| Author |
Topic  |
|
|
Ell
Member

84 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 00:23:37
|
Jag har blivit erbjuden en Audio Alchemy DDE V1.0, Lönar det sig för mig att koppla in den på min Pioneer CD med hi bit legato tjosan (viket är bra enligt vissa). Vad tror församlingen? |
Allt från England är inte smaklöst. |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 01:03:01
|
Jag testade fram och tillbaka med och utan Legato Pro på min Pioneer DV-646, tyckte mig inte kunna märka någon skillnad. Det var med mina gamla högtalare iofs, så jag vet inte om jag skulle säga samma sak efter ett test nu...
Men poängen är att Legato Pro-funktionen inte är särskilt relevant i jämförelsen mellan Pioneer-CD:ns DAC och den externa DAC:en. Rent instinktivt tror jag att Audio Alchemy-DAC:en sopar banan med Pioneer-DAC:en...är inte det där en rör-DAC förresten? Gillar du "rörljud"? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
Ell
Member

84 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 08:29:27
|
Fan vet om det är rör eller inte, känner du till någon sida med ett eventuellt test av DACen. Magnus |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 08:30:17
|
DACen har ett antal år på nacken, den kom i början av 90-talet. Vilken modell har du på CD-spelaren och hur gammal är den? Den innehåller inga rör. |
Edited by - Björn-Ola on 2003/03/26 08:31:11 |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 08:33:24
|
Är inte DDE V1.0 den där lilla dosan från tidigt 90-tal?
Tveksamt isf att den skulle ge bättre ljud än din Pioneer? Annorlunda, men bättre? Iofs beror det också på vilken Pioneer vi talar om? |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 09:06:53
|
Pinoneers Legeto Link är ett rikitgt uselt digitalfilter som alstrar s k vikningsdistorsion. Pioneers ponäng är att det ska ge ett frekvensomfång som sträcker sig över 20 kHz, men det innehåller bara inharmoniska övertoner som är differenser mellan samplingsfrekvensen och musikmaterialet. Det är faktiskt rent skräp.
Audio Alchemyn låter mycket bättre, även om den i sin tur inte heller är perfekt då den baseras på Philips enbitsteknik.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Ell
Member

84 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 12:00:34
|
Spelaren är en pioneer PD-S605 en enkel cd spelare från sent 90tal kan jag tro, enkel men har fått rätt bra kritik. Magnus |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 13:51:01
|
Det är nog ingen idé. Jag har också dålig erfarenhet av Pioneer-spelare som transporter p.g.a. dålig digitalutgång. Själv tycker jag annars att Pioneer-spelare med legatolink kan låta riktigt bra. Det finns uppenbara fördelar med tekniken också med minimala rigningar m.m. |
 |
|
|
Ell
Member

