Om jag inte minns fel anser Erik Andersson att man inte bör biampa förstärkare i ett passivt system, då tydligen förstärkarna skulle belastas snett av att endast mata ett begränsat frekvensområde i högtalaren. Istället bör man använda aktiv filtrering.
Kan det ligga något fog för det här? Hur påverkas ex. en förstärkarkanal av att få en "fullbandbreddssignal" från försteget och sedan endast mata ett diskantelement och ett passivt filter? Kan det skada förstärkaren eller på något sätt försämra ljudet?
Det låter vettigt. Förmodligen kan belastningen på resp förstärkare bli värre än med en hel högtalare där impedanserna sammanlagt kan göras mindre reaktiva. Bi-amping skulle jag aldrig göra. Möjligen kan det bli bättre om varje förstärkare i sig är lite svag. Men jag tror å andra sidan inte att det direkt gör någon skada heller, förutom att det kostar pengar..
Däremot med aktiv filtrering (bra filter krävs) kan man vinna mycket. Att avlasta den krävande basen från huvudsystemet kan betyda mindre distorsion, bättre möbleringsmöjligheter samt förmåga till högre ljudtryck