HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför balance..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/03/27 :  10:55:58  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Varför har en del dyra(bra?) försteg o integrerade balance-ratt?
Hur många använder det?

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/03/27 :  11:09:45  Show Profile Send niklass a Private Message
även om man köper dyra grejer så kan man ju ha en hifirumsbeskaffning av den art som kräver att man justerar till läget så att det låter lika mkt från båda högtalarna... även om det är dumt att ha det så, så kanske man blir tvungen.... och då är det ju inte fel att ha ratten tillhands... bättre det än att justera in bias eller ngt inner i stärkaren..

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/03/27 :  11:22:28  Show Profile Send s.m.f a Private Message
FAst biasen är väl tomgångsströmmen....

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/03/27 :  11:32:25  Show Profile Send niklass a Private Message
ehrmm ja det kanske det är... kan man inte liksom justera nivån där? det hade nog jat fått för mig... men ehh jag har troligen fel... för det där kan jag inte...

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2003/03/27 :  12:09:50  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Hej.
Jag skrev en liknande fråga för ett tag sedan.
Nu har jag flyttat o ljudet ändrades markant,framför allt så flyttades stereobilden till höger.
Jag förstod inte varför o efter mycket rundflyttande av högtalare gav jag upp o frågade lite experter som frågade mig om jag hade olika material på väggarna i mitt rum.
Nu är det en gillestuga med en tre väggar med träpanel o en vägg med tegel(har även en öppen spis där)Tegelväggen har jag tillhöger om mig o då fick jag förklarat för mig att detta fenomen kan uppkomma pga olika reflexer från olika hårda material o sånt kan man kompensera med den här balanceknappen.
Sedan finns det ju mindre bra inspelningar med lite vriden stereobild som kan åtgärdas oxå
Så gör jag iallafall
Ha det bra mvh Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/03/27 :  13:35:25  Show Profile Send bjarne a Private Message
och jag har ett hål i golvet där ljudet försvinner ner....justeras med en liten vänstervridning/bjarne
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000