84 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 13:56:11
|
Tack för hjälpen nu har jag bestämt mig. Det blir ingen DA omvandlare för stunden, Behöver en bättre spelare innan jag lägger kulor på en DAC. Magnus |
 |
|
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 14:35:33
|
Ell 
Du har PM,titta i Message Inbox uppe till vänster.
Peder  |
Våga vara *openminded* |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 15:49:02
|
Björn-Ola!
Var såg du att ringningarna försvann? Var det månne i Pioneers reklambrochyr kanske?
Det är bättre om du tittar i ett oscilloscop på Cd-spelarena utsignal. Du ska använda en CD med svept sinus. Då kan du både höra och se att det är något som är allvarligt på tok med Pionners Legato Link CD-spelare. Snacka om vikningsdistorsion!!!
Det du benämner "ringningar" är inget negativt utan betyder bara att vi har att göra med ett bandbreddsbegränsat system. Om det är ringningsfritt, betyder det att man har lagt till ett helt spektrum av distorsion.
/Johan
|
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 08:20:44
|
I rapporter från hifi-tidningar. Men om dom har plankat det från Pioneers reklambroschyrer har jag ingen aning om. Mäter gör jag inte. Den enda mätutrustning jag har hemma är ett måttband. Den använde jag förr när jag mätte högtalare, men jag har nu lärt mig att storleken inte har någon betydelse. Utan det är frekvensen som betyder allt, eller hur det nu var. Jag kanske blandar ihop det med något annat.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 09:40:32
|
Hej Björn-Ola!
Nu har jag hittat ett exempel som beskriver det jag talar om. Nu är det tyvärr inte Pioneer utan en tidigare Wadia 850 CD-spelare. Man ser på intermodulationstonsdistorsionen att det är samma sak som händer här jämfört med Pioneers Legato Link. Det är verkligen dåliga mätresultat som är klart hörbara!
Ur Stereophile: quote: "The "leaky" nature of the Wadia's DigiMaster anti-imaging filter can be seen in fig.7, which shows the spectrum of the player's output while it decodes 16-bit data representing a full-scale mix of 19kHz and 20kHz tones. (Each individual tone lies at -6dBFS; the combined waveform just reaches 0dBFS.) While the conventional first- and second-order intermodulation products at 1kHz, 18kHz, and 21kHz are all well down in level, implying bombproof analog circuitry, a number of aliasing products are visible in this graph, resulting from the 19kHz and 20kHz tones reflecting back from the 44.1kHz sampling frequency and its harmonics. That this is the case can be demonstrated by changing the sampling frequency to 48kHz (fig.8): the intermodulation products remain unchanged in frequency; the aliasing products follow the change in sample rate."
 Wadia 850, HF intermodulation spectrum, DC-22kHz, 19+20kHz at 0dBFS, 44.1kHz sampling frequency (linear frequency scale, 20dB/vertical div.).
/Johan |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 10:16:36
|
Aha, det är därför Wadia låter så förbaskat dåligt! |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 10:24:17
|
Men ingen teknik är felfri. I Pioneers och Wadias fall så har man valt att priotera en sak på bekostnad av något annat för att man tycker att det ger ett bättre resultat. Man kan inte hänga upp sig på en teknisk detalj och utifrån det dömma ut en hel konstruktion. Själv bryr jag mig inte. Jag anser: tycker jag att det låter bra, så är det bra. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 11:28:38
|
Ja det är ju bra för dig, men inte för det stora flertalet som har undvikit Legato Link så är det helt värdelösa digitalfilter. T ex Sony har på senare tid lanserat ett digitalfilter som man kan växla själv mellan. I manualen berättas inget om vad som händer, men det som digitalfiltret gör är att släppa igenom olika mängder av vikningsdistorsion genom att ha för flacka digitalfilter. Det är riktig dynga! Det finns folk som trott att det varit fel i högtalarna när de använt dess filter. När man kopplar in "STD"-filtret, som är brant och inte släpper igenom vikningsdistorsion, så försvinner det konstiga ljudet. Om du vill sitta och lyssna på inharmoniska övertoner så är det fine för mig. Det är ju så att om man sitter med spelare som har välkonstruerade digitalfilter och jämför med någon av ovanstående, så hör man en väldigt stor skillnad. Hur ska man då kunna veta vilken som är den som spelar upp CD-skivan med lägst distorsion? Ska man bara välja den man tycker låter bäst? Det är väl bättre att fundera varför dessa två CD-spelarfabrikat skiljer sig så pass mycket från resten av världens CD-spelare. Då kanska alla andra fabrikat är mycket sämre? Jag kan ju tillägga att det är större chans att något som mäter bra, har större chans att det låter bra, än att något som mäter skräpdåligt, låter bra.
Men det som både Wadia och Pioneer på senare tid har gjort är att använda riktiga filter istället, Pioneer har döpt om det till Legato Pro istället som är mycket bättre, och på Wadia (t ex 861) kan man välja digitalfilter. På Wadias filter "A" så är det mycket vikningsdistorsion samt en frekvensgång som har fallit 3 dB(!!) vid 20 kHz. Filter "B" och "C" är mycket bättre. Kanske har de ändå hörsammat klagomålen elle själva insett att det kanske inte var så lyckat, vad vet jag. Då kan man ju åtminstone själv välja om man vill ha vikningsdistorsion eller inte.
Att du tycker att jag "hänger upp mig på en teknisk detalj" förstår jag inte riktigt. Det jag "hänger upp mig på" är en i sammanhanget mycket väsentlig del av en korrekt uppspelning av en CD-skiva.
Vad har du själv för CD-spelare?
Hälsningar Johan |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 13:19:12
|
Jag äger en moddad Pioneer PDR-05 som jag använde som cd-spelare ett tag. Jag upplevde ljudet som mjukt och naturligt. Men jag vet att ljudet från legato-link-filtret har kritiserats av somliga, men också att många tyckt om det. Jag upplevde iallafall inga problem eller konstigheter. 3 dB fall i diskanten kan väl ge problem om man har överdämpat i rummet, men knappast annars. Det är väl större variationer än så från rum till rum. Numera kör jag med Ultracurven och fixar till kurvor efter tycke och smak. Det är inte alltid jag tycker att den uppmätta kurvan låter bäst, även om jag lagt in det nödvändiga diskantfallet. Subjektist, javisst!
|
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 13:21:08
|
Var det inte Audionote som konstruerade en DAC helt utan filter? Man ansåg att problemen som spökbilderna uppåt i frekvesbandet var överdrivna. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 13:33:56
|
Jo det var nog Audionote. Jag konstaterar bara att i så fall är de inte intresserade av att att spela upp CD-skivan med lägst möjliga förvrängning. Då är de ute efter något annat som börjar närma sig att tuna ljudet från CD-spelaren till något helt annat.
Vikningsdistorsion, det är så hemskt! Det är så att spegelfrekvenserna kring samplingsfrekvensen moduleras med musiksignalen på grund av främst högtalares olinjäriteter, då uppstår det intermodulationstonsdistorsion i HÖRBARA frekvensområdet som inte är harmoniska övertoner på "normalt" distorsionsvis. Det vore mycket bättre om det vore harmonisk distorsion, då är det inte lika allvarligt, det kan tillföra extra klang till instrumentklangen. |
 |
|
| |
Topic  |
|