju endast försteget med rör. Jag har hört, att det inte alls låter så bra som tidigare Coplandprodukter, men smaken är ju så olika...

tompa
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/27 :  00:14:23  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har idag lyssnat på både en rörförstärkare, en E.A.R. 899 som har en effekt på 2x70 klass A Watt. Det är en integrerad, men vi körde Advantage S1 cdspelaren direkt på slutstegen. Försteget var inte med alls.
Och transistorförstärkare, Advantage S250X monoblock.
Och det är lite blandade intryck, där jag föredrog EARförstärkaren i vissa delar och Advantageförstärkarna i andra delar.
Upplösningen och ljudbilden är mycket bra med bägge förstärkarna.
Earförstärkaren har en mycket bra dynamik i mellan och diskantregistren, men kommer till korta i ljupbasen, där den tappar rätt mycket i jämförelse med Advantageslutstegen.
En elbas som hörs klart och tydligt med Advantage blir till ett lågmält bakgrundsmuller med EAR.
Ett trumsolo på en Patricia Barbercd var mycket övertygande på Ear.
Vi spelade på Coltranehögtalarna hemma hos Leif Olofsson.
Earförstärkaren ligger i prisklass runt 50000 kr.
Advantageförstärkarna ligger i pris ca. 90000 kr.
Vi ska testa flera olika förstärkare på Coltrane framöver, både rör och transistor.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/03/27 :  09:25:23  Show Profile Send mus a Private Message
Neon Park:
Ett push-pull rörsteg har ingen (eller i alla fall väldigt låg) jämntonsdistorsion eftersom dessa tar ut varandra i utgångssteget. Single end förstärkare kan däremot ha jämntonsdistorsion.

Brumel:
En välkonstruerad rörförstärkare spelar all sorts musik bra. Att en 250W förstärkare skulle vara bättre i basen bara just för att den har 250W håller jag inte med om, min post ovan beskriver ju just ett tillfälle då det inte var så.

Jorma:
Intressant att höra om Coltrane med rör! Har ni också testat hur de övriga Mårten högtalarna fungerar med rör? Det skulle vara intressant att höra din åsikt om hur den lilla golvmodellen med ett baselement (Mingus?) låter med en förnuftigt konstruerad PP 6550/KT88 stärkare (ARC VS-55, CJ Premier 11, SF Power 1).
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/03/27 :  13:39:56  Show Profile Send cittroman a Private Message
Som nybliven rör lyssnare måste jag säga att jag är mkt nöjd med resultatet.
Köpte en Copland CTA-15 ett rent slutsteg med 2st el84 i PP med en effekt på ca 2*12w. (max max max)
Den driver ett par Sonab OA14 till grymt välljud med tanke på den blygsamma suman, även vid lite högre volym rockar den fint.
Körde tidigare på ett Yamaha M-2 2*200w

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2003/03/27 :  18:06:08  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
-min personliga favoritkombo måste nog vara rörförsteg med singleend mosfet slusteg, det bästa av två världar..
men har man effektkrävande högtalare så har man problem.. då är det nog bara trissor som gäller 8-(

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/27 :  20:34:40  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Intressant att höra om Coltrane med rör! Har ni också testat hur de övriga Mårten högtalarna fungerar med rör? Det skulle vara intressant att höra din åsikt om hur den lilla golvmodellen med ett baselement (Mingus?) låter med en förnuftigt konstruerad PP 6550/KT88 stärkare (ARC VS-55, CJ Premier 11, SF Power 1).

Det är Jörgen Olofsson som har köpt EARförstärkaren och använder den till Miles 2. Och en likadan förstärkare användes på CESmässan med Monkhögtalarna. Och det lät bra. Coltrane är också spelad med en Audio Researsch Classik 60, och ett par Cayinslutsteg i 50000 kr klassen. Men EARförstärkaren låter bättre än dom övriga.
Dom du räknar upp har inte testats med Mårten Designs högtalare såvitt jag vet.
Mingus 3 har jag hemma sedan igår och kör med en Marantz PM14. Och det är en fin kombination. Miles 2 har jag haft hemma i 4 månader innan och kört med samma Marantzförstärkare.
Och vad jag hört hitills, så låter Mingus väldigt lik Miles.
Det känns som verkligt prisvärda högtalare.
Miles har lite bättre basåtergivning och i ock med detta lite bättre återgivning av rumsakustiken.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/28 :  01:18:24  Show Profile Send brumel a Private Message
Mus skrev:

Brumel:
En välkonstruerad rörförstärkare spelar all sorts musik bra. Att en 250W förstärkare skulle vara bättre i basen bara just för att den har 250W håller jag inte med om, min post ovan beskriver ju just ett tillfälle då det inte var så.

Tja det där med 250 w handlar inte om wattalet i sig utan är bara en schablon på en strömstark, lastokänslig transitorförstärkare (ex en Ml eller Krell) som jag tror i alla möjliga och tänkbara världar kommer att ha bättre kontroll på djupbasen än en rörförstärkare just pga konstruktionsprincipen.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/03/28 01:20:01
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/03/28 :  09:17:46  Show Profile Send mus a Private Message
Jorma:
Jag är väldigt nyfiken på Mingus, tyvärr är det lite svårt för mig att få till en lyssning. Men jag skall försöka nästa gång jag kommer till Sverige.

Brumel:
Då är vi ju faktiskt överens! Jag reagerade bara på den mening "tror jag alltid att ett transistosteg på 250w kommer att vinna", men jag förstår nu att du menar "det finns strömstarka, lastokänsliga transitorförstärkare (ex en Ml eller Krell) som du tror har bättre kontroll på djupbasen". Kanske har du rätt, jag har aldrig hört ett Krell slutsteg men det skulle vara intressant att jämföra med t.ex. ett ARC i samma prisklass. Jag har däremot hört ett par Electrocompaniet Nemo (välkonstruerad? strömstark? lastokänslig?) jämfört med ett par Sonic Frontiers Power 3 (220W rörmonoblock) på Sonus Faber Amati och efter det lyssningstestet undrar jag varför någon utav vilken som helst anledning skulle föredra transistorsteget.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000